torsdag 13 september 2012

Jag vaknade...



även i morse, vilket i och för sig är ett bra tecken på liv:)
Men jag vaknade lomhörd och befinner mig som i ett vacuum

Undrar vad jag hade för mig i natt?
Jag skakar på huvudet med jämna mellanrum och hoppas på att någonting skall sätta sig på plats
därinne mellan öronen
 I och för sig så får man väl vara glad över att inget skrammel hörs.....
å andra sidan så hör jag dåligt just nu;)

Det lustiga eller olustiga i sammanhanget är att när jag sökte bilder på ordet vacuum hittade
jag nästan bara bilder på dammsugare...är det mitt undermedvetna som antyder att jag borde dammsuga litet oftare än vad jag gör?

Snabbt som ögat skakade jag av mig den antydningen. En förkylning på väg månne?
Motgift i form av havtorn, citron, timjante, honung, vila, vatten och varmt på fötterna
har radats upp som den allra första förebyggande undsättningen.

Medan jag skalade morötter funderade jag litet mera på morotens historia.
Man tar saker och ting som för givna när man rantar på i vardagslunken utan att egentligen
tänka på vad man har för händer...och vad man äter


Jag googlade förstås och fann många platser på Internet där man kan läsa om moroten
De flesta med samma innehåll, mera eller mindre.
Den fröfirma som vi anlitar för det mesta, Runåbergs Fröer skriver så här:

"Moroten är en tvåårig växt och tillhör de flockblommiga växternas familj.
Den är en mycket gammal kulturväxt, som från början kommer från Afghanistan.
Roten var då kraftigt violett och grenig, men mycket uppskattad, också i Europa.
Det är först på 900-talet i Mindre Asien som en samlad, konisk rot uppträder.
Den tog sig till Europa via det moriska Spanien på 1100-talet och sedan dess
har européerna dominerat morotsutvecklingen.

Fram till 1500-talet var moroten violett, purpur, röd eller svart till färgen,
men smakade lika bra som våra morötter idag.
 Då, genom en välsignad mutation, såg en blekgul morot
för första gången dagens ljus i västra Europa.
Hundra år senare hade holländarna fått fram den estetiska, oranga morot vi är vana vid.
Och i snabb följd kom nu allt ifrån små, tidiga och saftiga morötter till jättestora,
kraftiga lagringsrötter för både människor och djur.
Det är dessa 1700-talsmorötter som är den direkta källan till alla de sorter vi har idag." (Runåbergcitatet slut)

Moroten innehåller karoten som skyddar huden mot stark sol och också betakaroten som är ett förstadium till A-vitaminen...och att morötter sägs vara bra för synen är blott och bart en myt och ingenting annat.
Trots att  man aldrig har sett en kanin med glasögon på sig.
Det om det!

Idag är annars stora pannkaks-bakardagen på  Pettas. Ålandspannkakor på rad vandrar in i ugnen för att en timme senare komma ut, ljuvligt doftande.
En beställning är snart klar.

Varje dag har det kommit gäster hit som vill fika, så även för en liten stund sedan.
Fortfarande finns det turister på vår ö i havet.
Solen skiner från en klarblå himmel
September visar sitt vackraste ansikte..
och jag skakar på mitt stackars huvud:)
Ha en bra torsdag !

24 kommentarer:

  1. USCH att ha lock för örat är riktigt vidrigt.
    Jag vet. Jag brukar ha det med jämna mellanrum. Tror det beror på mina öronproppar som jag har då jag sover.
    Hoppas ditt går över, annars får du köra revaxör som jag tycker är superbra.
    September verkar vara vacker precis överallt iår. Underbart!!
    MM...pannkakor, gott. Då blir det väl en och annan sådan för dig och Uffe idag :-)
    MÅ locket försvinna!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), jag går här i min egen lilla värld. Värre saker kan hända. Tror att det är förkylning på gång. Jag brukar inte ha det, så det är lite ovanligt för mig. Båda öronen är stängda idag.
      Självklart det går över..får annars göra som du rekommenderar
      Det är tjockpannkakor jag bakar...vi äter inte. Är faktiskt uppmättade efter alla dessa år..
      Locken försvinner!
      Kram till dig!

      Radera
  2. Jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg. Ja, inte att du har öronbesvär naturligtvis, för det är inte kul. Jag brukat få nåt liknande när jag blir förkyld och min läkare sa att det var trumhinnan som var felspänd!?!? Jag skulle stänga munnen och hålla för näsan och blåsa ut allt vad jag kunde. Och faktiskt!!!! Efter ett tag så smällde det till i örat och jag kunde höra igen. Det gjorde absolut inte ont. Hoppas du snart hör som vanligt igen Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Här har jag suttit och hållit mig för näsan och blåst ut allt vad jag kan. Någonting hände nog men några smällar uppstod inte. Däremot kom min dykande make förbi och undrade vad jag höll på med och han gav ett råd till, nämligen att hålla för näsan och svälja samtidigt. Och plopp, plopp..nu hör jag redan bättre, inte helt bra ännu, men jag fortsätter med övningarna så att trumhinnorna snart blir rättspända!
      Tack så väldigt mycket för gott råd! Snart är jag vacuumbefriad, på god väg.
      Kram!

      Radera
  3. Jag är glad att du vaknade!
    Kanske dammsugaren kan hjälpa mot lock i öronen. :)
    Tack för intressant information om morötter.
    Och god och snabb bättring önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna, så är jag också!
      Får nog dra igång snabeldraken som jag har sett att dammsugaren kallas.
      Tack, jag är så gott som återställd nu, hör bra igen!:)

      Radera
  4. Jag tänker på "Robban" Broberg när jag hör morot.
    Jag såg en föreställning där han lekte med ordet. ( mor, rot, ro, tro....)
    Och min tjej hade med en påse morotstavar för att hon slutade röka.
    Jag ska koka rotmos nu och då stoppar jag ner en
    morot eller två för den fina färgen skull.

    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), morot kan vara riktigt intressant och Robban Broberg var ju en hejare på att få till det. Kanske han är också, men jag har inte hört någonting om honom på evigheter. Vilket i sig inte säger särskilt mycket en dag som denna när jag har tillbringat den så gott som döv;)
      Morot i rotmos hör till, tycker jag.

      Frid!

      Radera
  5. Har ni inte vilda morötter på er ö? Vi har det, då borde väl också ni ha det.
    Så kan man ju rosta rötterna som kaffesurr. Kan inte vara värre än osurrat kaffe.
    M

    SvaraRadera
  6. Vildmoroten är mycket sällsynt på Åland. Man har hittat den så sent som i början av 2000-talet på flistuggen i Godby. Den kom troligen hit med ett parti virke från Balticum år 1994. Man har också hittat den i Västerhamn i Mariehamn. När segelfartygen tömdes på ballast, så följde den med från andra länder och på det sättet finns den här.
    Jag frågade min botanist som hänvisade mig till Ålands Flora som Adam och Eva har skrivit (Carl-Adam och Eva Häggström).
    Men rent allmänt ser man den inte.
    Jag vet bara hur den ser ut från min tid i Norrköping och Järna. Tycker den är särskilt vacker som utblommad
    Låter spännande med osurrat kaffe
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, osurrat är nog bäst. Du läste kanske Koljas kommentar om morotskaffe: “det smakade som utspädd vidbränd morotsjuice.”
      M

      Radera
    2. :D, utspädd vidbränd morotsjuice. Jo, jag tackar jag

      Karin

      Radera
  7. Intressant om moroten - man får lära sig mycket av sina bloggvänner :-)! Vi gör av med mycket morötter eftersom MM är vegetarian. Senast idag bjöd han mig på en härlig pyttipanna med tärnade stekta morötter och selleri, stekt lök, paprika och potatis. Till det var sitt stekt ägg. Han hade lagt upp det jättevacker också!

    Skönt att öronlocket har försvunnit - det är otäckt när man får sådant. Jag, som hör lite illa ändå tror att jag har blivit helt döv!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morot hör ju bara till! Det måste finnas sådan hemma annars känns det märkligt:)
      Vi äter mycket vegetarisk mat vi också, mycket på grund av att det finns så mycket god sådan i vår trädgård

      Nu hör jag som jag ska höra igen. Skönt. En ny värld öppnade sig ett tag, en dövare sådan. När man vet att det är övergående så är det ingen fara.
      Kramar
      Karin

      Radera
  8. Ifjol fick jag tag på den ljusgula moroten och den var mycke godare än den vanliga oranga. I år är det mesta så sent här i norr så på skördemarknaden finns inte så mycke morötter.
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte odlat den gula moroten utan bara den oranga och något rödare än orange, men däremot har jag köpt gula morötter någon gång. Allt är sent i år, så upplever jag det också här.
      Kramis

      Radera
  9. Aj och ve, vad är det med ditt öra, hoppas du kan börja höra..
    Snygga morötter, och goda..nyttigheter..uj vad mkt vi vet nu om dem..olika färger så snygga!!!
    Vad bra att ni har öppet och det kommmer ena små gäster och knackar på..det betyder att vädret är ok, eller att NI är mest ok,och edra goda bakvärk..bakverk mena jag..
    Än är det långt till jul...' Önskar dig en fin fredag kära min kusin
    Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda öronen är på G igen. Jag hade lock både på det ena och det andra och vandrade här i min egen lilla värld halva dan:)
      Vi har stängt men vi öppnar:) om vi är hemma.
      Vädret har varit sagolikt hela dagen.
      Önskar dig detsamma Karina!
      Kram

      Radera
  10. Morötter är underbara! Hoppas du blir bra snart!!! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till hundra procent!:)
      Är inte alls lomhörd längre, är hur bra som helst igen!
      kram!

      Radera
  11. Ditt förråd av "må-bättre" låter härligt och jag tror du kommer känna dig piggare! Just nu är jag också inne i en sådan här period. Jag borde ta något av det du gör....timjante kanske. Har ju en massa timjan hemma.

    Hoppas du kryar på dig Karin!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin är tillbaka igen på arenan:)!
      Lomhördheten försvann när jag höll för näsan och svalde. Lätt fixat tack vare Gunnel och Uffe som kunde det där med felsvängda trumhinnor;)
      Men för säkerhets skull så dricks det timjante och hålls varmt om fötterna

      Hoppas du fixar det på känn-kommande!

      Kram!

      Radera
  12. Visst är det intressant med morotens historia. När jag läste ditt inlägg kom det upp bilder från min barndom. Jag såg morfar som jag bodde hos plocka upp alldeles färska rötter ur landet. de var jordiga och lite blöta. Han sköljde dem under trädgårdsslangen och jag fick en i min hand. Känner smaken ännu.
    Det kanske är så att moroten är den grönsak vi har de flesta barndomsminnen till.
    Ha en fin fredag

    SvaraRadera
  13. Ja och framför allt så tror jag att vi alla har en hel del minnen när det gäller just moroten. Som barn fick jag också lägga den avskurna toppen på ett fat med vatten på för att sedan få se blasten växa, bli grön och fin. Hemma hos oss var det ena köksfönstret fyllt av morotsblast under våren. Ett billigt och enkelt nöje
    Ha en fin fredag du med Lisbeth!

    SvaraRadera