lördag 8 september 2012

Jag fick ett infall

Jag har tillbringat ett par timmar av dagen i stora växthuset. Tanken var inte alls att börja storstäda
i glashuset, utan närmast att påbörja skördandet av tomater och paprika...
Plötsligt infann sig röjarlusten...jag ville städa, allt såg så skräpigt ut

 Så snart vädret blir lugnare och kvällarna stillnar, blir en liten brasa anlagd. Nerfallna björkgrenar
 och staketspjälor skall samlas på samma ställe som de uttjänta trälådorna och korgarna,
 innan jag lägger tändstickan till
 I taket på växthuset har jag börjat hänga tomatkvistar till mognad...det känns tidigt i år men
 nätterna är inte särskilt varma längre, allt börjar vissna...det är dags att få undan
Någonting äter på våra paprikor...kryper in och gnagar, så de flesta av dem har jag plockat redan.
Det blir en ratatouille, säkert flera...vi lever gott den här tiden på året av det vi har odlat och
plockat i skogen. I går åt vi gratinerad blomkål med svamp, idag rödbetsgratäng, i morgon...
jag vet inte så noga, vi har så många valmöjligheter och känner oss oerhört rika som bara kan gå ut i trädgården och hämta vår mat...
 En stor burk pesto ska göras...basilikan är fortfarande så fin och så god...och riklig
De sista bondbönorna är plockade...vackert rödlila, brytbönor blir det hur mycket som helst..
Det vi har sått får vi skörda nu. Vi äter primörer, njuter och mår bra
Det har gått bra med odlandet i år, trots att solen inte har varit lika givmild som den brukar vara...
Vi fyller frysen.
Jag tycker om hösten, att ta vara på.

16 kommentarer:

  1. Vilka skatter! Så gott, sådan njutning att äta från egen skörd. Bondbönerna ser ut som små hjärtan...det passar fint tycker jag. Det finns mycket hjärta hos er.

    Vi väntar på en tornado som kanske kommer, kanske inte.

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, bondbönorna är hjärtliga:) Tack Lotta!

      Oj, hoppas att tornadon tappar farten ordentligt. Nu börjar höststormarna igen...
      Vi fick en plötsligt storm vid sextiden, drog över här och försvann, hagel har fallit i grannkommunen. Men det är förstås ingenting i jämförelse med en tornado.

      Varm kram och håll i hatten!
      Karin

      Radera
  2. Vackra bilder! Till och med "skräpet" är vackert!
    Kram från Maggan

    SvaraRadera
  3. Tack Maggan!
    Skräpet är vackert också när det övergår i eld:)
    blir säkert en bild då också!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Vilka färger och vilka vackra stilleben! Visst har era grönsaker ovanligt varierade färger?

    Ser fram mot brasbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske de har. Jag blev själv smått överraskad när jag klädde av den sista skörden av bondbönor. De är mycket vackra i färgen

      Det blir alltid en brasa på hösten, och minst en på våren.
      Jag njuter av att elda...bor nog en liten pyroman i mig längst inne;)

      Radera
  5. Så mycket man får lära sig på din blogg. Visste inte att man hängde upp tomater till mognad så där. Vackra bilder som vanligt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar hänga upp hela tomatplantorna utan blad i gardinstängerna om inte uttrymmet i växthuset räcker till. De gröna tomaterna blir sakta röda på så sätt. Tomatgardiner:)
      Tack Ingrid!
      Kramar

      Radera
  6. Vilken härlig och färgglad skörd ! "Skräpet" är riktigt vackert och det tror jag att jag behållit om jag varit du :)
    Ha det fint, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skräpet är vackert men ack så murket...bara fnöske efter flere års användning som planteringslådor i växthuset. De håller inte en säsong till, måste tänka nya byttor till nästa vår:)
      Ha det fint du med eWa!
      Kram

      Radera
  7. Ah, mysiga och fina bilder!
    Skräpet var vackert, men jag VET hur det ÄR. Ibland ska det BARA bort!
    Håller med Lotta om att bondbönorna ser ut som hjärtan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Skräpet håller inte ihop som planteringslådor längre så därför... men
      Bondbönorna är vackra, synd nästan att äta upp dem;)
      Kram!

      Radera
  8. Du har väl sparat en flaska från den trälådan till mig?
    Har varit där, på världens minsta Grand Cru appelation men hade inte råd att handla, hehe...

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)..oj, jag har nog kastat den, haha...
      Hur det nu är så har jag bara haft tomlådan..
      Ska genast ta bort den från brännbara högen. Den väntar här med ditt namn på. Den är murken och rätt eländig men någon sida duger säkert ännu som prydnad på en vägg i Göteborgstrakten:)..eller vad du har tänkt dig

      Kramar!

      Radera
  9. Glömde, släng inte lådan!!!

    SvaraRadera