tisdag 11 september 2012

Hur det nu kom sig...

så blev idag, den dag då jag gjorde upp budget för tolv månader framåt....
Det var helt oplanerat men il är som bekant snabbt övergående så det
var bäst att hänga på medan det varade

Jag vet inte om jag blev överraskad av resultatet på något sätt,
men det är alltid bra att veta inom vilka ramar man behöver hålla sig för att kunna
leva och röra sig, för att få debet och kredit att gå ihop

Lyxfällan göre sig icke besvär, vi klarar oss...
fastän spargrisen nog får vänta på överflödigt klirr
Men den är van och ser riktigt glad ut ändå

Annars så fortsätter jag städa, dona och fixa...med andra ord är jag ungefär i
samma slappa tillstånd som under de senaste två dagarna. Ett skönt tillstånd...
Under tiden så har jag mjölksyrat bönor, kokat plommonmarmelad, haft fina stunder med dottern...

Uffe är utrikes idag...till den svenska huvudstaden på ett seminarium om certifieringar...
 
Annars är jag glad över att de svenska journalisterna äntligen har blivit befriade ur sitt fängelse i Etiopien
Vilken pärs de och deras familjer måste ha gått igenom. Skönt att de blev benådade! Fast egentligen skulle de inte alls ha blivit fängslade...Världen är upp och ner

26 kommentarer:

  1. Oj så vackert det sista bladet var, fläckar som en giraff har, och giraffer är ju mitt absoluta favoritdjur.
    Så bra att ni får budgeten att gå ihop, det är ju det allra viktigaste.
    Rantafar drev elfirma innan han jobbade näst intill ihjäl sig, och det var inte så rosa jämt...

    Tjingeling ha en fortsatt bra vecka...
    fick förresten plommonmarmelad av sonen som han kokt och jädrans vad god den var, blir nog gott till nå goostar...med kanel å ingefära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lönnarna har någon form av pricksjuka, mässling kanske, men de blir vackra.
      Har man själv varit småföretagare ett tag så vet man att det inte är en dans på rosor, man får gneta och sträva på som bara den för att få slantarna att räcka till. Men vi trivs och det är förstås en livsstil.
      Ha det likaledes och plommonmarmelad till ost blir gott så in i Norden:)

      Radera
  2. Ljuvliga bilder som vanligt...nypon är något speciellt ! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!:)
      Det blir gott om nypon i år, så jag ska plocka till några soppor.
      Kram

      Radera
  3. Alla dina fina bilder! Till och med ett ankommet lönnblad blir ett konstverk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin,

      våra lönnar behagar alltid att få mässlingen så här års...kommer inte ihåg vad sjukdomen egentligen heter, men det går över till nästa år;)

      Radera
  4. En budget för 1 år. Det är smart för då vet man vad man har och kan ta av. Önskar dej en liten buffert i kalkylen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver den där ekonomiska kontrollen för att kunna sova lugnt, andra klarar sig bra ändå:) Sommaren är den period då vi bygger upp en buffert för lågsäsongen, när sommaren åter är här är det tomt på kistbotten, men då trillar slantarna in igen, så debet och kredit går ihop. Är det meningen!
      kram!

      Radera
  5. Fina bilder! Bladet ser verkligen underligt ut. Jag ser i min nyponburk att det behövs påfyllning. Det blir nog en tur till nyponbuskarna endera dan. Hemlagad nyponsoppa är absolut det godaste som finns. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Jag brukar också plocka nypon bara för att hemlagad nyponsoppa är godast.
      Kram

      Radera
  6. Det är skönt när man vet att man klarar sig :) Dina bilder är så fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Jag är liksom du lite allergisk mot fönsterkuvert:).
      Tack Pia!

      Radera
  7. Mmmm...vilka fina sensommarblommor på din blogg idag.
    Ska hålla utkik efter lönnar med "mässlingen" här också. Ser lite roligt ut :-)
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De börjar bli färre, alltflere vissnar som det brukar göra den här årstiden.
      Var glad över om det inte finns lönnar med mässling hos dig. Här finns många roliga lönnar i år.
      Kram!

      Radera
  8. Ja, budget är bra. Har just gjort min ;)

    Dina bilder är jättefina Karin.

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En nödvändighet för min del att ha en viss koll. Bra för mig med!
      Tack Lotta!
      Varm kram till dig!

      Radera
  9. Debet o kredit är viktiga de..
    Jag skulle inte fixa läget om jag inte visste ramarna, koll är bra att ha!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Där är vi väldigt mycket överens!:)

      Ha en fin dag Tina!
      Kram

      Radera
  10. Ja budgeten är inte så komplicerad nu när vi är pensionärer och det blir några kronor över till "enkel lyx" också.Visst är det skönt att journalisterna är hemma igen men det sitter väl några stackare fast fortfarande i olika länder i Afrika. Trist!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt när det okomplicerat:)

      Det finns många som sitter fängslade som inte skall göra det och man får hoppas att allting löser sig på bästa sätt för dem också, det är mera än trist. Förskräckligt är vad det är
      Kram
      Karin

      Radera
  11. MM sköter vår ekonomi med den äran - han sparar på allt medan jag gör av med det eventuella överskottet sedan alla räkningar är betalda. Visst är det skönt när det är ordning på ekonomin. I mitt tidigare liv (där salig exmaken tjänade tre gånger så mycket som MM när han jobbade) hade vi aldrig några pengar kvar vid månadsskiftet. Men det var 42 år sedan...
    Man måste ha den tryggheten att pengarna räcker till för att tillvaron ska bli uthärdlig.

    Har två lönnar som självsått sig i trädgården, så jag får väl ut och titta om de har fått pricksjuka.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att ni har en väldigt bra fördelning på gracerna:).
      Det är gott att ha ordning på debet och kredit.
      Trygghet är viktigt!

      Hoppas att du inte hittar pricksjuka lönnblad!
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Räcker pengarna till Madeira?
    Hoppas hoppas hoppas.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, semester ingår ALLTID i budgeten:).
      kram

      Radera
  13. Karotentantens dag, minsann! Och vips är förkylningen borta!

    SvaraRadera
  14. :), så där bara med att hålla fast i näsan...

    SvaraRadera