söndag 9 september 2012

"Hon är på vinden...

och travar ärter", sade mina äldre bröder åt mina kompisar då de frågade efter mig när jag var
en liten jäntunge.
De tyckte förstås att de var väldigt fiffiga.
"Bah!"...
Jag log lillasysteröverseende och tågade förbi dem med högburet huvud och visade med en knyck på nacken..."brorsor, ni vet !" och så försvann vi, kompisarna och jag ut på våra äventyr
Idag har lillasystern travat bönor...Det var därför hon kom ihåg det där med ärterna
Tankarna vandrar när man håller på med löpandebandsysslor
Ibland sade de att jag var på vinden och cyklade...
Knäppgökar!:)

Imorgon skall jag sätta igång mjölksyrejäsning av bönor och lök.
I morse fick jag ett sms och en undran om vi ville ha plommon.
Givetvis. Jag for iväg nästan på momangen och blev genast inbjuden på kaffe i lilla W:s indiantält.

Vi drack kopiösa mängder
Kaffetermosen var av det slaget att det aldrig blev tomt i den och
så fort jag drack ur min kopp så fylldes den på omedelbart.
Tur att lilla W:s mamma bjöd oss båda på varm vinbärssaft och muminkakor...
annars hade jag nog suttit med benen i kors och druckit kaffe där ännu:).
Jag kände mig faktiskt väldigt mätt på kaffe när vi kröp ut genom tältöppningen
Med lilla W:s och hans mammas hjälp plockades plommon.
Jag klättrade på stegen och lät "pommorna" falla i korgarna nedanför...
oj, så många vi hittade där uppe i plommonträdens kronor,
så många att lilla W. blev sömnig och tog sig en tupplur mitt i allt.
Tur att det finns starka pappa-armar som kan bära in och lägga småfolk på sängen

En stund senare var korgen fylld av plommon och efter goda samtal och kramar for jag hemåt igen...
två kapslar vallmo följde med...få se om jag får plantor av dem?
Jag har hört att de perenna sorterna är svåra att så från frö..

Jag stannade till för att beundra den stora vildapeln som jag såg på hemvägen...
Den är magnifik, men jag lyckades inte göra den rättvisa, den borde ses i verkligheten...

Samtidigt flög fyra sångsvanar över mig
De försvann snabbt söderut...det kniper till någonstans längst där inne...
 Jag har levt ett riktigt lyxliv idag.
 Först mängder med kaffe, låt så vara på låtsas, men ändock.
 Hemma väntade trädgårdsprimörer med timjansmör....
 Gudagott! Och riktigt på riktigt

 Till efterrätt fick jag se herrskapet Örnie som svävade högt ovanför mig
 när jag gick ut för att gräva i trädgårdslandet.
 En härlig söndag har det varit...

24 kommentarer:

  1. Du har verkligen greppet på detta med vår mat ! Hur ska man få folk att begripa hur viktigt detta är att få hushålla med primörer och plommon . Att inse värdet av naturens underbara gåvor. Att få äta det som inte innehåller en massa skräp. Förr i tiden i gamla bondesamhället hade dom en sån kunskap som nästan har gått förlorad pga matindustrins frammarch. Det ska gå snabbt ,enkelt och billigt ! Suck ! Underbara bilder . Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en livsstil i vårt hus.
      Här får maten ta sin tid, måste få göra det. Smaken går inte att jämföra med vad matindustrin erbjuder. Glädjen är stor när man kan gå ut och hämta maten bakom knuten. Rikedom kallar jag det.
      Tack trollmor!
      Kram!

      Radera
  2. Böntider...:) Även jag tog ett kliv in i djungelstörbönorna och skördade de största. Däremellan varvade jag med att koka äppelmos på fina transparantäpplen. Ljuvligt gott.
    Oinloggad Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), jag tog djungelkniven, annars skulle jag ha fastnat därinne i störbönorna. Det blir så god äppelmos på transparantäppel. Lyckost!
      Oinloggad? Men hit kom du i alla fall. Tur det!:)

      Radera
  3. Mjölksyrade bönor låter som poesi.
    Och vilka vackra plommon.
    Fåglarna flyttar och låtsaskaffe med lilla W.
    Vilken skön dag!

    Fridens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du , Eive, dagen har varit superskön!
      Mjölksyrade bönor är poesi, när de är färdiga:)

      Fridens liljor!

      Radera
  4. Brorsor... Fast dom kan ju vara rätt trevliga också. Ju äldre man blir desto mer uppskattar man att det finns personer som minns samma saker som man själv. Brorsor, syrror, klasskamrater, lekkamrater.

    Apropå fåglar, har du sett att fiskgjusemamman har tagit sig långt in i Afrika. Undrar vart hon är på väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är brorsor trevliga:).
      Det var nog rätt kärleksfullt att få retas med lillasyster. Är säker på det.
      Så är det, man uppskattar människor man har samma referenser med, på ett helt annat sätt än tidigare.

      Jag ska titta in, såg tidigare att hon var på väg mot Egyptialand eller hur det nu hette i visan

      Radera
  5. Ja det låter som en riktigt bra söndag! Gu så gott det såg ut med alla grönsaker!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla gott Marianne. Hoppas vi kan äta liknande när vi träffas alla fyra.

      Kram

      Radera
  6. Min mor, som växte upp med en skara bröder, äldre och yngre, sa ibland när vi var små: Tänk att jag vågade skaffa barn; jag kunde ju fått pojkar....och så berättade hon hur odrägliga våra morbröder varit.
    Fast som vuxen har hon varit väldigt glad för sina bröder. Nu har hon bara en lillebror kvar och han har tyvärr försvunnit in i Alzheimerdimman.
    Å, bönor som är så gott! Har fått både gröna och vaxdito i min Mossagårdslåda på sistone och de försvinner som avlöning varje gång.
    Idag har mina tomater också blivit hängda och deras odlingsjord förpassats ut i landet där vitlöken ska sättas om ca 8 veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som mycket yngre än mina bröder tyckte nog att de var rätt odrägliga jag också. Upplevde att de lade sig i:)
      Men till syvende och sist så ville de ju bara väl, tyckte om att retas med mig
      Nu finns bara en av dem kvar.
      Bönor hör till våra favoriter. Vi har inte odlat vaxbönor i år utan enbart bond-och brytbönor, men vi har i mycket rikliga mängder.
      Jag har lagt tomatjorden på sparrisen, den behövde den, tyckte jag att den sa...

      Radera
  7. Tänk så annorlunda det är att växa upp tillsammans med syskon. Nyttigt tror jag att ha den där syskonkontakten. Det saknade jag som enda barnet.
    De där bönorna såg litet piggare och friskare ut än de som ligger i affärerna. :) Trädgårdsprimörer med timjansmör. Mmmmm. Gott. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog annorlunda än att vara ensamt barn. Ändå var jag nästan ensam jag också, för mina bröder var så mycket äldre än jag...men de fanns där och den yngre av de äldre fick ofta vara barnvakt åt mig.
      Timjansmörslungade primörer är en höjdare..
      Kramar!

      Radera
  8. Fina Karin! Härliga minnen. Lillasyster-minnen.

    Jag längtar tills jag blir bjuden på kaffe i ett indiantält ;)

    Plommon är ljuvligt. Saknar vårt fina träd som vi tyvärr inte kunde ta med oss till USA.

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lillasysterminnen:)
      Det är något alldeles speciellt att bli bjuden på kaffe i ett indiantält, i all synnerhet som den lilla hövdingen är mycket bedårande.
      Vi har inte heller eget plommonträd, men dottern har många i sin tur så det löser sig. Jag kokar sylt och marmelad åt oss alla

      Varm kram till dig!
      Karin

      Radera
  9. Vilken fin beskrivning av en fin söndag med trädgård och grönt och fåglar! Skönt att du nu rår över din tid.
    Höstkram från Eva i Tyresö och Erik som haft kajakhelg med sin far.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt för Erik med kajakhelg!:)
      Nu är den fina hösten här,hoppas du hinner njuta av den på alla sätt och vis!
      När vi inte är bokade så kan vi röra på oss. Den här helgen var fri från tider, vi kunde bara vara och då är vi:)
      Höstkram, också till Erik

      Radera
  10. Låter som en perfekt söndag. Mjölksyrade grönsaker har jag aldrig smakat. Synd att du bor så långt bort annars hade du gärna fått plocka plommon hos mig med. Vi kan omöjligt använda alla själv. Fikastund i indiantält är det nog inte många förunnat att få uppleva. Vilken lyx! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som är så synd, när man har för mycket och inte blir av med dem på "rätt" sätt. Men fåglarna är säkert glada
      Få se bara om inte du också så småningom får fika i ett indiantält?:) Skulle tro det...åtminstone någonting ditåt
      Kram

      Radera
  11. Jag blir så glad av din blogg! Och mjölksyrejäst är så gott!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att läsa!:) Det är väldigt ömsesidigt dessutom.
      Mjölksyrejästa grönsaker, rotfrukter hör till de absoluta favoriterna. Mycket gott och dessutom hälsosamt

      Radera
  12. Inte lätt att vara lillasyster inte...
    Själv är jag bara storasyster, men jag kan tro att det inte är världens lättaste att vara den som är yngst :-)
    Men du hade en ypperligt fin söndag.
    Fina Bilder!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du inte tog mitt inlägg som ett beklagande, det var i alla fall inte meningen..det var bara ett minne som dök upp om retfulla bröder, så där i allmänhet.
      Jag hade en jättefin söndag också!:)
      Tack Annika!
      Kram!

      Radera