onsdag 12 september 2012

Här sitter jag...

och väntar på mig själv..
Vete gudarna hur länge det är sedan jag kände mig  så här upp-och nersläppt 
Visst, jag är igång  och känner mig pigg, mår bra, men allt går liksom i slow motion...
Min själ vill inte ha bråttom just nu. Den drar i tömmarna, håller mig tillbaka, säger ptrooo
Och jag följer den viljan, kan inte annat efter en så intensiv sommar som vi har haft i år


Vi röjer på utsidan, drar ogräs, klipper gräs, tömmer krukor, sätter oss ner, tittar oss omkring, stiger upp, gör ett ryck, sätter oss ner, dricker någonting, gör åter ett ryck, sätter oss ner, pratar en stund, planerar, gör ett ryck, sätter oss ner, vippar på tårna, gäspar, sträcker på oss...Det blir många pauser
Sakta men säkert börjar jag känna mig fit for fight igen, men det får ta den tid som krävs för att hinna fast mig själv...bäst så

Jag pratade med Terttuflickorna, havtornsjäntorna idag när jag grävde upp dem.
Ni får snart träffa en skånsk pojke...tiddelitam...
Jag tyckte faktiskt att de såg förväntansfulla ut.. 
Jag berättade för dem att Olgakatt och Marianne kommer hit och hämtar dem om en vecka
och att de får det bra i sitt nya hemland Skåne..skoune...
Jag försöker förstås lära dem den lilla skånskan jag kan om jag ens kan den

Solen hänger lågt under dagarna, är intensiv som bara den...allt lyser lite extra, precis som allt
levande gör innan det vissnar...någon enstaka stockros delar med sig av sin skönhet ännu

 Någon slags blomflugor samlades idag på de vita bänkarna i solskenet.
 Lapade sol....bara var, de också

26 kommentarer:

  1. Hallå där, kanske har vindarna fört en likadan känsla till mig. Jag bara sitter o gäspar och känner mig lagom knepig..
    Fast jag har inte sett så mycket fint under tiden, som du!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har säkert med planeterna att göra:)
      Har du tittat efter ordentligt i shedet? Jag är säker på att du har mycket fint runt dig.

      kram

      Radera
  2. Det är så klokt att ta det lugnt när kroppen säger till! Sköt om dig så kommer krafterna tillbaka! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke, försöker lyssna inåt
      Kram!

      Radera
  3. Bara vara och så följa en impuls när det känns lustfyllt. Det måste vara den absolut bästa metoden att pusta ut efter en så lång och intensiv arbetsperiod. Fast jag misstänker att det blir en hel del uträttat i alla fall, sådär i förbifarten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..nåja, kanske lite ...i förbi farten.

      Radera
  4. Så underbart livsbejakande det låter! Du gör helt rätt som låter själen leva i sitt önskade tempo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Faktum är att jag kan inte göra annorlunda just nu. Det går inte. ...det är bara att lyda

      Radera
  5. Det låter ju helt förträffligt underbart den tillvaro som du använder nu..tiden som används till att vicka på tårna den är ack så viktig.. skööönt..det är Ni värda efter sommarens slit..Havtorn är så nyttigt jag läste, för oss kvinns i medelålderns år..Så du levererar till Skaune..trodde de växte vilt där.?? eller rätta mig um jag har fel..Här i Närke har di självplock av havtorn på en gård...kanske det vore nåt för Pettas?? Men du har ju njuta tid och ta igen-time, och själsro...åh vad gött, havtorn finns att köpa... i torkad form osso..
    Ha en skön torsdag kära kusin och lev väl..Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det underbara sköter nog den inre kraften inom mig om. Jag själv protesterar så gott jag kan men utan verkan...nu måste jag lyda! Är kanske trött..ska lägga mig om en stund och sova min skönhetssömn. Vaknar pigg som en mört imorgon
      Havtorn är bra till mycket.
      De växer säkert vilt i Skoune också, men inte i den trädgård som de är tänkta för och de här flickorna Terttu är speciella, ryskfinska och klarar allt, vilket inte skåneflickorna gör. De har nämligen kolat vippen där så nu måste livskraftigt havtornsblod dit.
      Näpp, Pettas vill inte hålla självplock, men plockar gärna själva
      Vi har egna havtorn så det blir nog både plocka av och pressa vilda.
      Ha så skönt du också Karina
      Kram

      Radera
  6. Helt rätt att låta kroppen varva ned sakta och låta själen vila efter att ha gått i150 en längre tid!
    Själv känner jag likadant för jag har också haft en mycket händelserik vår och sommar,det känns att man liksom inte hänger med i allt.Kan sitta i timtal och bara titta på havet och lyssna på vågorna och spola tillbaka allt bara för att gå igenom allt igen .
    Ha en god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, vi har kört hårt en längre tid, minst 150 och nu behöver kroppen, själen ta igen sig lite...nästa vecka är en maratonvecka så
      Man får skatta sig lycklig som kan sätta sig ner och vänta på sig själv. Det låter underbart att bara titta på havet, lyssna på vågorna...tänker på Cypern nu, låg alltid med öppet fönster och lyssnade på vågorna, njöt i fulla drag
      ha en god kväll du med Anneli!

      Radera
  7. Ja snart kommer vi! Och vi får tydligen sällskap på vägen hem också! : )

    Visst måste man låta sig själv komma ikapp när man har haft mycket om sig. Så har jag också haft det i sommar. Det värsta är att sedan ta sig i kragen och komma igång igen. : )

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att få träffas på riktigt!
      Ja, ni får Terttuar med er i baksätet

      Här måste kragen vikas upp för att greppas, annars går det på tok, men först ett par dagar i låååångsamt tempo fastän jag jobbar, men man kan ju jobba långsamt ibland, vila i språnget

      Du har sannerligen haft det jobbigt med allt renoverande och allt annat jobb. Roligt att du slår dig lös och kommer hitåt.

      Kram!

      Radera
  8. Tertu är innerligt välkommen! Karl får allt sträcka på sig för hon ser välväxt ut!
    I morgon bitti får jag ut och viska åt honom att ha litet styrketräning innan hon kommer så att hon blir nöjd med det arrangerade äktenskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terttu är välväxt men har också ett knippe mindre flickor med sig så Karl har all anledning att sträcka på sig.
      Han får ett helt harem Terttuflickor!
      Styrketräning är ordet!:)

      Radera
  9. Så klokt. Att vänta på sig själv. Den som väntar på något gott... :) Du kanske behöver lite semester?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semester är välbehövligt, men under tiden jag väntar på den så får jag vänta på mig själv i den takt det är möjligt.
      Nästa vecka har vi Öppna gårdar, skördefest på Åland och vi är med i dagarna tre. Massor av arbete...men tills dess så kan jag jobba i lugn takt med det som finns att göra:)Brödbakning, catering..men allting bara roligt. Det underlättar för en som är aningen trög just nu:)

      kram

      Radera
  10. FÖRSTÅR ju så VÄL om du är trött efter er intensiva sommar på Pettas.
    Allt du borde få göra nu är att VILA!!
    Men jag hoppas att du kan det då de ekologiska dagarna är över.
    KUUUUUL, så KUUUUL med besöket från Sverige. Den som ändå hade varit med!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det löser sig, bara jag tar det lugnt mitt i språnget.
      Jag gör det jag måste och resten får vänta. Vi är båda trötta, och skrattar åt oss själva. Går här som någon slags vandrande pinnar, men vi har mycket roligt arbete som väntar i helgen och det brukar pigga upp, ge den nödvändiga energin som själen vill ha.
      Ja, tänk om du också kunde vara med på ett hörn!:D
      Kram!

      Radera
  11. Finaste Karin...inte så konstigt att du känner så här. Det har ju varit så intensivt i princip hela våren och sommaren. Som Annika skriver...VILA! Koppla av, ta det lugnt, tillåt dig själv att lyssna på din kropp.

    Vad roligt med besök från Sverige!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  12. Finaste Lotta, du själv!
    I den mån det är möjligt så tas det lugnt nu. I normala fall skulle jag köra i 150 km men det går i ca 70 just nu och det är riktigt skönt. Efter Skördefesten tar vi det lugnare, kopplar av i några dagar. Tillåter mig...har lärt mig hur viktigt det är.
    Tack för din omtanke, den värmer

    Ja, det ska bli roligt att träffa Olgakatt och Marianne!
    Varm Kram

    SvaraRadera
  13. Ibland är det skönt att inte vara så energisk. Man ska nog göra som en bil gasa ibland och bromsa ibland, och jag tror man känner själv när det är dags för vilket. Ibland måste man bara ta igen sig och njuta av allt det fina. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det absolut nödvändigt att inte vara det:)
      Nu är farten låg och det känns skönt.
      Fint är det just nu, september är en mycket vacker månad
      Kram

      Radera
  14. Det är klokt att följa sin kropp och själ...ta ett par steg tillbaka och betrakta innan man fortsätter arbeta. Skönt att ni har ett par lugnare dagar innan skördedagarna tar vid!
    Reagerade på "upp- och ner släppt". Jag har märkt att ju äldre jag blir, destu mera anammar jag uttryck min mamma säger. Flickorna skrattar dig fördärvade och frågar vad dessa uttryck egentligen betyder...det roligaste de vet är när jag säger att jag var som "ett skitigt streck" - ja, de har ju rätt, det finns ingen logik i det :-)
    Vippa på tårna med jämna mellanrum, Karin
    kramar
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upp och ner-hängd är också ett uttryck som hänger med. Det där med skitigt streck, känns också igen.
      På sätt och vis kan man nog hitta en viss logik i det. Man far på så det enda som syns är det där svarta strecket som drar förbi:) Men så bråttom ska vi nog inte ha, eller hur?;)
      Vippar!
      Vippa du med!
      Kramar
      Karin

      Radera