lördag 15 september 2012

Givetvis...

så blev jag förgrymmad på mig själv när jag märkte att jag hade minneskortet i datorn här hemma och själv var ombord tillsammans med kameran på Albanus...
Men jag brukar inte låta mig nedslås för sådana saker. Det går inte att göra någonting åt det i alla fall
Det är ju så att för dumt och glömskt huvud får man lida.
Om man vill. Jag vill inte. Det måste ju gå ändå...
Visst var det förargligt när vi för en gångs skull äntligen var på väg till havs men så what?
Här skulle njutas fastän minneskortet saknades...
Nu var jag en riktig turkvinna idag. Uffe har ju en Nokiatelefon som kan användas som kamera!:) så det blev några bilder i alla fall från dagens catering som varade i åtta timmar...

Vi seglade till Rödhamn där gästerna ombord åt sin beställda fisksoppa, sin pannkaka, drack kaffe och gjorde strandhugg med vandring över ön.

Trots att havet levde rullan igår med upp till 25 sekundmeter i byarna, var det vänligt mot oss idag
och gav oss både solsken och en härlig ca 10 sekundmeters segelvind...
Albanus plöjde fram i sju knops fart och drog oss ut mot havet där vi kryssade av och an under ett par timmars tid...En säl dök upp och tittade på oss ett tag...(ingen bild)
Ett par av gästerna höll sig i vågrätt läge på kajuttaket. Fullt sysselsatta
    Sol, vind och vatten....

 tar på krafterna för den som är ovan...skönt är att vila när man kan och får....
På håll såg vi briggen Tre Kronor gå för segel...då hade vi redan tagit ner våra för att gå för motor in till Västerhamn...våra gäster skulle till ÅSS, Ålands Segelsällskaps restaurang, för att äta middag
Den bokade tiden ombord rann sakta ut så vi måste ta till andra krafter än vindkraften för att hinna
 En av gästerna ombord klättrade upp i mesanmastens topp tillsammans med Kiku, klippan ombord
 och snart stävade vi in i Svibyviken och närmade oss slutmålet för resan....

Och Pommern är alltid lika vacker. Det nyrenoverade sjöfartsmuseet syns till höger om henne

Vi sade det många gånger till varandra under resan lopp.
Vi är riktiga lyckostar som har möjlighet att få jobba så här någon gång nu och då...
en extra härlig bonus

Snart är seglingssäsongen över för i år.
Albanus avslutar som vanligt sin sommar med att först dra iväg mot Helsingfors och strömmingsmarknaden i oktober.

Vi för dagen saltstänkta människor, använder våra fotpallar till vad de skall användas till om en stund...
Imorgon drar vi iväg mot ett annat håll på ett annat äventyr

32 kommentarer:

  1. Ni är verkligen ena lyckostar!
    Vilken arbetsmiljö, så vacker. Härligt för er!

    SvaraRadera
  2. Javisst är vi! Det händer någon gång nu och då att vi får vara med ombord:)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fina bilder trots att de är tagna med en Nokia... Jag glömde också minneskortet en gång i datorn. Det var en Midsommarafton på Öland med barnbarnen och jag sörjde djupt. Sen berättade Annika att hennes minneskort hade blivit skadat av att tas ut och in (hon begrep inte varför det plötsligt inte gick att ta bilder), så numera ansluter jag alltid en kabel till kameran i stället för att ta ut minneskortet. Tur att Uffe kunde ta bilder från er trevliga utflykt!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid,

      Sex av bilderna har jag tagit och resten tog Uffe med hans telefon och det var ingen utflykt i vanlig mening. Vi var på ett arbetsuppdrag, hade en catering att sköta. Det är extraroligt att göra det ombord på Albanus. En fin arbetsplats.
      Jag har också fått två minneskort kraschade. De är de små piggarna som går av när man lägger in kortet i datorn. De brister till slut. De är ju bara av plast så det är lätt gjort. Jag håller med mig extra minneskort för säkerhets skull, men vad hjälper det om man lämnar dem hemma;)
      Kram

      Radera
  4. Jag läste att det var catering - men det blev ju en trevlig utflykt för det...
    Varför ansluter du inte kameran med kabel till datorn i stället. Jag har en sån där liten extra grej som det går att stoppa tre anslutningskablar på en gång i. Så jag har alltid scannern och hårddisken i, avstängda förstås när jag inte använder dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången blev det ett synnerligen trevligt arbetstillfälle och vi är glada att vi får sådana uppdrag också någon gång nu och då. Inte alla gånger vi har möjlighet att ens gå upp på däck , men den här gången ville gästerna ha maten serverad i det fria:)

      Det går så mycket långsammare att göra så än att bara byta minneskort. Det passar mig allra bäst. Jag är försikigare nu också än tidigare när jag lägger in minneskortet i datorn.Jag fortsätter nog som jag har gjort

      Radera
    2. Jag fortsätter också att ta mitt kort ur kameran och lägga in det i en card-reader. Tycker det är absolut smidigast, trots allt.
      Jag är också mer försiktig numera med minneskorten, och precis som du har jag flera på lager.
      Visst, det är piggarna som går av (som du sa) och därmed blir kortet oläsligt. Shit happens. Som tur är ÄR inte minneskort så dyra längre. Men, jag kör också på det sättet jag tycker är lättast. Använde kabeln ett kort tag, men nej, gillade det inte. Tur att vi alla har våra olika system :-)

      Radera
    3. Det är bra att det finns valmöjligheter, att var och en hittar sin väg:)

      Radera
  5. Jättefina bilder! Nokia kan ;)

    Hanna har verkligen rätt, vilken arbetsmiljö ni har! Jag byter gärna eller hjälper till om det behövs ;)

    KRAM finaste Karin

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Vi blev överraskade över att Nokian kunde så bra. Har faktiskt inte nyttjat den tidigare, men "upptäckte" den tack vare min glömska. Alltid någonting gott

      Vi är lyckligt lottade som får den här möjligheten någon gång nu och då. Alltid lika härligt att få vara med på ett hörn på böljan den blå. Jag har tidigare arbetat ombord som anställd, men det är många år sedan nu. Albanus finns i mitt hjärta. Hon seglar oförtrutet på därinne;)

      VARM KRAM

      Radera
  6. Vad bra att det blev bilder! så att jag fick följa med på er "jobbresa".
    Låt se vad ni ska hitta på idag då?
    Här hos oss händer det sällan så mycket spännande precis... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Mian, vilken tur att Uffe hade Nokian med.
      Berättar förstås i nästa inlägg om vad vi hittar på idag. Också ett slags uppdrag, för Uffe, och jag följer med.
      Nog tycker jag att ert liv med alla sländor, baggar, fjärilar, flugor och övriga insekter, fåglar och gud vet vad är minst sagt spännande:)

      Radera
  7. Så underbara bilder, jag njuter!!
    Vilken fin dag ni hade, rena havslyxen.

    Söndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havslyx! Så fint ord!
      Precis så är det också!

      Solskenskram

      Radera
  8. Vad härligt att få följa med på seglats så här på morgonkvisten.
    Sitter i fåtöljen och känner vågorna och saltstänket.
    Och gott väder hade ni. Härligt!
    Fridens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långsamma svepande dyningar från stormdagen innan är fina att segla i. Rena fröjden!

      Fridens Liljor!

      Radera
  9. Tack för att jag fick följa med <3

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte väl det, att du satt i fören och tittade ut över havet;)!

      Kram

      Radera
  10. Tack för att jag fick andas sjöluften i dag! Min man for iväg till villan, så härligt väder, men jag får nog fortsätta att kurera mig. Vill bli riktigt frisk nu och det fort!

    Ljuvliga sjösalta bilder, trots att du inte hade minneskortet med dig... :)

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars dig Lisbet, fortfarande i kureringsskick. Hoppas du snart är frisk!
      Ibland ordnar allting sig till det bästa, trots allt.

      kram

      Radera
  11. Första bilden med det spegelblanka havet i bakgrunden är en lisa för själen. Vilken underbar arbetsmiljö! Hoppas du delar med dig av dina kommande äventyr med.Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, ibland är miljön bättre än ibland. De här stunderna får man leva på ett tag
      Tack detsamma!

      Radera
  12. Ser ut som en riktigt härlig dag! /Penny

    SvaraRadera
  13. VILKEN UNDERBAR dag till havs!!
    OCH du, den där Nokia-kameran går då ICKE av för hackor.
    Den tar bättre bilder än en iphone. SÅ FINA FOTON!!!
    Jamen, Nokia förnekar sig inte.
    Underbart att få följa med till havs!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever på gårdagen än idag.
      Vi har varit ute hela långa dagen igen och skrattade att vi har fått mera sol på kinderna de här två dagarna än på hela sommaren.
      Nokian överraskade. Nu har vi reserv utifall att jag glömmer minneskortet igen.
      Kram!

      Radera
  14. Hehe... En klassiker, se till att alltid ha ett extra minneskort som passar aktuell kamera i handsfacket i bilen, med dagens priser på sådana är det inget att tveka över. :~) bildena från Nokian ser helt OK ut på min iPad iallafall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Mats,
      det är ju inte precis någon bra lösning på att ha tre minneskort hemma när man har kameran med sig ute på havet:)
      Härefter drar jag kameraväskan med mig i bilen. Eller som du säger, ett extra i handskfacket.

      Radera
    2. Nokian var en bra nödlösning, men jag ser på min 'fina' färgkalibrerade skärm nu att det kom med en hel del blåstick i bilderna.... alla mobilkameror är sämre än en 2000:- Kompaktkamera, Men de är bra att ha ibland! :)
      Även brightness är för hög på Nokian, samma på min Samsung Galaxy S2, går iofs att korrigera efteråt.
      Ta inte detta som kritik, bara ett observerande! :-)

      Min idé med minneskort i bilen är ju bra om man kommer ihåg det INNAN man tex går på en båt och far ut... :~)

      "Fotonörden", Mats

      Radera
    3. Självklart kan man inte jämföra Nokian med en "riktig" kamera. Vi var själva överraskade att det överhuvudtaget blev bilder, vi har aldrig använt Nokian i det syftet tidigare, bara som telefon
      Är bara glad att vi hade någonting att ta till och som bloggbilder duger de bra.
      Tar ingen kritik alls, det är ju ingen fotoutställning det här, bara en liten dokumentation i allmänhet.
      Förstår nog din idé, som inte alls är dålig. Det händer nu och då att minneskortet sitter kvar i datorn hemma:)

      Ha det gott bästa fotonörden!
      En fin måndag önskas!

      Radera
  15. Vart drar ni iväg i morgon???????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon igår blev idag!:)
      Du kan läsa i nästa inlägg så får du se var vi hamnade!

      Radera