måndag 17 september 2012

Förberedelser

Vi är i full fart med förberedelserna inför kommande helg och Skördemarknadens Öppna gårdar. Igår hämtade vi äppel till dekorationer....på onsdag kommer de hantverkare och försäljare som säljer sina produkter här under de tre dagarna och hjälper till. I år har de öppna gårdarna möjlighet att välja om de håller öppet två eller tre dagar. Vi på Pettas valde att vara med alla tre dagar. Jag kommer att presentera alla som deltar här hos Pettas under de följande dagarna
 Uffe och jag har hållit på med röjandet på utsidan redan ett tag, men givetvis så finns det hur mycket som helst att göra ännu. Våra hackspettar håller oss under ständig uppsikt...de är inte särskilt rädda för oss, men drar sig gärna bakom trädstammen när vi går förbi dem på nära håll
Tillika som vi försöker göra Pettas så välkomnande som möjligt, plockar vi bort trädgårdsattiraljer
till vintern. Golfklubborna har gjort sitt för i år, nästan alla ligger nu och väntar på rengöring. Den som   har följt med i min blogg vet att jag har använt dem till stöd för bönorna i landet.
Jag kan rekommendera, de är jättebra som bönstörar:)
Fåglarna tar för sig av sina egensådda solrosor...kakorna töms i rätt snabb takt nu. Flytten söderut ligger i faggorna, nu måste energi tankas

Vi skördade vår första halloweenpumpa idag. Den vägde drygt 14 kg så några goda soppor får vi  så småningom
En liten en är också på gång...

Nu väntar en kväll med planering av bakningen. Vi är måna om att allt bröd skall vara så färskt som möjligt så att kunderna skall kunna frysa ner det om de önskar. Vi fryser ingenting innan. Uffe har just beställt hem vad som behövs för skördesoppan som vi skall servera under alla dagar.
Vädret idag har ömsom bjudit på regn och solsken. En perfekt dag för utearbete, inte för varmt, inte för kallt.

32 kommentarer:

  1. Äpplen i massor..så gott! Jag får nog köpa en Halloweenpumpa, för mina blev som körsbärstomater. År alla som säljer samlade hos er eller besökarna får åka hem till var och en? Förstår att du har mycket att stå i nu, men jag tänkte på ett bra talesätt: Sätt dig ner tills brådskan har lagt sig. Vilopauser behövs. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äpplet är symbol för den åländska skördefesten med alla öppna gårdar. Det är 25 gårdar som håller öppet i år och på de flesta av de gårdarna finns också andra som säljer sina produkter. Besökarna far runt till alla gårdar under tre dagar. Det blir alltid lite av en karnevalskänsla...många träffas som inte har setts på länge.
      Jag gör faktiskt så som du rekommenderar. Tror nästan att jag har fått fnatt som tar det så himla lugnt i år. Det brukar faktiskt gå bra ändå men det finns inte så mycket krut kvar efter en sådan sommar som vi har haft, så..ja, jag tror det är rena självbevarelsedriften som sätter mig på plats:)Jag måste ju orka alla tre dagar/dygn så jag lyder snällt vad den inre rösten säger åt mig
      Tack Gunnel för din omtanke, den värmer!
      Kram

      Radera
  2. Wow!!!! 14 kg!!!
    Det går nästan inte att föreställa sig hur mycket pumpakött det blir av en sådan.

    Jag skulle gärna också odla stora pumpor, men vi har inte någon drivbänk än eller växthus och på komposten har ogräset tagit över.
    Små prydnadspumpor blir det däremot, de är ju fina de med. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade trots det hoppats på några pumpor till men man får vara glad över den stora och den lilla som är på kommande:)
      Det blir nog rätt många goda soppor i alla fall.
      Jag har pumpan i trädgårdslandet, på södra sidan av huset, där det läar som allra mest.
      Små prydnadspumpor är hur fina som helst. Har också haft sådana tidigare år.

      Radera
  3. Hahaha...golfklubbor i bönlandet. Det är som hämtat
    ur en Lasse Åbergfilm. Pumpor, hackspett och vackra
    äpplen. En härlig höstbukett.

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu Eive, vi har en riktig golfbana i trädgårdslandet, fastän en aning upp och ner:)

      Må väl du med!

      Radera
  4. Härligt det låter! Låt oss bara hoppas att vädret bli bra och jag önskar er lycka till.

    Här blev det en härlig eftermiddag, efter en trist morgon.

    Kika här på härliga äppeltavlor från Kivik. De har en tävling varje år.

    http://www.applemarknaden.se/?pid=28

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila, det är alltid rart med lyckönskningar! Jag tar så gärna emot dem.
      Tack för tipset, skall kika in.

      Radera
  5. Great blog!!
    If you like, come back and visit mine: http://www.albumdeestampillas.blogspot.com

    Thanks,
    Pablo from Argentina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank You Pablo!
      I´m coming!:)

      Karin

      Radera
  6. Så härligt det låter med skördefest ! Vi brukar åka till Äppelmarknaden i Kivik men iår så ska vi till Skördefesten på Öland. Tänk om det hade kunnat bli Åland något år :-)))
    Ha det fin, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid härligt med skördefest.
      Det blir litet av en karnevalstämning över det hela.
      Hoppas att det blir Åland något år!
      Ölands skördefest är fin, jag har varit där och tagit intryck!
      Ha det fint du med Eva, kram

      Radera
  7. Jag sitter här och sörjer att jag har så långt till Åland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är avstånden onödigt långa, trots att man har kontakt med varandra varje dag...

      Radera
  8. Så omtänksamt av er att inte frysa brödet innan! Det smakar inte lika gott att frysa ner bröd igen som varit fryst. Bra att du tar det lugnt - det går nog bra ändå, som du skriver.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart så tar brödet slut ganska fort men jag bakar nytt hela tiden. Ugnarna går varma i dagarna tre:)
      Det går så bra det kan gå, ingen vits med en slutkörd bagare innan allt ens har kommit igång. Det här skall vara roligt från första stund till sista stund...
      Kramar!

      Radera
  9. Jag vill också åka till Åland! Vad fint det är med alla skördefester så här års!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättehärligt med skördefesterna som finns både här och där. Man borde ha en möjlighet att klona sig när det blir skördefest. Man vill ju vara överallt!

      Radera
  10. Jag följer med! Jag vill också till Åland och vara med på skördefest. Jag kan inte få nog. Den hos er är på min lista av det jag inte vill missa.

    En dag, hoppas jag att jag kan komma och vara med på ett hörn.

    Njuter av dina bilder Karin!

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, välkommen!
      Så hoppas jag också Lotta!
      Idag kommer Marianne och Olgakatt hit...

      KRAM!

      Radera
  11. Vackra bilder, de ger lite ro så här en regnig morgon som det är.
    Jag har ställt ut en äppellåda vid trappen, den som vill får ta..

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina,
      Så det är du som har regnet?
      Tillsvidare så är det bra väder här. Nu håller vi tummarna för att skördefesten inte skall bli våt och regnig

      En skön gest med din äppellåda, generös

      kram

      Radera
  12. Här har vi ytterligare en vecka kvar till Ölands Skördefest som pågår i dagarna tre (nästan fyra) över hela Öland. Sedan åker de sista sommargästerna hem och lugnet sänker sig...en hel månad innan den första julmarknaden sätter igång.
    Kram, kram från Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känns det som om en vecka till innan vår skördefest, skulle sitta riktigt bra. Som vanligt kör det ihop sig litet..men även det brukar gå. Tur att man har varit med ett antal år redan.
      Så blir det här också, en paus innan julmarknaderna
      kramkram
      Karin

      Radera
  13. Tittar in nu och då på din blogg och varje gång möts man av dina underbara bilder,blommor eller djur, alltid lika fina!

    Lycka till med skördefesten!

    hälsar Åsa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rara ord! De värmer skönt!
      Tack för lyckönskningar och ha det bara allra bäst själv(a)!:)

      Karin

      Radera
  14. Då har ni mer än fullt upp nu. Hoppas allt går bra, det gör det säkert. Du får vila fötter och ben efteråt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man lugnt säga. Ändå tar jag paus och sitter här med en kopp kaffe nu och då. Nödvändigt....
      Ben och fötter håller nog, men hur det går med huvudet;)...det börjar bli virrigt på insidan, så här kan hur mycket roligt som helst hända ännu:)

      Radera
  15. Var det ingen enda av golfklubborna slog rot och började grönska ikapp med bönorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt säkert ännu, för några står kvar bland de återstående bönorna...tänkte att de kanske skulle slå rot och föröka sig. Kunde bli en bra extrainkomst med golfklubbor i olika storlek:)

      Radera
  16. Full fart hos er en vecka eller så framåt nu då!!
    ROLIGT!!
    OCh därtill besök av en viss Olgakatt och en viss Marianne :-)
    ROLIGT!!
    ÖNSKAR att jag också satt på båten nu på väg...
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det så mycket full fart att jag helst bara vill sätta mig ner i en knut (i och för sig så sitter jag i en knut just nu;) och bara vänta på att allting går över.
      Vi har just druckit välkomstkaffe med de två mycket sympatiska bloggvännerna..
      Mitt i allt så sitter du också på båten en vacker dag
      KRAMAR!

      Radera