måndag 24 september 2012

Dagen efter

eller efterfest kanske man kan kalla det när man röjer efter skördedagsfestandet.
Vi har varit i trädgården så gott som hela dagen, burit och kånkat på det ena och det andra
Här skall saker hända, marken skall jag med spaden vända...
 kanske i höst, kanske i vår
 det beror på vilken tid jag får
Vi har kärrat hit och vi har kärrat dit
Dill är vackert. I all synnerhet när den har gått i blom
Gräslök är gott
Bougainvillean blommar som aldrig förr och får vara ute ännu ett tag
I Fyrklövern är det tomt ..på bilden finns fortfarande getabocken kvar, men även den är inburen nu
tillsammans med alla stolar och bord
Skördandet fortsätter ett tag framöver ännu...
Nu skall allting tas upp ur trädgårdslandet innan höstgrävningen görs
växthusen tömmas på de sista tomaterna, paprikorna, pepparn och basilikan

Jag tycker om hösten. Den är så rik, precis som ett ymnighetshorn

Godnatt världen!
Ikväll vet jag någon som somnar ovaggad....

22 kommentarer:

  1. Ni har det väldigt, väldigt vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna,

      själv blir man lite hemmablind, men vi har vackert runt omkring oss:)

      Radera
  2. Den första bilden skulle vara fin som akvarell och de övriga bilderna är så inspirerande och höstvackra, men bäst är rimmet, Karin :))
    Kram och sov gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), haha, rimmet ja, det bara rann till när jag såg spaden. Tanken är att jag skall gräva upp marken och lägga täckduk, grus och plattor där, göra en uteplats med ett litet bord och två stolar för den som vill ha skugga på sommaren
      Kram och ha en fin tisdag
      Karin som har sovit som en snork

      Radera
  3. Själv skördade jag en låda från Mossagården och rostade en stor panna i ugnen. Samt en del blodiga slaktare som hängt till eftermognad i växthuset. Konstigt att skalet blev så tjockt och segt efter frysning, annars är de fantastiskt goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det måste nog vi göra också, lägga allsköns skördade godsaker i ugnen. Det är ju så himlagott. Tog frön av slaktarn:) Tack! Nästa år har vi också

      Radera
    2. Hoppas grobarheten inte tagit skada av frysningen, bara. Ska spara fler frön för säkerhets skull.

      Radera
    3. Jag kan testa om den gror redan nu så får vi se:) Lägger några frön i jorden Tack!

      Radera
  4. Å, vilka fina dagar ni haft men jag förstår att det varit mycket arbete också. En dag vill jag vara där....

    Saknat dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade väldans fina dagar, fastän två av dem var busbas med hårda vindar och mycket regn, folk kom ändå
      En dag är du här....

      Kram!

      Radera
  5. Fest och vardagslunk. Vår och höst.
    Det är aldrig tråkigt. Allt har sin tid.
    Det är härligt att följa livet på Åland.

    Ha en härlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig tråkigt, håller med dig Eive!
      Jag är glad att du vill följa med livet här också, liksom jag
      är glad att få ta del av Skövde och Skara

      Ha en fin tisdag du med!

      Radera
  6. Tänk så vackert allt ser ut.
    Ja hösten är ett äventyr och skördefesten en höjdpunkt som kräver sin man och kvinna. Härligt att det blev en succé.
    Hur många chokladtårtor gick åt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är vacker på många sätt, även när den är grå och disig:)
      Vi upplever att vi har haft succé alla år, oberoende av antalet gäster, men i år blev det rekord tack vare dag nummer tre.
      Jag bakade inte chokladtårtor i år. Bara för dem som är gluténintoleranta, så några fanns förstås, men i år var det äppelkaka, morotskaka och kanelbulle som gällde. Det är ju skördetid

      Radera
  7. Så vackra färger, fotona är som stilleben.

    Ni verkar ha haft en lyckad skördefest - grattis! Tur med vädret också. Rolig idé med halsduken, hur lång blev den?

    Kram från hon med magen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Vi hade en riktigt lyckad skördefest!
      Vädret var soligt på fredagen, men regnigt och blåsigt både under lördag och söndag, men det hindrade ändå inte folk att röra på sig. Vi har en fördel i att vi också har möjlighet att ha innecafé. Många kommer och går, handlar om de önskar...
      Halsduken blev precis så lång att den gick att vira runt halsen och knyta fast. Väntar på bilden av Julius Sundblom (Ålandskungen) när han har fått den på sig. Om det nu blir;)

      Kram från henne som också har magen

      Radera
  8. Du är en rik kvinna Karin. Rikedomar kan vara så mycket mer än pengar och de vackra bilderna du visar är en verklig rikedom.

    Ikväll ska jag dela fotpall. Du då? :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så upplever jag mig själv också. Som rik:)!
      Pengar är inte allt.
      Tack Ann-Louise.
      Absolut så delar vi fotpall ikväll:)

      Kram
      Tittar in så småningom

      Radera
  9. Det måste vara skönt att festen är över, trots allt.
    Lugn och ro (nåja) över Pettas igen efter en verkligt hektisk säsong.
    Fina bilder med mkt sensommar/förhöstkänsla.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Det är skönt att vi klarade av den så pass bra som vi gjorde. Bättre kan man alltid bli och varje år antecknar vi vad vi skall göra nästa år på ett annat sätt.
      Det känns som lugn och ro, fastän vi går på hela tiden, men ändå i vår egen takt. Vi sätter oss ner och bara är också...och idag är jag tröttare än igår. Det hinner ifatt en
      Tack Annika!
      Kram!

      Radera