torsdag 9 augusti 2012

Vadå lågsäsong?

 ...sade Uffe och tittade på mig idag. Jag har hela tiden sagt att det är lågsäsong nu, nu
är det lugnare, idag blir det lugnt etc....och ingenting stämmer:). Till all lycka, för
det är mycket roligt att det kommer folk hit till vårt café.
Australiensare, tyskar, ester, finnar, svenskar, fransmän och kroatier har varit här idag, kanske
ännu flere nationaliteter och så ålänningar förstås....

Det regnar björkfrön så det står härliga till. Överallt har vi dem, både ute och
inne...ett säkert tecken på att vi har kommit till augusti
Vi äter vår middag på balkongen i den mån det är vädermöjligt under sommaren
...vi vill förstås vara ute så mycket som möjligt, så mycket vi kan.
Kaprifolen klättrar ända upp på den gamla repstegen från skoltiden

Men gott folk, det är kallt ute nu och inte alls som de varma
augustikvällarna brukar vara...11 grader varmt!

Äh, vad hjälper det att prata om vädret, det är som det är med det...
och jag skall krypa under täcket om en stund. Där är det varmt och skönt

Dröm vackert och sov gott!

14 kommentarer:

  1. Så bra att säsongen ännu inte är avslutad och att så många hittar till Pettas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      ja, vi är glada för det oväntat stora besöksantalet även nu i augusti, när man överallt får höra att vi har så lite turister på ön..det får gärna fortsätta så för vår del men man tar ju dagen som den kommer och gör det bästa av den:)

      Radera
  2. Härliga du!

    Och Uffe, som konstaterar att det kanske inte alls är lågsäsong ;) Fina ni är!


    Kaprifol är bra. Mycket bra. Krypa under täcket - väldigt bra.

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      vanedjur som man är så har jag bestämt mig för att det är som det brukar vara under tidigare år, men så är det alltså inte. Tack och lov.
      Sovit som en snork under täcket det varma och sköna

      Karinkram!

      Radera
  3. Låt oss stanna kvar i högsommaren och högsäsongen ett tag till. Tids nog blir det lågsommar och lågsäsong, eller hur heter det?
    Finfina bilder, som vanligt!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      där stannar vi länge än,minst ett par månader till, för min del om tiden så vill.
      Tack! Och ha det bra de sista ryckande lediga dagarna
      kram

      Radera
  4. Har säkert sagt det förut men alla dessa möten ni får med människor från hela världen, måste berika massor!!

    kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      det är mycket, mycket berikande och vi tar tacksamt emot världen som kommer till oss på det här sättet. Det ger oss en extra gnista energi!

      Kram och trevlig helg för din del också,skall nog titta in...just nu är jag liksom mitt i smeten, bara rymde en litenliten stund;)

      Radera
  5. Kändes lite segt när jag vaknade idag med redan din första bild fick mig på gott humör: en orange blomma! Tack för det. Det märks ganska tydligt nu att kvällarna blir kortare och svalare. Men så länge minsta tillfälle ges att sitta ute och äta så tar man ju det. Mat smakar mycket bättre utomhus. Hoppas du hinner med lite småpauser idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      så här också:)...segt som kola, men sega mig upp måste jag i alla fall. Tidigt som vanligt för att hinna med allt bakande
      Vi har rätt svalt även nu ikväll, men kanhända allting vänder om vinden vänder till sydlig.
      Vi tar varje tillfälle i akt att sitta ute och äta, men i sommar har det varit rätt så blåsigt för att vara njutbart
      Ha en fin helg!

      Radera
  6. Akta krassen tänker jag. Min krasse fick besök av kålfjärilar.De var som bombplan. släppte klistriga ägg över hela krassen och nu kommer larverna. Bladen blir bara mindre och mindre och jag letar efter de gröna små osynliga....

    SvaraRadera
  7. Eva i Tyresö,

    se där, där är du! Så roligt!
    Jag skall försöka ta en överblicksbild på all min krasse, som har självsått sig. Det fladdrar kålfjärilar där, men krassen räcker nog åt oss alla. Vi har mängder..jag river bort mängder och bara slänger på komposten som också är full av krasse:)

    SvaraRadera
  8. Längtar till ditt Åland och till ditt ställe!

    Långsäsong som högsäsong!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaaannna,

      du har verkligen varit på ett underbart ställe i sommar.Igen:)
      Förstår att vägarna mot det här hållet inte blir av men kanske ett annat år? Hoppas så!

      Kram!

      Radera