måndag 6 augusti 2012

Stockrosorna blommar vid kökstrappan...

Den har spridit sig med fåglarnas hjälp och jag är glad
Sprid, sprid dig du ljuva ros som är av malvasläkt
 Våra stockrosor härstammar från Ärön, ön i Danmark där man i klart väder kan se Tyskland
 Jag knipsade några fröställningar när vi hälsade på Hanne för tio år si så där....tog med mig hem...
och nu har vi stockrosor litet överallt...den svarta är speciell
Den blir rödare äldre den blir.
 En lång blomlåda är full av nya små plantor som skall planteras ut när jag får tid...
 När jag nu får det och var de skall vara är en annan fråga, men det brukar lösa sig
 Jag vill ha många stockrosor i vår trädgård, mot husväggarna och litet
 här och litet där...
så här går jag och planerar plantering litet längre fram.

Trots att det har regnat i omnejden så det heter duga i år, så har vi torrt. Torrt, torrt...
marken ropar efter regn och lupinerna och andra växter skrumpnar i backen
Om det fortsätter så här måste vi börja med bevattning för att jag överhuvudtaget
skall kunna gräva...

Nu väntar kudden...godnatt världen!

ps. ibland blir man bönhörd på momangen. I skrivande stund kl. 23.22 så öser regnet ner
yipee. Det behövs! Tack!

20 kommentarer:

  1. Tack för dina fina och värmande ord Karin!

    Vilken tur att du knipsade fröställningar i Danmark...så underbart det har blivit och hur mycket stockrosor ni har nu!!! Jag älskar stockrosor. Vill också ha många många mot husväggen.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Stockrosor är ljuvliga och jag kan nog inte få tillräckligt mycket av dem. Här skall satsas på att få mycket av den varan, men först måste plats beredas

      kram!

      Radera
  2. Ni har hur många fina blommor som helst. Härligt! Vilka vackra stockrosor. Skulle gärna lyssna till regn som faller. Har inte sett en regndroppe sedan juni tror jag. Det skulle verkligen behövas väta i naturen så att alla skogsbränder som härjar i olika delar av Kalifornien kunde stoppas. Såg dina bilder av solen. Ser verkligen magiskt ut. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Ja, vi har nog en del och ändå känns det som att jag vill ha flere och mera ordning i leden. De växer litet hur de vill just nu...
      Förstår att du längtar efter regn. Skogsbränderna hos er är kanske någonting som nästan känns som en vardag just nu, men så otäckt. Brandkårerna och alla människor måste ju vara på helspänn utifall att vinden ändrar riktning mot ens hus och hem. Ruggigt. Det brinner på många ställen i Europa, runt Medelhavet med jämna mellanrum. På Madeira har några galningar tuttat på av egen vilja, cirka 60 hus har brunnit ner. Världen är upp och ner.

      Ha det bra!
      Kramar!

      Radera
  3. Helt underbara färger, måste man ha dem mot husväggen?
    Kanske de bara behöver ett stöd bakom..är de svåra?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      de är inte alls svåra och jag har flere som inte alls står mot husväggen men som jag ändå måste stöda litet grann.
      Där jag tog fröna växte de som en stor bred häck utan stöd, stöttade varandra. Men de blir höga, uppemot 3 meter ibland. Kan tänka mig att ett vanligt ärtstöd av vidjor skulle fungera bra.
      Det första året blommar de inte men följande år
      Ljuvliga blommor.

      Kram

      Radera
  4. Go morron! Helt underbara stockrosor! Fattar inte hur mycket blommmor ni har där i trädgården;-) alltid nya skönheter !
    Och bilderna på solen och månen ,helt fantastiska.
    Själv befinner jag mig här hemma i Sverige för andra veckan och det har varit så fint väder i en vecka men nu regnar det sen igår...och jag som vill plocka kantareller och andra godingar.Hoppas det inte regnar nu hela veckan så jag får med mig lite torkade godsaker nästa vecka .Men vad jag har njutit av blåbär och hallon...mumsibaba......
    Ha en god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Anneli!:)

      Stockrosor är alltid underbara. Vi har en hel del i vår lurviga småvilda trädgård. De trivs när de får vara litet vilda av sig.
      Tacktack!!:)
      Hoppas nu att du hinner få litet kantareller och annat gott med dig till Grekland. Håller tummarna för det! Passa på och njut fullt ut.
      Ha en god tisdag även du!

      Radera
  5. Åh, stockrosor... Jag har ett olyckligt kärleksförhållande till sådana. Planterar och väntar och i bästa fall kommer det upp någon liten strånk även andra året, men inga blommor och sedan inget mer. Trodde inte att de var perenna, men på Pettas trivs väl även tvååriga växter så bra att de bestämmer sig för att återkomma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      äsch då. Det är ju inte roligt alls med sådana kärleksförhållanden. Men vet du, mina är fleråriga, kommer på samma rot varje år när de väl har såtts och planterats. Du behöver ju få frön av mig. Sänd din adress till min e:post madame@aland.net, så fixar det sig senare i höst

      Radera
    2. Jaaa! Underbart. De passar så bra vid den sortens gamla hus som vi har och det är därför som jag plöjt ner ansenliga summor, massor med kärlek och förhoppningar i alla dessa plågsamma stockrosförsök. Adress kommer pronto!

      Radera
    3. Karin,

      jättebra! När tiden är mogen för fröinsamling så skall jag plocka dem åt dig.:)

      Radera
  6. Det var det vackraste jag sett på länge.Vet Du jag känner ingen som har Stockrosor,vad konstigt tycker jag.Så vackra blommor
    tack för att jag fick komma in ett tag här
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hajan,

      bara roligt att du tittade in här och fick se stockrosorna hos oss på Pettas:)!
      Välkommen åter!

      Radera
  7. Vad vackra blommor...och så dramatiskt och stiligt med svart!
    Tack för dina snälla ord :)
    Ha det riktigt fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      det svarta ändrar färg snart. Tar nya bilder och visar.
      Det är sanningen Ann-Mari, du är verkligen duktig!
      Ha det likaledes.
      Kram

      Radera
  8. Oj så vackra! Förstår att de troligen är riktiga soldyrkare. Troligen har du Ålands största trädgård för hur ryms allt hos dig? :)

    Kram från mig!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :), ja, de är vackra och jag har inte alls Ålands största trädgård, långt ifrån. De trängs däremot och trivs med trängseln verkar det som;)

      Kram till dig!
      Karin

      Radera
  9. Stockrosorna är så vackra, vi har äntligen fått våra att ta sig här också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockrosorna bidar sin tid men när de väl har etablerat sig så har man dem....

      Radera