torsdag 16 augusti 2012

Småtankar....

 I takt med att turister och cafégäster blir färre så finns det mera att göra i trädgården
 Tomaterna mognar och vi äter många, många varje dag, njuter av den solmogna
 smaken och sötman
 Vi har mera äppel än tidigare på våra unga fruktträd, så mycket att kvistarna har böjt sig
 djupt ner mot marken. Jag plockar fallfrukt och bakar äppeltosca och andra kakor
 Sommarfrukten är ömtålig. En del äppel ruttnar på trädet och varför vet jag inte...
 rönnbärsmalen gör sina intrång men jag tar vara på vad som kan tas vara på.
 Skördetiden är inne. Inte en dag går utan att vi bär in någonting för frysen, till tork eller
 för daglig förtäring
Vi har invasion av skinnbaggar bland vallmoblommor och kapslar...undrar vad
som är så intressant och gott,,,
 Kanske de bara är sällskapliga av sig...fast det tror jag förstås inte....
 Besöksfrekvensen har gått neråt rejält nu. Nu har vi ca tio procent av tidigare besök här,
 i antal ca 20 personer per dag. Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Ryssland och Åland
 har gjort oss den äran att komma hit idag, samt två journalister från en finsk resetidning.

 I temyntan är besöksantalet betydligt större än så:)
 Som småföretagare är vi förstås glada över de cateringuppdrag som vi får och har på
 kommande samt en del annat jobb.  Lugnt blir det inte, allt ändrar bara
 skepnad.....Vi bonar om oss, samlar godsaker från trädgården, skogen och havet i skafferiet,
 är som ekorrarna

Jag njuter av stunderna i trädgården och önskar att jag hade mera tid än jag har
Som vanligt finns hur mycket som helst att göra.
Men allt har sin tid och ibland är det skönt att bara sitta rakt upp och ner på en stol,
diskutera och titta på omgivningen, vänta in sig själv, vippa på tårna
Jag har blivit bättre på det än jag har varit.....

Fåglarna i brödträdet har sitt speciella sätt att äta limpa på. (stark förstoring)
Talgoxarna försvinner helt i hålet
 När jag tog bilden såg jag inte att någon tittade på mig..
det fick jag se när jag laddade ner bilden från minneskortet

Nu hoppar jag i säng, snart är det brödbakarmorgon igen...
Godnatt världen! Jag tar mig in i drömmarnas och det undermedvetnas land






12 kommentarer:

  1. Njutning! Att se dina bilder, läsa om dina tankar...känna rytmnen ändras, få vara med.

    I min dröm går jag i er trädgård, bakar med dig, dricker kaffe och hjälper till där det behövs.

    Lottkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :), tack! Härligt att inte vandra ensam i trädgården osv...
      vi njuter tillsammans

      Karinkram

      Radera
  2. Mmm, mycket gott för folk och fåglar! Så där äter mina barnbarn sina smörgåsar också, från mitten och utåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), alla sätt är ju bra bara det fungerar
      Vi väntar nästan på att de tänker sätta bo i limpan snart

      Radera
  3. Jag har ju bara 'normalt' med gäster om man säger så men trädgården är som en skräpig djungel iaf!
    Men i sinom tid så...

    Trevlig helg o kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      den här årstiden tror jag att de flesta trädgårdar känns litet skräpiga. I sinom tid, jaa

      Detsamma och kram till dig!

      Radera
  4. Ååå så gott det doftar av bröddegen!
    Skulle den lilla tippan ha märkt att du såg henne så skulle hon nog inte ha suttit där så lugnt och iakttagit ditt fotograferande! Hon gömde sig bra :)
    Det som jag avundas Åland är äppelskörden... Får säga: Lyckans ostar!
    Ha en fin fredag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      :)
      Tippan var en av våra hackisar som trafikerar på brödträdet flere gånger i timmen. Tur att man inte behöver vara flygledare där. Då skulle man få hett om öronen;)
      De gömmer sig bakom trädet många gånger och tittar fram.

      Åland är tydligen väldigt lämpligt för äppelodling. Vi lär vara störst i Finland inom just det området. Lyckost är vad jag är som bor i äppelriket
      Ha det likaledes!
      kram

      Radera
  5. Allt har sin tid och det är roligt med årets förändringar, både när det gäller naturen och de egna sysslorna. Inte låter det som om du har så värst mycket tid till att sitta och vicka på tårna - men nog behöver vi alla såna stunder ibland...Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      utan årstiderna skulle det bli rätt så monotont, tror jag. Vi behöver förändringen, tror jag också.
      Tåvickningen sker så fort jag hinner och tar mig tid. Det handlar om att kunna låta högarna ligga, försvinna för ens syn, inte låtsas om dem. De ligger ju så snällt kvar och väntar tills tårna har slutat vippa. Ha det så bra, så bra!
      Kram!

      Radera
  6. Jag tycker att ert liv låter så himla skönt. Just sådär ska livet levas.
    Ni tar tillvara det naturen ger, och ni lever med den.
    Underbart.
    Förstår att ni märker att besökarna nu blir färre. Men än kommer de ett tag.
    Kul med den finska resetidningen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :), vi har det bra på många sätt och njuter av att kunna ta tillvara av allt vi har runt omkring oss. Vårt sätt att leva. Det passar inte alla, men oss passar det utmärkt.

      Det kommer gäster, i mycket lugn takt, mot tidigare. De har sökt sig till Åland för att de vet att nu är det lugnt. Folk som inte tycker om trängsel, som tar det lugnt...
      Idag har en ny finsk journalist med fotograf varit här igen. Drog ut mig i gräset med en korg bröd och stannade en lång stund. De skriver för två olika resetidningar som kommer ut till våren. Bra reklam för vår del.

      kramar!

      Radera