fredag 10 augusti 2012

Röda

Dagens fredagstema är RÖDA.
Karin Englund hade egentligen kräftor i tankarna när hon
bestämde temat, men hos henne blev det något helt annat och intressant.
Mera säger jag inte...
De övriga som deltar i fredagstema hittar ni här:
För egen del så har jag inte gjort särskilt mycket av dagens tema
annat än att jag tog fram kameran och gick runt huset ett varv för att
själv upptäcka vad som är rött hos oss....
Redan på kökstrappan hittade jag den första röda...Nisse förstås, pelargonen som
jag har fått av min far för minst tjugofem år sedan och den hänger fortfarande med som
ett kärt minne av någon som har betytt oerhört mycket för mig
   Stockrosorna har jag just visat er, för bara något inlägg sedan så dem hoppade jag över
   Vallmo-blommorna har jag också visat men en som envist stod och gungade i snålblåsten
   får ändå hänga med...

Blomsterbönorna står bara en liten bit ifrån..jag räknar med att så småningom få
mjälla goda bönor av skönheten.
Det enda körsbäret som fåglarna har lämnat kvar...oj, så mycket blom vi hade på körsbärsträdet
i år men det bidde inte några bär..troligen så gick det litet på sned med pollineringen i år
Sommaren har ju inte varit som den brukar vara i år...
 
Vid husknuten står varukärran. Den brukar vi använda när det kommer varor till café och bageri.
Man kan inte köra ända fram till dörren hos oss utan bilarna måste snällt stanna vid
grindhålet tills vi kommer med kärran

Här gjorde jag plötsligt en paus i letandet efter det Röda...jag fick sällskap av
två unga herrar som kom på besök med sin far.
Och då lämnar jag allt jag har för händer om jag kan
Upp för röda trappan bar det. Stora T. leder lilla W. som tycker att det är jättespännande
att gå upp och ner för trappor
Efter en halvtimmes trappvandrande och kramande så for de iväg igen
Jag fortsatte min Röda vandring runt resten av huset
    Få se om jag skall få till det i år och plocka rönnbär medan de är fina och innan fåglarna
    tar rubbet. Rönnbärsgelé är gott....
 En röd temynta stod där och ståtade bland de lila och rosa varianterna

och äppel har vi gott om i år, märkta av rönnbärsmalen men jag tar vara på varje liten bit
som bara är möjligt och gör äppelkakor och äppelmos

Jag har aldrig tänkt på det tidigare men kvasten på balkongen är röd
Så där är det, man måste få någon annan att få en att tänka till. Skulle någon ha sagt
att vi har en röd kvast så skulle jag ha blånekat (rödnekat?)
 
Så kom jag tillbaka till utgångspunkten och fann en annan variant av pelargon
Mitt inlägg för fredagstemat blev så här idag...ett spring runt huset med kameran

För övrigt så har vi åter haft en fin dag med trevliga gäster.
Redan innan jag öppnade i morse ville fyra personer från New Zealand komma
in och äta frukost...två kanelbullar var, två koppar kaffe var och ett par av dem
åt också varsin ost/skinkpaj med tillhörande sallad. Som efterrätt.
Så kan man också njuta sin frukost

Ett av de två paren, har varit två år i London p.g.a. OS. Han är ingenjör och har
varit med om att planera hela OS-stadion. Mycket intressant berättades
ur en annan synvinkel på OS
Nu satt de plötsligt här hos oss och åt frukost en fredagsmorgon i halvmulet väder

Nu vet vi att vi tittar litet extra på byggnationen
av stadion i London när vi bänkar oss framför tv-n ikväll för att se på tävlingarna
Bara toalettfrågan i de här sammanhangen är en historia för sig

Hit har hittat fransmän, svenskar, finnar, danskar, tyskar, ester och newzealändare
Tråkigt blir det aldrig


14 kommentarer:

  1. ujuju på ren närkingska..man ser ju rött i din blogg i kväll..
    Fina röda saker du har i din tillvaro..
    Och, den där trappen, den har jag nyss gått i...fallera.
    Kram och fin helg till dig..Här skiner solen, hur har ni det??
    Kram lilla kusekarin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      man ser rött idag ja!:)
      Det är ju inte alls länge sedan du gick både uppför och nedför du med.
      Här är det blandat väder, solen skiner för det mesta men går också rätt mycket i moln. Regnet har fått en viss ordning på sig, sköter sitt arbete på nätterna när man sover och har dragit vidare när det blir morgon. Lagom med vatten i tunnan för bevattning. Ordning och reda för en gångs skull.
      Ha en fin helg du med!
      Kram!

      Radera
  2. Tack för en härlig rundvandring i er fina trädgård samt inblicken i turens mysiga små avbrott, med trappövare m.m. Spännande måste det ju vara med så många och oväntade möten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      Roligt att du har varit med på vandringen!
      Trappövningskillarna är förstås min höjdpunkt i tillvaron:)
      Varje dag kommer med nya fina möten

      Radera
  3. Karin, kan man få en fotolektion av dig? Så fina, så krispiga alla dina blommor och växter ser ut att vara! Jag behöver nog lektioner i trädgårdsskötsel också för att få till så fina objekt att fotografera. För det är väl inte bara Photoshop? Även på området Photoshop behöver jag inhämta kunskap.
    Alltid lika fint att titta på dina bilder oavsett färg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byfånen,

      jag är nog den allra sämsta läraren när det gäller fotografering men ett bra objektiv hjälper och så tror jag att det egna seendet också har ett finger med i spelet. Jag knäpper bara...och trädgården sköter sig själv så här års. Jag går ut och tackar den för de vackra dimridåerna blommorna i grönsakslandet fixar, så att inte ogräset syns:).
      Det är sammantaget, både kamera, fotograf, motiv och photoshop,(oftast klipper jag bara till i photoshop) samt en hjälpande make som kan det där med fotografi. Min läromästare och mitt kreativt kritiska öga..."du skall använda macro för att få motivet att synas bättre" osv... Jag suger i mig...
      Också av dina snälla ord. Tack!

      Radera
  4. Rött är läckert! Jag gillar rött. Roligt att leta, titta extra efter en färg man har omkring sig. Jag såg ju orange igår ;)

    Vilken skön frukost gästerna från NZ åt! Helt min stil, det ska jag testa.

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      färger är läckert, vad vore världen utan färger. Även fast svart och vitt är läckert det också så tror jag man skulle förtvina rent själsligt om man inte hade färger omkring sig.
      Jag var snabbt in till dig igår och såg som hastigast att du visade orangea parasoll. Längre än så hann jag inte men i dag skall jag hinna

      Det är så skönt med människor och alla deras egna vanor. Tänk ändå så gott att börja dagen med en varm färsk kanelbulle och en kopp nymalet kaffe, sedan det salta på som socker i botten. Nu fick jag allt till det;)

      Kram!

      Radera
  5. Men vänta nu, var det inte ekorren som hette Nisse, eller igenkotten, fast han hette kanske Nolle. Vet du Karin jag tror du måste göra som i de där tjocka ryska romanerna: en lista på alla medverkande, med namn, alternativa namn (du vet Alexander, också kallad Sascha) släktskap och vars och ens roll i sammanhanget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Kurt Birger= Ekorre
      Biggan= Ekorre
      Tofsmaja= ekorre
      en hel massa smålurv= ekorrar
      Kotte och kottan= igelkottar
      Elin,Bambi, Elina, Tajger, Lillbock, Buffus m.fl.=rådjur
      Dykis= vattenbagge
      Hackis, många=hackspettar
      Örnie= havsörn
      Kråkis= kråka
      Skattorna= skatorna
      Helga= badrumsspindeln
      Nisse= röd pelargon
      Shirley= rosa pelargon
      Lilla Skåne= sockblomma
      och övriga som jag inte kommer på i skrivande stund
      En god idé att lista alla, måste köpa ett tjockt häfte och börja:)

      Radera
  6. Plötsligt kom jag att tänka på att man kanske fick gå uppför den röda fina trappan:) Jag trodde det var privat område. Men nästa år kanske det bär uppför... Och på tal om helt annat, d v s Färjsundet, så tror jag vi är lite släkt med släkten, kanske. Om du har en Astrid i släkten så är det nog så:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      jadå, så synd att du missade det. Vårt innecafé finns däruppe, med femtio platser, utställning och hantverk, fungerar också som konferenssal, festsal och så vidare.
      Det är Gula salen som jag brukar skriva om. Men nästa år:)!

      Jadå, jag tänkte faktiskt på det själv häromsistens..Astrid var min moster..:)

      Radera
  7. Det är roligt med fredagsteman eftersom man upptäcker saker som man inte tänkt på förut. Som t.ex. att kvasten är röd.Jag gjorde som du, tog en promenad med kameran medan du bara gick runt huset med den. Det finns så mycket rött runt omkring en lyckligtvis eftersom det är en glad färg.

    Du är en väldigt duktig fotograf, det är nog inte bara objektivet som det beror på att du alltid får så fina bilder :-). Fast det är väl till en viss hjälp förstås.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      javisst är det roligt med teman, man måste tänka till litet extra.
      Tack! Gissar nog att det är summan av kardemumman, allt hjälps åt när det handlar om fotografering.

      kramar!

      Radera