torsdag 30 augusti 2012

Nästsista dagen

En dag till och vi stänger för sommarsäsongen....jag tycker att vi just öppnade
Tiden rullar iväg när man trivs.

Ni som följer min blogg har vid det här laget sett våra hackspettar till lust och leda...
själv får jag inte nog:)...De gamla "brödspetten" är inte alls rädda för oss,
de yngre gömmer sig bakom stammen och tittar fram när vi stannar upp och pratar med dem
 Det har varit en blåsig men varm dag.
 Snart är det dags att ta ner midsommarkronan
 Kanske jag gör det imorgon när vi stänger...något annat skall hängas upp litet senare när
 Öppna gårdar-helgen närmar sig...äppel är symbolen
 och äpplena dråsar i marken med ljudliga dunsar
Och jag plockar upp vartefter, skalar, klyftar, fryser ner, tar vara på, på olika sätt, äter och njuter
 Vi har inte mördarsniglar här.
 Ännu.
 Jag skriver ännu, för de finns bara tre kilometer bort härifrån.
 Folket som bor runt kyrkan, affären, skolan, bostadsområdet m.m. har dem i rikliga mått
 De gör allt för att de inte skall sprida sig ännu mera.
 De borde få medalj och skattelättnad för sina bedrifter...

 Igår kväll, just innan jag lade fast mina spräckliga läste jag i tidningen HemTrädgården
 att mördarsnigeln och vår vanliga svarta skogssnigel har blivit ett par
 Den svarta skogsnigeln har vi i rikliga mått här liksom vi också har
 tigersnigeln, som lär vara rätt harmlös av sig

 Att mördarsnigeln har parat sig med den svarta skogssnigeln (åtminstone i Sverige)
 har forskarna misstänkt länge, men DNA-prover har nu bekräftat farhågorna.
 Man lär inte kunna urskilja hybriderna från mördarsniglarna och skogssniglarna med blotta ögat.
 Det är på könsorganen man kan se vilken art sniglarna hör till...

 Med den vetskapen kröp jag ner under täcket, litet missmodig över den kärlek som uppstår
 i snigelvärlden och med funderingar om vad det kan betyda i långa loppet.
 Nu är jag en pragmatisk person och vill ha lösningar på saker och ting rätt snabbt, vilket inte
 kanske går i handling alla gånger men i tanken är ingenting omöjligt.

 Så för att sova gott och drömma vackert affirmerade jag en stund,
 lät tankarna strömma fritt och kom på den strålande lösningen på alla snigelproblem...
Mördarsnigeln skall givetvis bli kär i en vinbärssnäcka....den är ju god och de goda egenskaperna
överförs säkert till den mindre goda spanska mördarsnigeln. Det goda vinner alltid, så är det ju..
Sedan äter vi bara upp dem...och alla grönsaker får vara i fred...

Drömma kan man i alla fall få göra, tänkte jag och släckte lampan...

22 kommentarer:

  1. Ja tiden flyr avsted snart er det september alt.
    Så artig med spetten de er så fine og så kjappe i bevegelsene sine.

    Flotte gode epler, høsten har mye godt og by på.

    Jeg har heller ikke mordersnegle ,,ennå,, og håper det beste i det lengste.

    Ha en fin kveld , Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten har mycket gott med sig och den är rätt så lång också.
      September, oktober är fina månader, november grå och dimmig här hos oss, men också en sådan månad behövs för att man skall sätta värde på de andra ljusare

      Vi får hoppas på det bästa i det längsta vad gäller mördarsniglarna, hålla våra tummar

      Ha en fin kväll du med Marit!
      Karinkram

      Radera
  2. Tycker också att ni just öppnade! Tiden går så snabbt. Oj, vad snabbt det går.

    Ljudet av äpplen som dunsar mot marken, ja äpplen överhuvudtaget gör mig lycklig.

    Det goda vinner alltid, så måste det vara!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man titta sig bakom, riktigt ordentligt, se på bilder, tänka efter...och då inser man att man nog ändå har hunnit med en hel del trots att man upplever att allting går så snabbt...
      Äpplen är lycka..dunset i marken gör mig glad

      Så måste det vara! Är vi tillräckligt många som tänker så så blir det så. Basta! Och då tänker jag inte bara på mördarsniglar, kanske minst på dem

      Kram!!

      Radera
  3. Hahaha, ja men vad bra att du kom på lösningen med de äckliga mördarsniglarna! Tills de är ätliga fortsätter jag plocka dem och kasta i soptunnan, inknutna i stadiga plastpåsar. Så grym är jag, men jag tror inte det är lika grymt som att salta ihjäl dem.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver knappast vara orolig över att de svälter ihjäl. De äter upp varandra så när de kommer till förbränningen så finns det kanske inte en enda kvar, nåja en bamsestor då, kanske;)
      Folk hittar på alla möjliga möjligheter att mörda mördarsniglar på, det lär finnas ett biologiskt medel som de gärna äter och så säger det ungefär poff...bara skalet kvar eller någonting ditåt.

      Måste införskaffa vinbärssnäckor nu i förebyggande syfte. Tur att både sonen och dottern har

      Kram!

      Radera
  4. Ni har inte problem med hackspettarna?
    Vi har haft stora problem vid våra sommarstugor då de förstört träet på flera ställen.
    Har satt upp ugglor och annat, men till ingen nytta.
    VILL inte ha DEM där! I sommar har de dock varit lugna. Tacksam för det.
    Mördarsniglar har vi ännu inte fått (ta i trä).
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det är spillkråkan som ni har där. Är det stora hackspetten? Jag har aldrig sett att det är stora hackspetten som gör sådant, men för den skull så kan det vara så. Får bara inte ihop det med deras beteende i övrigt.
      Spillkråkan däremot vet jag att brukar göra så.
      Vi har inte några problem alls med spettarna, men så har vi stenhus. Hårt att hacka i;), däremot har vi lämnat alla gamla träd på tomten för fåglarnas skull och där får de sitt lystmäte stillat.
      Tror nog inte att de är rädda för någonting särskilt, kanske höken
      Ta i trä säger jag också vad gäller mördarsnigeln. HUj
      Kram!

      Radera
  5. Vi har inte haft några mördarsniglar i år (hade två stycken förra året som jag dränkte i spolarvätska i en burk). Men å andra sidan har jag heller inte några grönsaker för dem att snaska på. De gillar tydligen inte tagetes som är de enda blommorna jag har i trädgården.

    Skönt för er att få lite lugn och ro nu efter allt slit i sommar!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta att de inte tycker om tagetes! Då får jag omgärda trädgårdslanden med tagetes nästa år:) Bäst att ta många frön från plantorna i år. Lavendel lär också vara någonting som de inte tycker om

      Lugn och ro på ett sätt, på ett annat sätt inte, vi bara ändrar riktning inom företaget. Nu blir det annat som prioriteras istället, grupper, kurser, konsultuppdrag, hantverk, förberedelser inför skördefesten (massor av arbete)cateringuppdrag, brödförsäljning i affärer...lugn och ro får vi i februari, men sova längre kan vi göra.
      Kram
      Karin

      Radera
  6. HEJ IGEN!

    Nu är jag tillbaka efter några hektiska veckor. Kan inte fatta vad som hänt men tiden liksom skenar.

    Roligt att följa dina hackspettar! Och du...himla fina bilder!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !

      Härligt att se dig igen!
      Tack Anna!

      Kramar

      Radera
  7. Mördarsniglar har vi som tur inte här uppe hos oss som tur är. Däremot hundratals gäss som stör nattsömnen om man vill sova för öppet fönster som mig. Tranorna håller också hov på sin väg söderut. Ioktober kommer svanarna . Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara glad så länge man slipper belätena:)
      Gässen är säkert på väg söderut igen. Flyttstråken drar åter över himmeln. Känns alltid lite vemodigt.

      Kramis

      Radera
  8. Tittar gärna på dina hackspettar. De är så fina. Och jag har alltid fascinerats av dessa fåglar och hur deras huvuden är anpassade att inte få hjärnskakning. ;)
    Mördarsniglar är inte roliga men jag tycker din affirmation är alldeles perfekt. Tankens kraft och hur energierna påverkar. Helt i min smak. :) Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, jag kommer säkert att visa dem nu och då. Vi har så många av dem och de är verkligen personliga och roliga. Vi har cirkus här varje dag
      Ibland undrar jag om de inte får hjärnskakning som de beter sig. Men deras hjärna vilar i en vagga, därför klarar de sig utan hjärnskador. Evolutionen har gjort sitt:)
      Nu skall mördarsniglarna bli spanska vinbärssnäckor, så småningom. Fabriker kan upprättas för att göra konserver,haha..och så småningom kommer de tillbaka till Spanien fast i en burk. Grymma jag...
      Kramar!

      Radera
  9. Hoppas verkligen att ni slipper mördarsniglarna. Vi har inga där vår verkstad är men det fanns gott om dem i vårt förra hus.
    Vilka härliga äpplen ni har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör vi verkligen själva också. Vill inte ha dem hit men förbereder mig trots allt..läser på om hur man tar dem av daga på bästa sätt, hur man kan förebygga osv..
      Vi har inte många äppel och de flesta har fått besök av rönnbärsmalen, men de är goda och jag tar vara på varje liten gnutta som går:)

      Radera
  10. Vi plockar mördarsniglar två gånger per dag! Och skall jag vara ärlig är de på väg att vinna över min envishet. Nästa år odlas ingenting alls! Det är helt enkelt inge kul längre. De är äckliga och fula och har dessutom invaderat vårt slutna, snigelsäkra kompostkär! Där for den fina kompostjorden ! Du hör -mördarsniglar är inget att leka med. Därför håller jag mina tummar att getasniglarna håller sig till kyrkan! trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch, det är just det där jag befarar också. Här på vår vildvuxna tomt blir det inte lätt att hålla efter kannibalerna. De äter upp varandra också de där token. I och för sig inte så illa med tanke på att de blir så många på så kort tid, men nej, jag vill inte ha dem. Stackars er, kompostjorden förstörd. Skitsniglar är vad de är. Det lär vara bra att bränna gräs på vårarna för att hålla dem stångna...Igelkottarna lär inte tycka om dem heller.
      Trevlig helg önskar jag dig också!

      Radera
  11. Vi har klarat oss undan de där äckliga mördarsniglarna men så stod det i tidningen för några dagar sedan att de nu är bara några timmar härifrån. Idag fick jag höra att de finns här nu..Och jag bävar, tänk om det är sant. De ska skicka iväg en snigel för att undersöka. Så hemskt. Man har ju sett på tv, tidningar och bloggar hur de kämpar för att få bort dem, iaf minska antalet.

    Nu ska jag lägga mig. Tänka ut en plan. En strategi. En handlingsplan banne mig :))

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, du har det ungefär som jag just nu vad det gäller mördarsniglarna. Hönorna äter knappast upp dem?
      Det gäller att hålla dem borta på alla sätt och vis, har förstått att de förökar sig med omåttlig fart. Men trivs de verkligen hos dig som har det så kallt på vintrarna? Hoppas inte. Nu får vi affirmera och tänka oss en bra lösning.

      Jag är också på väg, har första sovmorgonen på länge imorgon.

      Kram!

      Radera