söndag 19 augusti 2012

Medaljens baksida

eller ehuru Karin kanske skrämmer sina bloggläsare...
The real life
Allt är inte guld som glimmar med tanke på så många
sköna blommor jag har förevigat på bloggen tidigare. 

Tacksamt har jag sett på när de självsådda prästkragarna
i landet vid Fyrklövern, uteplatsen i caféet, har blommat rikligt och vackert i nästan
två månader denna sommar.

Det finns fördelar med att vädret inte har varit så makalöst
soligt och vackert. Blomningen har varat längre och det har varit mycket bra för min del
Jag måste ju stanna vid min läst (läs jäst) när det är som mest med rörelse
och har inte haft tid att ägna min tid i trädgården i den omfattning som är önskvärd 
Prästkragarna har varit på min sida, känns det som. De har varit så vackra....men allt har sin tid
 skönheten falnar och härom kvällen gick jag ut för att börja rycka och riva i rabatten....
Jag gick en bärsärkargång, allra minst, så stoppor och strån yrde och många kärror utblommade prästkragar kärrades till skogskomposten. Mycket mera skall bort och annat skall planteras dit istället. En god början är gjord. Nu väntar jag på mera vatten uppifrån. Det är  mycket torrt vilket försvårar arbetet med jord och växter. Jag vill inte skada dem som skall få den äran att stanna kvar till nästa år
 Årets sista rabarberskörd är gjord. Jag plockar rabarber hela sommaren lång ända tills den
 själv känner sig vissen och vill gå till vila...
Alla blad får bilda ett täcke som samtidigt blir gröngödsel åt sin anmoder....
Igår kväll for vi till grannkommunen och hämtade ett bord och sex stolar som vi har köpt
till Gula salen.
Jag hajade till en aning när jag plötsligt kände att jag höll på att bli omrodd....mitt på torra land.
Allt är möjligt i Saltvik, det är då säkert:)

Nu väntar pannkaks-och pajbakning. I morgonbitti kommer en stor grupp ester hit och vill ha
förplägnad innan de reser vidare mot Kökar

16 kommentarer:

  1. Ja så är det....det vackra har blommat klart. Nu ska det vilas tills nästa gång. Det är kärleksfullt att ta hand om en trädgård så fint som ni!

    Vilken tuffing där i roddbåten ;)

    Jag tror bestämt det blir pannkakor här med

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt har sin tid:)

      Jag tyckte att tuffingen såg smått road ut
      Pannkaksförnöjelse önskas!

      Karinkram

      Radera
  2. Hualigen vilken filurig en' som ror på torra land..hihi, vem kan ro utan årar...vem kan segla förutan vind..-
    Ja, nu börjar en del blommor vissna till vinterskrud..skönt att riva bort och låta det vara över för denna gång..Och skönt nog, kommer det alltid en ny sommar!!!! Jaha..Kökar..nice..
    och pannkaka är inte fel heller..
    Kram och go måndag till dig//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan, kan du tänka dig att det ror folk på torra land här på ön!
      Det måste bli höst innan det kan bli vår och sommar igen.
      Skulle gärna följa med dem till Kökar jag också

      En fin måndag och söndagskram
      Karin

      Radera
  3. Allt kött är hö/och blomstren dö/och tiden allt fördriver/ men Herrens ord förbliver...Så står det i den tredje versen av den underbara sommarpsalmen En vänlig grönskas rika dräkt. Den versen brukar ingen vilja ha med på dop eller bröllop, men jag tycker den är lika vacker som övriga med sin hoppfullhet. Som sagt det kommer en ny sommar med nya vackra prästkragar, om bara du inte rensade bort alla med rötterna.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra kloka ord, så är livet.
      Det är en väldigt vacker psalm, som går rakt in i hjärtat
      Jag rensade inte bort alla rötter, jag är så galen att jag planterar dem någon annanstans istället.
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Om man tycker det är trevligt att möblera om då och då (och det gör jag) finns det inga gränser när man väl har upptäckt att det går att flytta om växterna i trädgården. De där perennerna, borde inte de dit? Och det där trädet är inte så stort ännu, det kan vi nog flytta diiiit bort. Och står inte vinbärsbuskarna lite tätt? Man kanske skulle flytta en av dem till andra tomten och syrenerna kanske trivs bättre vid vägen och den där jasminen borde kanske... och kaprifolen... och... Som tur är måste jag gräva och flytta själv, så allt flyttande håller sig inom rimliga gränser. Tycker i alla fall jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), det där känns igen. Så flyttar jag också runt på det mesta i den här trädgården. Till slut hamnar det mesta på den plats de har varit på från första början. Nu har jag börjat flytta, lyfta växter i goda vänners väskor så de får ta hem dem till sig. De behagar bli större och större för varje år som går och får trångt om saligheten här.

      Radera
  5. Nog är det märkligt ibland när man plötsligt upptäcker att nån växt man trodde man hade DÄR har brett ut sig på ett fem gånger så stort område och några andra som fanns förra veckan(?) har försvunnit. Och fort har det gått. Ibland blir man glad, ibland mest frustrerad över jobbet som då väntar att få ordning i ledet och ibland får man nya ideer som inspirerar. Men allt har sin blomningstid och ibland är även det vissnande vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är med blandade känslor man ser på ibland. Prästkragarna skall egentligen inte alls vara där de är men har tjänat ett bra syfte en sommar som denna då vi inte har haft tid att hålla efter annat än att rycka bort tistlar. Ibland är det till och med bra med de blommande dimridåerna som döljer sådant som man helst inte vill ha i landet. Vårt Fyrklöverland har blivit bångstyrigt minst sagt. På våren ännu är det okay, men sedan tar det ut svängarna som vi allra minst anar. Ganska spännande att få se hur det tänker sig sommaren som kommer. Olika från varje år. Så är det när det vilda i skogen vill blomma tamt

      Radera
  6. Tittar snabbt in och önskar dig en fin dag!
    Hälsa ester!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu fick du allt till det, bästa du!
      Jag hälsar ester, snart på inkommande:)
      Ha en fin dag du med!
      kram

      Radera
  7. OCH när jag kom hem i onsdagskväll såg jag att nästan alla mina hortnesiablommor är helt uttorkade.
    Gissa om jag är ledsen, och bekymrad över det. Hur har det gått till? Peter har vattnat, och det har regnat mkt.
    Fattar noll.
    Min trädgård är inte vacker just nu, och all min lust att göra den fin har sgs försvunnit.
    men jag ska väl försöka mig på att rusta upp den igen...
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det räcker med att klippa ner hortensiorna? De har ju haft det verkligt hett i år. Ibland fattar man inte ett jota vad som händer, får bara ta det som en kvinna.
      Ibland känns det övermäktigt, men pö om pö...:)
      Så är det här också.

      Kram!

      Radera
  8. Lika kul som det är att se allt som kommer upp eller blommar på våren, lika kul är det när man ska ta hand om resterna, tycker jag. Då kan man rätta till det som egentligen blev felplanterat och tänka ut nya platser för det man ska så till våren. Det är så kul att fantisera hur trädgården ska se ut nästa år. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så, nya utmaningar bara:)
      Plantor blir det också i övermått som skall tas om hand. Jag har en hel del som jag brukar plantera tillfälligt i trädgårdslandet, där grönsaker har skördats, i väntan på våren. Ibland hinner jag bara inte med under hösten och då är det bra med en barnkammare under tiden.
      Man är aldrig sysslolös när man har trädgård.
      Kram

      Radera