måndag 20 augusti 2012

Jag varken röker eller snusar.....

men jag är mycket förtjust i tobaksplantan Nicotiana alata.
För rätt många år sedan så sådde jag den i vår trädgård för skönhetens skull
och hade riktigt många plantor en sommar.
Den är egentligen flerårig i Sydamerika som är dess hemland,
men på våra breddgrader så är den ettårig, den klarar inte vintrarna.

I år har vi flera plantor i trädgårdslandet! Den poppar upp litet här och där...glädjande men
förvånande nog. Det är minst fem år sedan den fanns här...ja, förstås, den har funnits som
frö och nu är tydligen omständigheterna helt perfekta för den att åter visa sig
Också bondtobaken visar sig i år... dottern gav oss en planta för några år sedan, också ettårig
"Odlad, mindre nu än fordom, sår sig sjelf, förwildas lätt." Så skrev N. Lilja vilket man kan läsa om i Den virtuella floran

 Båda de här sorterna använde man förr inom tobaksodlingen i Norden. Bondtobakens blad innehåller mycket nikotin och man ska vara försiktig när man hanterar växten.  Nikotin är ett gift

Ja, så kan det gå, plötsligt och helt oväntat så är vi eko-tobaksodlare...en levande jord kan verkligen överraska
Lite paradoxalt nog för mig som faktiskt har ett par rökavvänjarkurser i bagaget
 och som engagerat har varit med och dragit rökstopptillfällen för folk som vill sluta röka
 

18 kommentarer:

  1. Visst är den vacker, tobaksblomman. Men så mycket förödelse som den åstadkommer! Man har ju börjat med avskräckande foton på tobakspaketen i Australien, läste jag. Få se om det hjälper. Jag slutade röka för precis 36 år sen och några dagar - samtidigt som jag gifte mig med MM vilket jag är glad och tacksam för.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den doftar gott också.
      Om man använder den till tobak så är den en riktigt hemsk marodör. Jag vet hur svårt det är för den som har rökt och röker att bli fri från drogberoendet. Jag lyfter på mitt bagarhuckle för dig som klarade av det. Kärleken övervinner allt!:)
      Kramar

      Radera
  2. Jag har prövat Tobaksblomman, kanske är det samma sort du har.
    Jag lyckas inte med den, tappar blommorna och skräpar lite, tycker jag..
    Nä fy, röka går ju inte. Har aldrig gjort kommer aldrig att börja! Men jag har faktiskt prövat att snusa som tonåring, svalde och mådde pyton!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det är någon liknande, det finns många varianter. Eftersom jag har den i trädgårdslandet så märker jag inte av skräpandet. Det tar maskarna hand om. Kanske därför de är så glada och uppåt för den delen? Nikotinberoende maskar, kan man ha det?;)
      Jag har testat röka cigarr. Näpp, här blir det inte röka av heller, vet alltför väl vad tobak ställer till med.

      kramkram

      Radera
  3. Jag gillar tobaksplantan, framför allt den vita som doftar så gott!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den doftar mycket gott sent på kvällen, förföriskt

      Kram!

      Radera
  4. Oj vad det prunkar av allehanda droger hos Pettas! Se upp bara så att ni inte har några olagliga spontanprunkande plantor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, här spontanprunkar det litet överallt. Opiumvallmo hör också till lasterna:).
      Ett litet kaffeträd kanske inte räknas till samma klass och kaliber

      Radera
  5. Du är så klok så jag kunde komma på din rökavvänjningskurs om du ordnar... Trots att jag varken röker eller snusar...
    :) Men jag dricker... morgonkaffe!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Åtminstone kunde vi hålla kurs tillsammans, trots att du varken röker eller snusar. Tror vi skulle få hur kul som helst. En kaffemaskin kan vi ta med oss.
      kram

      Radera
  6. Eko-tobaksodlare...det låter väl helt ok ;)

    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), jag fick ju förstås onyttiga idéer. Ekologiskt odlad tobak? Marlboro kan slänga sig i väggen, haha...

      KRAM!

      Radera
  7. Somliga tror ju att allt som är "naturligt" är ofarligt. Så sa i alla fall en bekant när jag försökte avråda från nån mystisk dekokt hon betalt multum för i en sk "hälsokostbutik". "Men det är ju bara naturliga ingredienser i , det kan ju inte vara farligt!" ansåg hon. Tja, arsenik är väldigt naturligt liksom bly, för att inte tala om alla giftiga växter och svampar. Då blev hon litet tyst....

    Man kan ju undra vad tobaksplantan ska med sitt nikotin till, avsikten har nog inte varit att människor ska torka bladen, sätta fyr på dem och andas in röken.
    Skulle dock inte bli förvånad om nåt tobaksbolag börjar marknadsföra "obesprutad, ekologisk tobak". De har mage till vad som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tobaksbolagen har mage till precis vad som helst. Där bryr man sig inte ett skvatt om vad nikotinet och allt vad cigaretterna innehåller, har för konsekvenser för den som röker aktivt eller indirekt passivt. Huvudsaken är att få pengar.
      Ingen tänker heller på att nikotinet är en stark beroendeframkallande drog, tidigare klassad som den tredje starka efter LSD och heroin. Nu för tiden har säkert den delen ändrat en del, med tanke på allt som dyker upp när det gäller droger.
      Nej, allt naturligt är inte alls ofarligt.Tvärtom, tron på att det naturliga går att inta i hur stora doser som helst för att det är naturligt, har gjort många sjuka istället för friska. För något år sedan var det stora artiklar i tidningarna om en kvinna som höll på att dö av ett örtte som hon trodde att hon kunde dricka i ohejdat stora mängder. Förnuftet måste vara med och kunskap om det man använder sig av.

      Radera
  8. Mamma var alltid så skrockfull och det har nog smittat av sig på mig. Tänkte allt på regnet men eftersom jag redan innan visste att det skulle komma till imorgon onsdag, spelade det ingen roll..hihi!

    kramkram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det blev egentligen två flugor i en smäll det där.
      Ja, man måste ju vara praktisk. :)

      kramkram

      Radera
  9. Philip Morris (som har sitt huvudkontor i tobaksstaten Virginia där jag bor) kan härmed slänga sig totalt i VÄGGEN!!
    Nu är det Pettas som gäller med Pettastobak!
    Hihi!
    Nej, men tobaksblommor är vackra. Du ska se när de fälten blommar här..O jemine.
    Ja, nog är det gift alltid. jag är sååå glad att jag aldrig har rökt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), ja, hemska öde!
      Tur att det bara är på skoj!
      Jag kan tänka mig att det är urvackert och att det doftar himmel när fälten blommar. Gissar att det är Virginia-tobaksblomman som är rödlila till färgen som finns där.

      Kramar!

      Radera