onsdag 8 augusti 2012

Jag tycker mycket om....



augusti...ljuset är mjukare än under försommaren och högsommaren..

Det är också solrosornas månad, mognadens månad....
månaden då man börjar skörda det man har sått...då man börjar få betalt för sin odlingsmöda
Månaden då man kan hämta sina egenodlade grönsaker till frukostbordet. Och jag skall söka rätt på mina zucchinirecept...för nu blir det grönsaksäta av som aldrig förr. Trädgårdslandet är ymnigt och generöst, vi håvar in skatterna och känner oss tacksamma


16 kommentarer:

  1. Jag trodde jag läst mina hälsningar men se, det hade jag inte. Lika virriga båda två tydligen, hi hi..
    Jag skulle få svälta eller bli förgiftad om jag åt mina grönsaker. De som finns ser så skumma ut, inte alls så FINA som dina! Jisses...

    kraaam o god natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      skönt att inte vara ensamvirrig:). En god tröst.

      Dina grönsaker såg ju jättehärliga ut under hönsnätet..växte ju så det knakade..förgiftad? haha..det tror jag det...knappast

      Kramm och goddnatt!;)

      Radera
  2. Augusti är fint! En favorit för mig med. Annat ljus som du skriver, folk är tillbaka igen, lite förhöstkänsla men ändå sensommar kvar. Energi!

    Lottakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det är en rik månad på så många olika sätt. Upplevelserik, förhöstkänslan som du själv skriver..och fortfarande kan man lägga sig raklång på marken en stund och bara ta emot sköna varma strålar, höra fågelkvitter
      Minns hur det kändes när man var barn och skulle till skolan. En skön känsla att inhösta sig redan i augusti.

      Karinkram

      Radera
  3. Tänk att bo som ni gör med mängder av blommor och grönsaker. Vilken förmån. Självklart kommer allt inte av sig själv utan ni lägger säkert ner massor med arbete. Men det måste vara tacksamt. Jag märker faktiskt inte någon skillnad i ljuset här ännu. Det är bara sol och varmt, varje dag. Var finns molnen och regnet? Vill ha. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      det är en stor förmån att kunna leva så här och det är tacksamt att god jord och någonstans att odla på. Ingen självklarhet alls.
      Här är det rejält mörkt vid midnatt och just före redan, man hör "syrsorna"vårtbitarna spela, hör prassel i gräset av nattliga djur, men ser inte någonting längre
      Molnen och regnet håller till över Sverige i år. Vi har klarat oss bra, till och med haft det aningen torrt
      Förstår att du vill ha det sköna regnet.
      Kramar!

      Radera
  4. Tänkte mer på att det bara är sallad, kaninmat mer än goda grönsaker!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      kaninmat finns här också...full av hål och snigelägg:)
      Blir nog gröngödsling ser det ut som. Alltid sår jag för mycket, så mycket att vi inte hinner äta upp och ta vara på. Tipiskt som Nalle Puh sade

      Du med, ha en fin dag!

      Radera
  5. Vilken härlig skörd! Den liknar den som vi brukar få av vänner och grannar. Vi har ju ingen egen trädgård, men vi får samma grönsaker som ni av dem som har i överflöd. Det blir många goda grönsaksröror och sallader...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland nu,

      ja, säg inte annat och nu är det bara början. Här kommer det att bli många zucchinis, gurkor och tomater ännu.
      Den här tiden på året är vi ingen fröjd för affärerna på Åland. När man har allting i hemma"skafferiet" så har man mat långt in på hösten

      Radera
  6. Luckost du som fick en skörd! Här har det regnat och regnat så allt drunknade. Jag fick endast EN liten blomma i hela trädgården! :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jenny,

      jo, jag känner mig som en lyckost just nu. Jag vet att det inte är alla förunnat att få grönsaker och blommor denna sommar. Vi har inte haft så hemskt mycket regn och oväder som det har varit runtomkring oss. I Sverige har det ju varit förfärligt mycket av den varan denna sommar...inte roligt alls

      Radera
  7. Solrosor är så vackra!Hemma i Sverige tycker jag om augusti men hemma i Grekland är det den hetaste månaden vanligtvis! Fast i år har juli varit extremt hett. I Grekland älskar jag september!
    Skörda skörda,vad kan vara härligare än att få skörda allt man har sått!
    Zuccini kan man ju göra så mycket gott av,zuccinibiffar(kolokithakiakeftedes) friterade zucciniskivor smakar som chips,fyllda zuccinis(kolokithakia gemista)med ägg-citronsås. Själva blommorna kan man fritera eller fylla med ristomatpaprikafyllning! Så gott! Nu blev jag hungrig ;-)
    Ha en fortsatt trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      solrosen är en blomma jag blir väldigt glad av..den ser ju glad ut!
      Fåglarna har sått de som finns hos oss och så äter de själva upp fröna så småningom. Rundgång och självförsörjning:)
      Zucchini är mångsidig, vi gör också förutom allt det du räknade upp, tzatsiki, kakor och soppor av den, relisch och allt möjligt som man kommer på. River ner den i sallader...Sedan fryser jag ner en del
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  8. Härliga bilder! Den som sår får skörda... :)

    Här blir det röja igen en gång! Uppehållsväder så jag kan rada ut en del saker vartefter jag arbetar mig inåt... obeskrivligt...

    Ha en fin torsdag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack. Så är det!:) OM vädret har varit sådan. Ibland får man inte..men i år har vi fått mycket gott redan.

      Oj, jag skulle gärna ha tid till röjning jag också, det är så skönt att få undan i högarna,skrubbarna,och överallt faderalla
      Ha det bra bland alla röj-saker.

      En fin dag till dig också!
      Kram

      Radera