tisdag 7 augusti 2012

Jag tänker....

alltid på författaren till Mumin, Tove Jansson, när jag ser den här klematis-"frisyren".
Undrar om någon annan förstår varför...jag förstår det knappt själv,
men klematisen vars namn jag inte minns längre, får härmed heta Tove.

Det finns vissa likheter när det gäller frisyren, båda Tove emellan,
men också en känsla av det vilda, uppsluppna, glada och befriade
som figurerna i Mumindalen står för.

En fin dag är åter till ända.
Hit hittar fortfarande en hel del trevliga gäster och kunder.
Lilla W. har också varit hit och hälsat på, pratat på sitt sätt, helt obegripligt men ändå
begripligt. Så mycket rör sig inom en liten nyfiken tvååring.
Hans mormor lyssnar förundrat på allt han förklarar.
Traktor kan han säga helt klart och tydligt.
Alltid något...kanske han tänker bli bonde när han blir stor?

20 kommentarer:

  1. Så rart! Tove. Jag håller med Karin!

    Vilken lycka att få komma till mormor. Och härligt för mormor ;)

    Tack raraste du för dina fina ord. Blir varm inombords, suger åt mig och känner en enorm glädje att vi har hittat varandra här i cyberrymden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag har en Tove i min trädgård!

      Lilla W och hans storebror T är lycka, så är det bara.

      Så känner jag det också Lotta!
      ha en fin onsdag!:)

      Radera
  2. Den har nog litet "Tove-stuk" ;) känns det som. Ni verkar ha haft väldigt mycket på gång i sommar och många som hittat till er. Det måste kännas bra. Antar att mormor suger i sig stunderna med två-åringen. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Tove-stuk, bra ord!:)
      Vi har haft en mycket bra sommar med mycket folk. Nu fortsätter det men med ungefär hälften av tidigare. Någon vecka till och så blir det väldigt mycket lugnare. Tror jag:) Det finns annat som väntar bakom knuten
      Jag går med en ständig längtan inom mig, en längtan att få vara med min två-åring och hans bror. Mycket mera än jag har möjlighet till just nu..

      Kramar!

      Radera
  3. Tove låter fint och hon har samma frisyr som jag om morgnarna ;-)
    Lycka är att få vara mormor/farmor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      så får klematisen heta ända tills jag hittar lappen med det riktiga namnet men...å andra sidan så kan den heta Tove trots allt
      :), ja, så är det i de flesta fall. Lycka!

      Radera
  4. Inget konstigt med det, vi har en Klematis som
    alltid påminner mig om Tina Turner! se själv här en bild jag tog för några år sedan:
    http://www.flickr.com/photos/nikkorglass/3742220601/
    :-)
    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats,

      absolut så är det Tina Turner ni har i er trädgård!
      Härlig bild! :)
      Roligt med växter

      Karin

      Radera
  5. 'Jag heter Mumin..', tänker jag på. Den låten kan fastna i skallen ibland. Sagorna är så trevliga, gillar dom!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      så gör den för mig också. Kommer på mig själv att gå omkring och nynna Mumin...

      kram

      Radera
  6. Så fint med Muminfrisyr i trädgården!
    Härligt med en liten bonde på besök!
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      en hel hoper med små Muminfrisyrer har vi:).
      Där rör de sig av och an i vinden och jag blir glaad.
      ja, få se vad som väntar för den lille mannen längre fram i livet.
      Ha det bra du med!
      Kram!

      Radera
  7. Har på känn att du och jag också skulle babbla väldigt mycket! :)
    Ha en fin kväll du också!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tror nog att bara vi kom igång så fanns ingen som helst hejd
      Vi skulle nog falla ihop, helt utmattade;)
      Ha det så babblans bra!
      kram

      Radera
  8. Men visst är det väl en av figurerna som har en sån frisyr? Jag är faktiskt inte så hemma bland mumintrollen, men tycker mig känna igen en seriefigurs frisyr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      så upplever jag det också, har faktiskt funderat en del på det och kommit fram till att det är Too-tickis frisyr. Också. Det speciella i sammanhanget är att förebilden för Too-ticki var Tove Janssons livskamrat Tuulikki. Googla på Too-ticki så får du se bilder. Tror att vi tänker lika där

      Radera
  9. Det är något visst med tvååringar! Så fördomsfria och just i färd med att formulera sin värld. Så logiska, utifrån sina utgångspunkter.

    Och även jag har några muminhuvuden i trädgården. Överblommade backsippor, tror jag att det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :), totalt fördomsfria och så mycket är på gång. Jag önskar att jag hade mycket mera tid än jag har för lilla W. Hans värld är så spännande och jag lär mig så mycket hela tiden tillsammans med honom , får se på världen ur ett annat perspektiv.

      Överblommade backsippor ser också ut som Tove Jansson och Too-ticki. Vi har med andra ord en hel sagovärld i våra trädgårdar:)

      Radera
  10. Blomman liknar verkligen en frisyr eller nåt som kan bli en frisyr. Härliga Mumintrollen! De sagorna har man läst åtskilliga gånger. Pratstunder med barnbarnen sätter guldkant på tillvaron. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      Muminvärlden är verkligen sagolik och härlig. Frisyren påminner verkligen om Tove och Too-ticki.
      Man kan läsa Mumin många gånger om och för att nu inte tala om filmerna som jag mera än gärna ser med barnbarnen. Kanske de tycker att det är roligt att de får se för att mormor vill;)
      Kram

      Radera