måndag 13 augusti 2012

Idag kom den!

   Nu undrar ni förstås vad som kom idag, just idag?:)
   Jag höll faktiskt på att göra inlägget och tänkte fortsätta skriva när jag såg att
   bilderna och rubriken redan var publicerade. Mitt finger spelade mig ett litet spratt
   så det blev några glada skratt...
Rådjuren, Isa med killingar visade sig på söndagsmorgonen när jag bakade bröd. Vi har handblåsta glas i den delen av huset så konturerna flyter ut och allt ser litet måleriskt ut
Ja, vad var det nu som kom? Lågsäsongen kom idag! Men likafullt har vi redan haft trevligt sällskap från Tyskland, Finland, Sverige och Italien. Jag har just stått och viftat precis som italienarna gör, man dras ju med på något sätt när man diskuterar och gestikulerar...Från Bologna var de...Nu är det precis 18 dagar kvar av vår öppethållningstid innan vi stänger för säsongen. Tänk så sommaren har svischat iväg, men så bra den har varit så här långt...och nu kommer det folk från Ödanböle också, så jag måste springa:)

20 kommentarer:

  1. Å, trädgården är full av vackra fåglar, djur, blommor, frukt och grönsaker. Det kan inte bli bättre! Solrosorna är utslagna och lyser som små solar.

    Älskar era omgivningar och speciellt er trädgård!

    Lottakram

    Ps. TACK för allt fint du skrev igår <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha...här skrattar jag så jag har ont i magen, Lotta.
      Gick just in för att fortsätta på inlägget som jag trodde var opublicerat. Mycket förvånad såg jag att bilderna var på nätet redan men utan text..
      Måste skriva nu så alla vet vad som kom just idag!

      Karinkram

      Radera
  2. Det har hänt mig också, att inlägget blev publicerat innan jag hade avslutat det. Jag undrar om det inte var du som kommenterade det då t.o.m.- du brukar vara snabb.
    Är det bouganvilla den översta blomman? Fantastiska bilder som vanligt!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag blev verkligen överraskad, för jag var säker på att jag inte hade publicerat inläggsutkastet, men där var det i alla fall, så jag måste ju ha tryckt på publicera i alla fall. Men blogger har varit märklig hela dagen så...hur som helst så blev det som det blev:). Det är min bouganvillea som jag fick när jag fyllde år i början av maj. Då fick jag veta att den skall vara ute under sommaren, vilket den har varit i ur och i skur. Nu har den åter börjat blomma
      Tack! Kramar!

      Radera
  3. Vem, vad, fågel eller fisk tänkte jag. Du får inte hålla mig på sträckbänken så, hehe!
    Oj så frodiga solrosor, vackert!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :), förstår att det blev sträckbänken en stund..
      Fånigt att bara läsa en märklig rubrik och sedan en radda med bilder och ingenting annat. Men sådant händer tydligen.
      Solrosorna har fåglarna "sått". Det är vanliga solrosfrön från fågelfrösäcken som ger så vackra solrosor. Flera än vanligt i år. Jag njuter, tycker så mycket om solarna.

      kram

      Radera
  4. Är dom väldigt farliga, dom där Ödanbölingarna? Eftersom du måste springa när dom kommer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ;), jag måste springa till dom! Farliga är de absolut inte, vi blev bjudna på middag och bastu i mitten av september. Härligt skall det bli att träffa goda vänner.

      Radera
  5. Men vilka solrosor! Kraftiga och välgödda. Ni har hälsosam jord :)

    Handblåsta glas? Måste vara en stor konst att kunna få till fönsterglas på det viset. Jag har aldrig förståt hur det är möjligt.

    Lågsäsong igen? Jag tycker nyss jag läste att ni hade det. Ett år går verkligen snabbt.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      ja, minsann! De är verkligen kraftiga. Vi har en mycket levande kompostjord.

      Munblåsta förstås, men man brukar kalla dem handblåsta;).
      Jag gissar att man blåste dem i formar. Undrar jag också hur man egentligen fick till det. Måste vara ett konststycke i sig. Spännande fönsterglas är det...och att fotografera igenom dem kan bli vad som helst.
      Det går undan, tycker själv att vi just hade samma tid i fjol. Det går fort när man har roligt

      kram
      Karin

      Radera
  6. Jag hann gissa på en del saker innan jag läst till slutet :), dina fina bilder missledde mig...
    Det blir säkert både skönt och vemodigt för er om 18 dagar. Roligt att ni har så många nationaliteter som besökare :)
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      ja, tänk hur det kan bli. Jag blev själv förvånad och förstår mycket väl att jag satte myror i huvudet på mina bloggläsare, de som hann se inlägget innan det ens hade text.
      Det blir både ock, så är det alltid. Man känner sig nästan hängig och smådeppig när det är slut för säsongen. Tur nog så har vi Öppna-gårdarhelgen att tänka på med mycket arbete innan och så längtar jag verkligen efter att få sova läääänge på morgnarna. Alla som kommer hit ger oss näring, vi känner oss som blommor som får extra kraft att överleva vintern ända tills det är dags att öppna dörrarna igen nästa vår.
      kram
      Karin

      Radera
  7. Ibland undrar man vad som händer med Blogger och datorn. Det blev ju bra ändå. :)
    Tänk vad fort sommaren har gått. Det känns som om du skrev häromdagen att ni startade er säsong. Men du verkar alltid ha fullt upp trots allt. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      Blogger betedde sig märkligt igår under eftermiddagen, var trög som få, men jag skall inte skylla på den i det här fallet, det kan lika gärna ha varit jag själv som tryckte fel.
      Så upplever jag det själv också, vi öppnade ju precis för säsongen!
      Fullt upp har vi för det mesta, men på ett annorlunda sätt efter den sista augusti. Här finns alltid att göra, bokningar, översättningar, kurser, förberedelser, bokföring, hantverk, catering...hur mycket härligt som helst. Fördelen är att jag kan sova lite längre
      Kramar!

      Radera
  8. Vilka vackra bilder du visar idag. Här såg vi tydligt i går att lågsäsongen är här igen med några få undantag. Jag skrattade åt din fråga hos mig för man kan tro att jag har något slags turistcenter här, men det är faktiskt enbart släktingar och vänner som huserar hos oss. Däremot har jag under flera år guidat grupper och berättat om historien och naturen här på norra Öland men jag slutade med det förra året. Men det kanske blir något återfall för många frågar efter det.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin!

      Det är samma sak varje år. Man märker direkt när säsongen förändras, även de som hittar hit fortfarande pratar om det, säger att det är så skönt att bara vara nästan för sig själva:), ingen turistträngsel osv...allt har sina fördelar och sina nackdelar.
      Tack för svaret också, jag har nog tänkt mig dig som guide, faktiskt. Hoppas du får återfall igen, någon gång nu och då när lusten faller på
      Kram
      Karin

      Radera
  9. Det är riktigt fin sommar här idag, så det får blir lite läsning under parasollen. Kanske, eventuellt, måhända blir det lite ansning i rabatterna, vilket behövs onekligen. Den som lever, får se... som det heter. Nu ska jag i vart fall ut och hänga tvätt.
    Ha det bäst denna tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      även här skiner solen och det är precis så där lagom skönt och varmt. Idag räknar jag med att hinna ut och ta vara på ringblommekronblad som jag skall torka för andra behov längre fram. Ha det bra under parasollet, läsningen och tisdagen!

      Radera
  10. Vilka vackra, färgsprakande bilder ! Ja, lågsäsong blir det ju förr eller senare...men det låter som ni haft en fin och givande sommar :) Ha en skön vecka iallafall med lite mindre arbete och mera ro! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      tack!:)
      Förr eller senare och i år blev det senare. Nu kommer ett tjugotal personer per dag i lagom takt. Det är skönt det med. Man hinner med annat, och framför allt så hinner man landa en aning efter en tid då adrenalinet har varit på topp hela tiden.
      Ha en skön vecka du med!
      Kram

      Radera