tisdag 14 augusti 2012

En vanlig augusti-tisdag

   Jag kan, nu och då, lämna bakbordet och caféet för att skörda "frukter"...
   Våra kunder och gäster är inte så många per dag längre än att Uffe klarar "biffen"
   ensam och om hjälp krävs så ropar han på mig
   Idag, när solen har lyst och himlen har bjudit på blåfärg passade jag på att ta mig ut
   bland ringeblommorna
 Det var precis rätt väderlek att plocka kronblad....
 Som vanligt så är man aldrig ensam, inte ens bland krassen och ringeblommorna
 Kanske i all synnerhet inte där, för det surrar och burrar av insekter överallt.
 Ett par, någonslags blomflugor?,  följde  jag med blicken ett tag
 Den ena av dem flög med den som tog nektar, från blomma till blomma.
 Det såg faktiskt ut som om den fläktade den andra...
 Jag tittade på de andra av deras släktingar men de var ensamma i sitt samlande, de
 hade inte någon följeslagare ovanför sig hela tiden...undrar om någon vet varför
 de gör som de gör? Intressant.

 Mina tankar går till tiden då jag gifte mig med Uffe och flyttade till Geta (12 år sedan)
 Min dotter blev smått orolig över mig när jag skulle flytta ut i bushen, bortom all ära och
 redlighet som hon uttryckte sig. Hon trodde att jag skulle få lappsjuka allra minst, så ensamt,
 så tyst och folktomt som det är i "obygden"...
 Jag ler, när jag tänker på hur mycket folk från olika världsdelar och länder,
 som jag träffar varje dag, så mycket liv och rörelse det
 är i buskarna och i trädgården. Alltid händer det någonting intressant...

 Tjiiiptjiip hördes plötsligt. Ett ynkligt ljud som man kanske i första hand kunde förväntas tro
 att tillhörde något litet markdjur...
 En fiskgjuse seglade på stora vingar över björkarna i närheten...och med vindarnas hjälp
 tog den vägen rakt ovanför mig som stod där mitt i allt det gula....
 Ännu högre upp svävade en nyfiken falk, höll ögonen på fiskgjusen och gled efter den
 mot öster....Sedan gick jag in för att hjälpa Uffe med några lunchgäster som ville ha sallad att äta...
Kronbladen då? Vad skulle göra med dem?...jag tog mig ut och plockade mera litet senare...
 Nu ligger en del av dem på tork i torkollan...för senare användning....
 En del lade jag i burk för att få en fin kroppslotion  av enbart ringeblomma och
 olivolja...
 Ja, en burk fyllde jag också med mandelolja. Nu skall de stå i ett soligt fönster minst fem veckor innan
 jag silar ifrån kronbladen...Jag går där och vippar burkarna på huvudet med jämna mellanrum, flyttar
 dem till ett soligare fönster om det behövs, när jag har vägarna förbi.
 Ett enklare och bättre hudvårdsmedel får man leta efter..

 De kronblad som ligger på tork samlar jag ihop och använder om ett behov uppstår.
 Calendula officinalis, ringblomma är användbar på många sätt.

14 kommentarer:

  1. Men åh! En fiskgjuse! Efter att ha hängt över den där bokanten i Kalakotkas (den som har en kamera som direktsänder från fiskgjussarnas vardag) hela sommaren skulle det ju vara så fantastiskt att få se en livs levande sväva omkring. Alla tre ungarna i Kalakotkas har lärt sig flyga nu, men de lär väll knappast ta sig norrut.

    Härligt med alla ringblommorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det var rätt så festligt, jag hade just kommenterat din blogg och fiskgjuseboet när jag gick ut och fick se fiskgjusen flyga över mig.
      De är rätt så "rumphuggna" nu, ringblommorna men det finns mängder av knoppar som snart slår ut igen.

      Radera
  2. Nej, inte är det ensamt i Geta ;) Och så mycket härliga besökare...av alla de slag!

    Karin, Karin...vad du kan! Du gör din egen kroppslotion, så härligt.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      absolut inte ensamt:).
      Det är väldigt enkelt att göra sin egen kroppsolja..när alla ingredienser finns i trädgården och i skafferiet så är det bara att blanda ihop det hela och låta tiden arbeta.

      Kram!

      Radera
  3. Tusenkonstnär är vad du är - trodde ett ögonblick att du skulle laga någon mat med kronbladen...Men egen kroppslotion är inte så dumt!
    Kram från Ingrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag brukar använda kronbladen i ett par olika brödsorter. Så blir det igen...samlar och samlar.
      Kram!

      Radera
  4. Det var verkligen ett konstigt flugbeteende. Vilket jobb att repa av alla de där kronbladen. Använder du ringblomma när du bakar med eller i annan mat? Det såg så mysigt ut med de där fyllda glasburkarna. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      så tyckte jag också och det var bara det ena paret av alla flugor.
      Det är inte alls jobbigt att repa kronbladen, går väldigt snabbt. Jag använder ringblomma både i bröd och ibland som dekoration i maten, i sallader. Den går ju hur bra som helst att äta upp.
      Ha det gott du med!

      Radera
  5. Du ser ut att ha klarat dig bra där ute i buschen!!!!

    Ibland vill jag göra något oväntat och kanske är det att flytta ut i buschen även om mina ungar tycker att vi redan bor där!!

    Ringblommor...vilken vacker blomma!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      javisst har jag klarat mig riktigt bra. Jag brukar ställa in mig på att göra så. Det fungerar alltid!:)
      Ringblomman är också en sådan som frösår sig själv alla år och ser till att hålla mig med kronblad och vacker fägring, fina buketter i caféet.

      Kram
      Karin

      Radera
  6. Är man ute i naturen känns det aldrig ensamt. Förstår att du trivs där. :) Härligt med blommor i massor.
    Intressant att man kan göra en hudlotion så enkelt. Det hade jag ingen aning om. Nu har jag lärt mig något nytt igen.
    Kan tänka mig att din dotter kanske tänkt om betr. mamma ;) - det verkar vara en riktigt internationell verksamhet ni har. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      precis så är det. Man är alltid påtittad någonstans ifrån, någon tassar bredvid en i skogen, det flyger och far...
      Det är inte särskilt svårt att göra en egen lotion, man måste bara veta litet mera om mängderna i proportion till varandra, tiden det tar innan den är färdig och vilka oljor som är bäst etc..ett utmärkt sätt att ta vara på utan att behöva köpa dyra oljor med både det ena och det andra i som man inte alltid vet vad är
      Hon har nog tänkt om, ja!:) Vi är turistföretagare med många gäster från alla världsdelar.
      Kramar!

      Radera
  7. Ringblommor är bra till mycket, det lärde en gammal man mig en gång. Fast varianten i olja är helt ny för mig, spännande!
    Det bor allt en liten poet i dig, Karin....så vacker beskrivning du lämnade inne hos mig.

    kraam o ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      en ypperlig blomma!

      Kram från "poetKarin":)

      Radera