onsdag 15 augusti 2012

En lisa för själen

är det att gå ut i trädgården varje morgon och hälsa den välkommen, se när solen stiger upp
i öster och allt blir glimrande vackert för några få sekunder. Det går fort och så är det över....
det där speciella skenet som strör guld över markerna...

...och som skingrar markdimman så att även andra morgonpigga syns....
Det måste vara jätteskönt att få ta in sin morgon i en åker full av klöverblommor
Bara nafsa litet här och litet där...gotta sig..
Några dagar till är allt bara rofyllt, snart börjar bockjakten och efter det
höstjakten...
När julen är här får vi se vem av våra rådjursvänner som har klarat sig
Efter jobbet igår drog vi iväg... De två återstående äppeltoscabitarna från caféet
fick komma med till bryggan vid havet
Med äppeltosca i magen låg vi sedan på bryggan och bara var, tittade rakt upp på himlen...
Efter en stund hörde jag hur Uffe snusade skönt..han hade somnat
Jag låg med ögonen slutna och hörde på vågornas kluckande, båtens gnissel mot
bryggan, hörde två båtar aktersnurra förbi... fåglarna....

Utan att stiga upp så tog jag bilder från mitt horisontala läge, såg när svallen från småbåtarna
kom...
och drog med sig en liten död fågel...allt är inte bara rosor...döden hör livet till
En liten passage bland stora stenbumlingar
Är det här en minisemester?, frågade Uffe, nyvaket...Japp, sade jag och så...
steg vi upp och for hem igen

Det är en himla tur att vi bor så nära havet...

32 kommentarer:

  1. Karin,
    Blir lite sugen att åka till Åland igen. Vi åkte på Skördefesterna mellan 2006-2009, 2010 satte hälsan stopp tillfälligt och förra året var det det där med "Ålandstravet" som inte lockade... Vad tror du om årets Skördefest? Jag såg att ni skulle vara med alla 3 dagarna (nytt för i år för den oinitierade)
    Ni kanske hade haft öppet ändå.... ? :-)

    Tänkte mest på vad man som gammal besökare kommer tycka då den inte är nån marknad alls på söndagen längre... synd att Lantbruksskolan (hette den så)
    lades ned! Svårt för dig att svara på, men ändå! :) Mvh, Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats,

      hoppas suget håller i sig och att ni tar er över havet för att besöka Öppnagårdar-helgen. Framtiden är oviss vad gäller just skördefesten, projektpengarna lär vara slut och man söker nya vägar till nästa år. Nu blir det tre dagar öppengård för oss och ett antal till, några håller öppet två dagar.
      Vi hade knappast haft öppet ändå, utan är med för Skördefestens skull, tycker att det är mycket trevligt med den karnevalstämning som råder över hela Åland.
      Det är många som saknar marknadsdagen vid Lantbruksskolan har jag förstått.
      Du får veta mera om hela tillställning, deltagare osv. via www.skordefesten.ax. Hoppas att ni kommer!:)

      Radera
    2. Tack Karin för dina synpunkter. Vore skoj att träffas!
      Vi har inte bestämt oss än.... :)

      Mvh, Mats

      Radera
    3. Oberoende så är ni varmt välkomna!

      mvh Karin

      Radera
  2. Sådana där små minisemestrar borde man ha varje dag!Och är det vackert väder är ju en brygga perfekta stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en minisemester varje dag. Helst två...

      Radera
  3. Ett rikigt carpe diem-inlägg. Det är inte alltid så lätt att fånga dagen men du lyckades. Vackert och rofyllt - fint!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gäller att fånga dagen, ibland lyckas det riktigt bra.

      Kram

      Radera
  4. Vad skulle vi göra utan vårt hav? Det ger så mycket kraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att vi skulle förtvina rent själsligt och bli som gamla torra tallkvistar. Vi behöver havet, vi öbor...det finns i våra ådror:)

      Radera
  5. Vad vackert du skriver. Blir helt lyrisk :)
    Ett verkligt ladda batterierna ögonblick.
    Mannen for och bada till släktstugan vid sjön, och jag tyckte att jag hade för mycket att göra. Nu ångrar jag mig, men sitter åtminsone ner på terassen och njuter en stund :) Fast rofyllt är det bara på din blogg, för våra nya grannar har 7 barn och alla är ute på vägen och leker (läs: skriker) :-D
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      tack!:)
      Snabbladdning är bra, den känns ofta lång trots allt, man lämnar allting och bara är ett med allting runtomkring sig.
      Det där känner jag igen. Det var näppenöppe att jag stannade hemma ikväll när Uffe ville ta en skogspromenad med svampkorgen. Jag for med och vi har haft det dunderskönt. Minisemester igen och dessutom en korg kantareller..
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Blir bara så himla lycklig av ditt blogginlägg...
    ser att ni bara som vi njuter av stunden, naturen och varann...
    och vet du.... allt är gratis...
    och så blev äppeltoscabitarna också...och säkert jättegoa...
    imorron drar vi upp till fjället och har iallfall packat för ett helikopterfärd och tältövernattningar uppe på kalfjället...
    fjällvandringar och fiske...
    njutning och...mera njutning...och ännu mera njutning.

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      det där är ni jättebra på:). Allt är gratis och ändå mycket dyrbart. Kan inte omsättas i pengar
      Hoppas att ni får en toppentur i fjället med allting härligt som väntar. Låter himmelskt
      Njut så mycket som bara är möjligt

      Tjingelingen!:)

      Radera
  7. Karin, det är en lisa för själen att läsa vad du skrivit och se dina bilder. En lisa för själen. Tack från mitt hjärta.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      tack!:) Du är jättebra på att ta vara på stunderna du med!
      Har du kommit ut ur sovrummet med de rosiga tapeterna?;)

      Kram

      Radera
    2. Nej, jag vill aldrig gå ut därifrån. Bara under tvång :))

      Radera
  8. Att somna vid havet är fint. Det överträffas bara av att vakna vid havet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin

      så är det! Det ena bättre än det andra

      Radera
  9. Åh, dina bilder....älskar dom!

    SvaraRadera
  10. Vad härligt! Det är sannerligen en lisa för själen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du vet om någon hur man kan ta vara på stunderna:)

      Radera
  11. Älskar det...minisemester!!

    Då har jag det ;)

    Ah, vilka underbara underbara bilder. Jag känner hur skönt ni hade det, ända hit. Hur härligt du har det där på morgonen. Jag tog mig en sväng i morse och kom försent till jobbet...oops!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minisemester behövs alla dagar!
      Det är så skönt att bara komma bort från allt och från sina måsten.
      :), nu får du ta igen den, din lilla minisemester. Sånt händer här också men tur nog är jag min egen chef, kanske du också..

      Kram!

      Radera
  12. Äppeltosca låter fantastiskt gott och en lite lur på bryggan sen låter ännu bättre :-))) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt var väldigt gott, i tur och ordning:)

      Kram

      Radera
  13. Hej Karin!! Nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen!! Härligt att komma in här och se dina fina bilder! De är ju lika fina som alltid.
    Tänkte så mkt på dig de bägge gånger i sommar då jag lade till i Mariehamn med Isabella och Amorella.
    Tänkte att du fanns där!
    Underbara landskap.
    Kramar från mig som nu är back in the game!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika,

      så roligt att du är tillbaka igen, säkert väldigt utvilad och full av historier och bilder.
      Vi har varit väldigt nära men ändå långt ifrån. Jag har vinkat armen extra lång när du har gjort strandhugg:)
      Kramar till dig!

      Karin

      Radera
  14. Din bildberättelse är verkligen en lisa för själen. Så härligt det är när man kan ta sig tid att bara njuta. Man känner sig som en helt annan människa sen...glad och full av energi. Att vara ute i naturen är den bästa avslappningsmetoden. Solhälsningar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      tack!:)
      Ibland är det bara så nödvändigt att ta sig tid att njuta.
      Jag håller med dig, i naturen hittar man avslappningen och tillbaka till sig själv när man har stressat litet extra.
      Solhälsningar härifrån också, himlen är blå och det är sommarvarmt

      Radera