lördag 11 augusti 2012

Djungel? Bohemträdgård?

Eva i Tyresö kommenterade mitt inlägg häromdagen med att jag skulle vara försiktig
med kålfjärilarna och krasse.
De fjärilarna lär älska att larva till det just i krassen.
Också, skulle jag vilja tillägga, de är förtjusta i kål med:).
Jag svarade att krassen räcker till åt oss alla här...snart förstår ni varför

Bilden ovan är från de sista dagarna i maj, när trädgårdslandet var relativt nysått. Inte en
krasse syns till, så långt ögat når, men under den jordiga ytan bidar de sin tid. Varje år...
Varje år drar jag bort så mycket jag kan av dem för att de inte skall ta över alltför mycket
och jag tror att jag har kontroll på läget, tror att äntligen har jag övertaget. För en gångs skull
Ordning i täppan så att säga...men ack så man kan bedra sig...

Det behövs bara några dagar med full rusch i caféet,
då jag tillfälligt har tagit bort kontrollsiktet från den färgglada i landet,
för att en krassebomb skall krevera..
Upp, upp, upp, nu ser hon oss inte är det ungefär som de säger...
och så finns de precis överallt..
För vad sägs om det här krassehavet? Med vågor av ringblomma, vallmo, rosenskära, bondtobak
och litet till som har självsått sig.Mitt i allt detta finns gångarna mellan bäddarna, nu osynliga för ögat
Där finns också alla grönsaker, tro det eller inte
 Tittar man åt andra hållet så ser det inte heller krasse-och ringblommetomt ut:)
 Fjärilar, bin, humlor och andra insekter älskar vårt grönsaksland.
 Buskbönorna som inte var buskbönor trots att det stod så på fröpåsen,
 har helt övertaget i golflandskapet...ni kommer kanske ihåg? ;)
Så här såg det ut i mitten av juli....nu ser man inte golfklubborna längre.
Bönorna har slingrat sig överallt och snott sig runt, klängt sig fast, så om klubborna har några
känslor alls, måste de känna sig insnärjda i dagsläget

Men vi trivs tillsammans, allihopa. Det är endast tistlarna som får akta sig ordentligt.
De rycks obarmhärtigt bort. De är enträgna men det är jag också och i år har jag övertaget.
För en gångs skull. Med tistlarna alltså...inte med krassen och ringblommorna och alla de andra

Konstigt nog så trivs både potatis, morötter, kålrabbi, rödbeta, bönor, ärter, sallat, zucchini, lök,vitlök,
jordgubbar, portlak, dill, persilja,något som jag tror att är en halloweenpumpa men som Uffe tror att
är en vintersquash...
Vi får se....Jag hade gamla frön i en ask som jag bara slängde rakt ut på jorden för att jag trodde att de inte var grobara längre.  Haha...
Ni skall få se, men en annan gång...någonting stort och grobianskt håller på att ta över i
vårt trädgårdsland. Under tiden den vältrar sig fram överallt,
så skördar vi så mycket vi bara orkar och förmår av allt det andra

I den här djungeln är det som att ha julafton nästan alla gånger man går ut för att hämta
någonting ätbart. Man hittar alltid någonting oväntat.
Kompostjorden lagrar på överraskningar och våra maskar är i himmelriket fastän de är i underjorden

Så här ser landet ut nu i dagens läge...en viss skillnad från de sista dagarna i maj.
Solrosorna har fåglarna sått. Vi hjälps åt här. Sedan äter de upp fröna direkt från blommorna
och jag hackar ner det återstående så att maskarna får dra ner alla nyttigheter till sig..
Ekologi när den är som bäst...om en stund skall jag gå ut och ta upp löken..kanske jag hittar någonting
annat intressant samtidigt

Vi har åter haft en fin dag, med kunder från när  och fjärran.
Frankrike, England, Tyskland, Estland, Åland, Finland och Sverige har varit här idag.
Det har också bakats matiga pajer till ett dop,
en kålsallad a´la Uffe har farit vidare till ett sextioårskalas för
femtio personer.

Ha det gott alla!

38 kommentarer:

  1. Vilket drömrike! Ni har det kunskap och vetenskap det krävs för att ha det så underbart bohem. Men förra året kunde även jag plocka grönkål för nyårssallad på mina föräldrarnas trädgård i södra Finland. Grönkål rekommenderar jag för vintersallader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnas Rosengång,

      :D, jag känner mig besjälad med täppan vår..mår bra av den.
      Egentligen sköter den sig själv ganska bra. Det är i början det är viktigt att vara med och hålla ogräsfritt, sedan kan man plocka tistlar nu och då. Men kompostjord, gröngödsling gör nog sitt till också. Allt vi inte använder själva går tillbaka till landet.
      Grönkål har vi prövat på ett antal gånger men den var svår att hålla fri från kålfjärilen. Har en dröm om att ha den i stora krukor på trappan för att bara gå ut och skörda när det är vinter. C-vitaminrik som få.

      Radera
  2. Din trädgård påminner väldigt mycket om Monets i Givenchy. Färgkaskader åt vilket håll man än tittar. Får verkligen ogräset en chans att sticka upp i all den grönskan? Kan inte sluta titta på dina foton. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), så härligt att höra, läsa. Måste googla på Monet och titta litet mera på hans trädgård.
      Ogräset får nog inte så stor chans den här årstiden, när allt annat har tagit över, men nu när jag tog upp löken hittade jag en del tistlar som jag ryckte upp. De får inte gå i blom..
      Ha en fin helg du med. Nu skall vi äta nyskördade sockerärter. Det hade kommit nya sådana igen. Lyxtillvaro

      Radera
  3. Jag ska skicka kålfjärilarna till dig.
    Mina två (dyra) krasseplantor i krukor på altanen får kålfjärilarna inte lägga ägg på ---då försvinner alla blad till larv-mat.
    Ditt underbara krasseland är så vackert som en dröm tycker jag. Härligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      de tappar bort sig över havet så det kunde ju vara en god idé:)
      Vill du däremot ha krassefrön så kan jag sända dig senare

      Radera
  4. Underbart! Härligt! Tycker jag!
    Sådär skulle jag också vilja ha det.
    Kanske nästa år, hahhaaa...
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      :). Jag drömmer alltid om att ha det där perfekta landet, där alla grönsaker och växter beter sig precis så där som jag vill att de skall göra. Men nu börjar jag ge upp...så här blir det alltid likafullt och jag trivs ju egentligen, så ibland kan man ju undra varför man vill sådant som livet inte vill...nu är det jag som babblar och svamlar. Måste lära mig att ta ner ribban några decimeter...
      Nästa år har du det likadant, självklart!
      kram

      Radera
  5. Vilket härligt, vackert trädgårdsland! Just så som jag gillar det. Kramar, Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mona,

      tack! Det är vackert när det finns blommor med bland grönsakerna. Tror att de trivs rätt så bra tillsammans också
      Kramar
      Karin

      Radera
  6. Menar du att all den där underbara krassen självsår sig? Och här går jag och köper dyra plantor i maj...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      den självsår sig så till den milda grad. Jag tar små plantor av den varje vår och planterar krasse också i krukor och lådor, så här är krasserikt så det förslår. Påtar ner några krassefrön åt dig i kuvertet också när du får stockrosorna längre fram.
      Krasse är den mest lättodlade blomma jag känner till..åtminstone den sort som vi har.
      Den bara kommer år efter år efter år..

      Radera
  7. Jag säger som Minna, vilket drömrike! Ekologi som bäst som du skrev Karin. Allt i harmoni, även om i generösa mängder ;)

    Ljuvligt att kunna plocka in varje dag. Kommer er och gäster till glädje!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det är ett drömrike, jag håller med. Frodigt som bara den, fastän jag alltid misströstar en stund innan det sätter igång ordentligt med växandet. Men det fattar man ju egentligen, rötterna måste ju göra grundarbetet först innan allt skjuter fart. Och sådan fart det blir:)!
      Nu får jag ha fart för att hinna ta tillvara allt i samma takt som landet sprutar fram läckerheter. Jag klagar inte..

      Karinkram!

      Radera
  8. Vilken fantastisk grönsaks- och blomsterträdgård. :) Ni har det så fint och så mycket gott runt omkring er. Bohemträdgård när den är som bäst. :) Och att kunna plocka färst varje dag. Vilken lycka! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      det är en lycka att bara gå rakt ut och hämta in maten..den här tiden på året är underbar.
      Kramar!

      Radera
  9. Lisbet11 augusti 2012 23:36
    Härligt babbel och svammel! Älskar att babbla och svamla med dig! :)
    Din trädgård och dina växter älskar jag likaså! Varför i all världen skulle allt måsta vara i raka linjer och i givakt? Nejdå, huujeedamej!
    kram

    SvaraRadera

    Lisbet11 augusti 2012 23:37
    Och jo, nästa år... :)

    SvaraRadera



    Jag satt och babblade med mig själv till slut... Hoppas ingen hann se det. :)
    Ha en fin start på dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      här har jag skrattat gott redan under tidig timme.
      Roligt med folk som babblar med sig själva :)

      Men nog ser du väl att allting är i raka strikta linjer!;)haha...linjalraka. Och morötterna står i givakt, absolut!
      Nej, sanningen är att som faller här och somt faller där och så växer de överallt faderalla...
      Goda blir de

      Nej, ingen hann se någonting alls. Är säker på det!
      Ha en fin start du med, njut av söndagen!
      kram

      Radera
  10. Åh vad jag ler när jag läser ditt inlägg, härligt att höra om allt. ....höra förresten, har inte tänkt på det förr men jag hör din röst i skrivet. :))

    Han en riktigt skön dag!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      givetvis hör man höret i skrivet. Så brukar jag också göra, höra när du skriver

      Ha en skön söndag!
      Kram!

      Radera
  11. Kanske jag skulle försöka med krasse i stället för persilja. Den växte så smått i början på sommaren men sen vi hade varit en vecka i Frankrike var den puts weg! Konstigt, det brukar ju alltid vara något kvar i alla fall. Det var heller inte särskilt varmt den veckan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      försöka duger:). Persiljan kanske fick torrt och torkade bort, gick upp i rök så att säga? Märkligt låter det, sannerligen..
      Kram!

      Radera
  12. Ni behöver bara ett litet vattendrag till så har ni Monets trädgård. Uffe kan låta skägget växa och ta fram en målarpensel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag har ju alltid drömt om en vattentrappa så kanske vi får göra en sådan mitt i hela härligheten. Här finns målarpenslar i parti och minut så det är bara skägget som måste odlas nu så är allt som klappat och klart:)

      Radera
    2. :)De blir bara bättre och bättre.

      Radera
  13. Har läst lite bakåt bland kommentarerna. Kan man ta plantor av krasse? Jag trodde bara det gick att fröså dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      jag gissar att jag har varit otydlig i mitt skrivande. Jag tar frösådda plantor ur landet och planterar dem på andra ställen. Tror inte att man kan ta skott

      Radera
  14. Det frodas verkligen i er trädgård! Inte visste jag att krassen skulle ha såna negativa följder, så vacker som den är. Men va skulle nu vara bara positivt i den här världen. Jag har nog sett att krassen kan självså, men inte i sådana mängder som hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      frodas är ordet!
      Jag har heller aldrig varit med om att krassen skulle få besök av kålfjärilen, tvärtom har jag förstått att krassen håller kålfjärilen borta. Fjärilarna svävar nog runt överallt även här hos oss, också över krassen, men vi har kålrabbi mitt i allt det vackra krassiga:) som jag vet att får fjärilbesök. Bladen är fullständigt perforerade på kålrabbin.

      Radera
  15. Det är så vackert, så inget ett ord om krassen. :) Jag förstår bara inte hur du hinner och orkar med allt!

    Krasse förekommer inte här, men många andra trogna gäster som gör livet surt för mig. Värst är nog ändå Åkervindan. Snart slingrar den sig väl runt hela mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      det är vackert för att jag inte hinner rycka bort all krasse innan den sveper över trädgårdslandet. Enkel ekvation. Landet sköter sig självt under senare delen av sommaren.

      Åkervindan är duktig på att slingra sig...när den snor sig runt dig be någon ta bild;)

      Radera
  16. Så vackert det är! Och vilken växtkraft! Även om det inte alltid blir som man tänkt sig. Men så är det ju. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      så tycker jag också, att det är vackert. Vi har en mycket god kompostjord som allting växer i så det knakar. Maskarna stortrivs:). Jag tror att det blir allra bäst när det inte blir som man själv alltid vill, utan när naturen själv bestämmer hur den vill ha det. Jag har lärt mig att vara följsam, fast det ändå måste finnas en viss disciplin i det hela.
      Kram!

      Radera
  17. Jag tänker förstås på sluttningarna på Madeira som är övertäckta av krasse. Min Afrikas köpte jag av en liten pojke vid en dikeskant där. Kommer inte ihåg riktigt men det tog några år innan den blommade. Förra året fick den ny jord och kruka så i år blev det bara en blomma. Den vill ju stå trångt för att blomma ordentligt.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      ja, där finns krasse så det förslår, för att inte tala om blomman för dagen. Vackert brukar det vara.
      Då vet jag att jag skall bida min tid när det gäller blomningen. Jag lade alla knölar i samma kruka, likaså de frösådda fick ta plats i den. Jag vet ju att de står trångt, mycket trångt. Har något fint att se framemot. Tack Kerstin!
      Kram!

      Radera
  18. Jisses vad du skräms! Trodde du fotat i mina krasse"rabatter":) Jag gillar krassen och krassen gillar mej. Bara namnet "indiankrasse" och allt djungelväxande är förlåtet:)
    Trodde jag köpt "vanliga" bönor, men hepp så har de slingrat sej runt ALLT och lite till. Borde ju ha fattat att störbönan vill ha en stör... Nu har den tagit vallmon, ärter eller vad som råkar stå närmast till störar. Har sått alldeles för nära och det är ett stort djungeläventyr att försöka hitta ärterna i denna prakt. Vem vem vill nu vara perfekt? Inte jag, inte krassen och inte bönorna vad det verkar. Nu ska jag djungla mej i lianen och se vad jag hittar i gömmorna:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      :), vi tycks vara mera släktbesjälade än att bara vara släkt med släkten tycks det som.
      Här djunglas det också varje dag. Måste ha varit någon som haft roligt i bönfabriken, som har haft för mycket störbönor på lager och ville bli av med dem.
      Jaha, vad blir det till middag idag då? och så dyker man ner i krassen och ser vad man hittar. Så är det ungefär.
      Härligt minst sagt.
      Ha det bra i lianerna!

      Radera