lördag 25 augusti 2012

Det bästa med sommaren



Karin Englund är dirigent för veckans fredagstema och vill att vi skall skriva vad vi tycker
att är det bästa med sommaren.
Jag säger på direkten att det bästa med sommaren är att den är sommar.
Allt är bäst! Försommar, högsommar, sensommar, sol, regn, vind och framför allt
öppna vatten. Sköna varma ljusa kvällar med alla blomdofter, med allt fågelkvitter, allt insektsurr
Den härliga känslan av att inte behöva klä på sig särskilt mycket. Att sitta ute och äta
Att njuta av en glass 

Att gå barfota
Att inte få ordning i ledet vet jag inte om hör till det allra bästa med sommaren, den här äppelbilden gör som den vill den och jag resignerar, pust pust....tanken var att den skulle befinna sig allra sist i dagens inlägg för inte kan det väl vara så enkelt att jag är trött och otålig. Självklart inte;)....
Allt naturlig skönhet
Trädgårdens alla faser från tidig försommar....
Doftpionerna har varit speciellt härligt doftande i år
Augusti och sensommartider är som allra bäst när den kommer med mognaden, den mättade värmen. Så har det varit också i år fastän sommaren egentligen inte har varit vad den brukar vara...den tog ett skutt och hoppade över litet grann, men så måste det vara någon gång nu och då under ett århundrande
Att se rådjuren från bagerifönstret, betande i åkern nedanför är sommar när den är som allra mest trolsk och ljuvlig, det är bara älvorna som saknas


Att kunna plocka in sina egna grönsaker från växthus och täppa hör till något av det allra bästa med sommaren. Så här kunde jag hålla på hur länge som helst...det är så mycket som är allra bäst med sommaren. 
I år har vi faktiskt inte varit ute med båten en enda gång sedan vi började hålla öppet alla dagar i veckan. Vi har försökt att inte känna efter hur det känns att vara landkrabba så mycket som vi har varit denna sommar. 
Orsaken till det har varit som allra bäst. Vi har haft mera besök i vårt café än någonsin. 
Så om jag utgår från den företagsmässiga sidan så är det nog det bästa med sommaren just den här sommaren.

De övriga som deltar i fredagstemat är:
Vi har haft en sjusärdeles intensiv och härlig fredag och lördag, träffat trevliga människor i långa rader.
Nu sätter jag mig med tårna högt och bara är. Önskar alla en skön lördagskväll!




24 kommentarer:

  1. And the winner is... Nä, det här är ju verkligen ingen tävling, tvärtom – eller nåt. Men det du skriver, att det bästa med sommaren är att den är sommar är ju så på pricken. Enkelt, filosofiskt och så sant. Summertime, and the livin' is easy. Så är det ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), and the livin´is easy, så är det ju. Det vet vi alla!
      ha en fin kväll Karin!

      Radera
  2. Så härligt somrigt.
    Dofterna går rakt igenom skärmen.
    Barfota är rätt.
    Fridens liljor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att skärmen är doftgenomtränglig:)
      Fridens liljor!

      Radera
  3. Du är bara underbar med ditt språk och dina foton...

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack!:)
      Jag känner en annan jag som brukar åka helikopter till fjälls

      Tjingeling tillbaks!

      Radera
  4. Å, tycker om dina sommarbästa Karin!

    Sommaren är bäst för att det är sommar och the livin' is easy - håller med!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så, också när regnet smattrar mot plåttaket, fönsterblecket, åskar dånar. Sommaren är allting utom höst, vinter och vår. Logiskt nog;)

      Karinkram!

      Radera
  5. Jag håller med dig till 180% "det bästa med sommaren är att den är sommar." Så rätt, så rätt! Barfota, inte så mycket kläder. Ja, på alla sätt och vis.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      så är det ju! Detsamma är det med alla andra årstider också. De är det bästa som de är, rakt upp och ner med sina väderlekssvängningar.

      Stor kram!:)

      Radera
  6. På pricken så sant!
    Kul att ni fått fler gäster till Cafét! Tror jag det, det ser/låter underbart att få komma till! Och vilken tur att ni sjöbusar kan gå ut i båten ett tag till så slipper ni få landsjuka;).
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      :)!
      Vi hade nog ett par dagars svacka i lågsäsongen, tror jag. Annars så var det jag som svackade
      Nu kommer det riktigt bra med folk varje dag, försvarligt många för att hålla öppet.
      Nästa vecka på måndag börjar båtlivet, kanske redan på lördag, vår första stängda dag sedan i maj. Men jag tror vi mjukslutar och mjukstartar...känner på mig att folk hittar hit trots stängt-skylt.
      Kramar!

      Radera
  7. Nog skämmer ni bort folk med öppna dörrar trots "stängt-skylten". Förhoppningsvis lönar det sig ändå i längden så att kunder kommer tillbaka, beställer mer bröd och gör reklam för Pettas!
    Nu längtar jag mer och mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte stängt ännu, en vecka kvar men vi vet från tidigare år att folk kommer i alla fall och om vi är hemma får de komma. Står jag i trädgårdskläderna men har kaffe och dopp att erbjuda så är det ok så länge de är nöjda med det och det brukar de vara. Allt är ju stängt överallt redan, så jag förstår dem bra som fortfarande turistar. Idag har vi åter haft en riktigt bra dag.
      Snart kommer ni, det tar inte lång tid. Ska bli kul att ses igen!

      Radera
  8. SÅ sant som det är sagt, Karin!
    Alla rätt. Det bästa med sommaren är ALLT. Iallafall i norden (här kan jag gnälla på värmen och fukten).
    KUL med alla gäster också.
    Jag hoppas att du hade en fin lördagkväll och att du nu har en fin söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), allt är bäst som det är med sommaren.
      Nog kan vi gnälla vi också på den här sidan pölen.
      Ja, det är riktigt roligt att det fortfarande kommer folk i jämn lunk.
      Här skiner solen just nu, men det kommer skurar, rena aprilvädret
      Kram!

      Radera
  9. Jag håller med! Det bästa är att det är sommar, allt är bäst. Till och med mördarsniglar och myggor för annars var det inte sommar :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är bäst, men jag vet inte om jag vill ha mördarsniglar hit. Vi har klarat oss tillsvidare, men vet att de kryper närmare. Såg i din blogg att din man har vunnit kampen med dem i mangoldrabatten. Kanske han kan gästblogga och berätta hur han gör?:)

      Kram!

      Radera
  10. Ditt inlägg borde hetat Lovsång till sommaren :-)! Kul att ni haft så mycket att göra i sommar, kanske det omväxlande vädret har bidragit till det. Regnet har åtminstone gjort sitt till den fantastiska grönskan - inte ens på Öland syntes några röda gräsmattor när jag var där senast.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovsjunger alla årstider. Tycker om dem alla, den enda månaden jag kämpar litet extra med att tycka om är november
      Vi har haft torrt som bara den. I Geta har vi inte fått mycket regn, märkligt nog, när alla i omgivningen har fått överhövan mycket.
      Kramar

      Radera
  11. Håller helt och fullt med dig. Det bästa med sommaren är ALLT. Det går inte att välja ut nåt speciellt. Just nu regnar det här, men det är säkert bra för Chizandraplantan som jag just planterat. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte välja ut någonting speciellt. Googlade på chisandraplanta men blev inte särskilt mycket klokare än att jag fick se många vackra bilder och fick veta att bären kommer i september. Tror inte att de skulle växa på våra breddgrader. För kallt på vintern gissar jag.
      Jättevacker växt!

      Kram

      Radera
  12. Du får mig nästan till att sakna sommaren innan den är riktigt över, med ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte riktigt över än:). Så länge man kan gå barfota ut i gräset utan att få kallt så är det sommar för mig.
      Sedan får vi längta medan vi njuter av hösten, vintern och våren. Jag är lika euforisk över alla årstider, de har ju alla någonting härligt att bjuda på

      Radera