måndag 16 juli 2012

Vår värld...

    är väldigt paradoxal just nu. Å ena sidan så är vi väldigt begränsade till Pettas domäner
    på grund av allt jobb som finns just nu tack vare café- och bageriverksamheten
   å andra sidan så är vår värld totalt obegränsad. Varje dag träffar vi många olika nationaliteter
   som kommer hit...Hit har, inte bara i år utan med alla år räknat sedan Pettas café öppnade, hittat
   minst 40 olika nationaliteter. Kanske flera...Med tanke på detta, så känns världen inte alls liten

    fastän det områdesmässigt handlar om Pettas yttre och inre trädgård. Vi känner oss berikade
    Vi har så mycket att vara tacksamma för...
    vi får så mycket inspiration av våra gäster och besökare
   och jag som var orolig för att ingenting växte särskilt bra, har plötsligt blivit orolig för
   att det gör det;) Det tycks vara krut i vår kompostjord och snart, vilken dag som helst
   plockar vi de första zucchinisarna...

33 kommentarer:

  1. Vackra bilder, ha det bra i er värld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,

      tack!
      Jag önskar dig detsamma!
      Allt gott!

      Radera
  2. Gissar att snigeln fick hållas på lupinbaljorna. Härlig bild!
    Ni får ge Geta ett tillnamn: Ålands Rom. Alla vägar tycks ju bära till er!

    Men jag vill veta varför jag inte kan odla squash. Alla fruktämnen bara ruttnar bort så jag har gett upp. Som tur är kommer det ofta små fina i Mossagårdslådan under säsongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      är man snäcka här så måste man ta sig till höjderna när kvällen kommer, för annars blir man bara ett litet kras mellan våra igelkottars vassa tänder. De är genomduktiga på att göra rent från sniglarna. Vi hör hur det krasar i buskarna när de har ätit sin aperitif saffranspannkakan och blåbärs-Emmyn:) Tala om att vara gourmét!

      Uffe påstår att du måste flytta norrut;). Uppriktigt sagt så vet jag inte varför dina fruktämnen ruttnar bort. Det händer förvisso här också med ett fåtal och ofta handlar det då om att de ligger direkt på jorden med någon del. Kanske litet torrt gräs under frukten skulle hjälpa? Måste testa själv...
      Tur att du har Mossagårdslådan!

      Radera
    2. Nä, norrut ska jag inte behöva flytta. Grannar och bekanta skördar hekatomber!

      Radera
    3. Olgakatt,

      ;), det var nog med glimten i ögat som Uffe sade det

      Radera
  3. Jösses... jag har inte varit ute och tittat efter mina squashar idag...

    Olgakatt: För flera år sen fick jag mängder när jag odlade squash, men sen i ett par år har det ruttnat som hos dig - nu har jag gett dem bättre med plats och bättre jord. Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      :) kanske du möter stora bjässar på din väg mot squashlandet
      Tror också att de inte får ha det för tätt, har också gjort så av pur arealsnålhet något år...

      Radera
    2. Bloggblad:
      Du får berätta om det hjälpte! Jag höll på i ett antal år men tyckte till sist att jag kunde använda utrymmet till nåt bättre, vitlök, t ex.

      Radera
  4. Nu kommer världen till er, njuter av det ni har, er värme, mat, gemenskap, trädgården, konsten.

    Det låter underbart berikande!!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :) världen knackar på varje dag. Härligt, härligt.
      Det är väldigt berikande för vår del, vi lever länge på all god respons vi får, alla glada öppna människor

      Kram!

      Radera
  5. Här är det full fart hos dig med allt du har omkring dig :-).
    Spännande med alla olika gäster som kommer till er. Det kan jag ju förstå fullt ut att dom återkommer till er.

    Nu ska jag läsa ikapp lite hos dig. Bloggar och är vid datorn lite nu och då. Men inte så aktivt.

    kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,

      Ja, :). Full fart minsann.

      Jag tittar in jag också så småningom

      kram
      Karin

      Radera
  6. Tittar in för att säga - hej! Och go'morgon! Nu har vi hittat solen och här värmer den också. Det är inte lika fuktigt som hemma. Svärfar har grönafingrar och odlar varje år allt från potatis till jordgubbar tomater mm. Även här är allt ca 2 veckor sent pga solbrist, men det är påväg.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      hej, så roligt med tittin från dig!:)
      Skönt att ni har hittat solen, den har piggnat i här också, tittar fram

      kram

      Radera
  7. Ja squash! Finns det några bra recept? För när de väl sätter fart har man snabbt ett gäng strandade valar i köksträdgården och när hela den vidaste bekantskapskretsen fått sitt, finns det ändå alldeles för mycket kvar. Squashpaj, squashsoppa... längre än så sträcker sig inte min matfantasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      jag har många bra recept och får nog återkomma när det blir aktuellt för min del med att tillreda på tvären och bredden och gud vet allt. Tsatsiki är en favorit hos oss. Istället för gurka använder vi zucchini och paprika..

      Radera
  8. Godmorgon Pettas Karin...anar att du varit i farten lääänge redan. Här var det sovmorgon och det med besked, vi var troligen väldigt trötta.
    Hur länge till har ni öppet ert café?
    Önskar dig en bra dag och var rädd om dig!
    Kram och vink över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Godmorgon eller god förmiddag!;)
      Skönt att få sova sig otrötta
      Vi har öppet till den sista augusti alla dagar, sedan enligt bokning
      Önskar dig detsamma!
      Kram och vink

      Radera
  9. Visst har världen krymt. Det är jättekul att träffa människor från olika platser i världen. Även om man inte själv kan ta sig till alla ställen, så kan man ju lyssna när de berättar. Det är roligare att höra berättas om platserna i verkligheten än att t.ex. se och höra det på TV. På nåt vis känns det mer som man själv är med då....eller också har jag bara lite för livlig fantasi. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      så är jag också:). Innehavare av stor fantasi och när någon berättar så förflyttar jag mig genast dit där de kommer ifrån. Ett bra och billigt sätt att resa
      Kram

      Radera
  10. Ja, och det är ju i det lilla man kan hitta det stora!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia

      precis så är det ju:)!

      Radera
  11. Så otroligt vackra bilder! Och, hi hi, klart det växer bra efter allt detta regnande :-/
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      tack! efter allt regnande så kan det inte annat än att växa, nu behövs sol för fruktsättningen också
      Kram!

      Radera
  12. Svar
    1. Marina på Kreta,

      Det är det lilla, lilla som nästan alltid är fascinerande
      Tack!

      Radera
  13. Så underbart ni har det med trevliga besökare och en fantastisk trädgård!
    Njut!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      Jaa:). Och visst njuter jag så mycket jag bara förmår
      Skall komma på besök så snart jag får litet tid att läsa och begrunda.
      Kram!

      Radera
  14. Världen är så stor, så stor... samtidigt som den på många sätt krymper, när olika former av kommunikation fört oss närmare varandra. Skönt så...
    Skön är också din trädgård, av alla bilderna att döma. Frågan är bara hur ni hinner/orkar med allt!

    Fortsatt skön onsdag önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      Den är stor men ändå liten:), det är just kommunikationen som för oss närmare
      Jag hinner inte med allt, här finns både det ena och det andra som behöver hjälp, men det får vänta. Jag har lärt mig att inte bli stressad av vad jag själv förväntar mig av min trädgård. Gästerna är nöjda och det är huvudsaken:)

      Ha en fin torsdag Aila!

      Radera
  15. Hör du du...vad du vet om allt grönt. Din trädgård drömmer jag mardrömmar om eftersom jag jämför den med min...som består av en tråkig gräsmatta typ!!! Jag måste göra något åt det!!!1

    I år har vi fått besök av mördarsniglarna för första gången. De är några stycken och jag blir så ledsen när jag ser dom!

    Kram till Åland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      alldeles för lite i mitt eget tycke. Jag vill veta mycket mera än jag gör..man lär sig också när intresset finns:)
      Vår rufsiga trädgård gör mig förtvivlad emellanåt, i all synnerhet när jag inte hinner med, men våra gäster tycker att det är skönt med vildheten...två veckor till som jag vet att är mycket intensiva får trädgården vänta på min handgripliga hjälp:)
      Vi har till all lycka, inte fått hit mördarsniglarna ännu. Ta livet av dem så mycket du bara förmår, de förökar sig med fruktansvärd fart. Det finns biologiskt bekämpningsmedel som lär vara väldigt bra

      Kram till dig Anna!

      Radera