söndag 15 juli 2012

Planering.....

Vad nu golfklubbor har med planering i sig att göra kan man förstås undra över, men
jag planerade redan under vårvintern att använda klubborna som stöd i ärtlandet.
Nu blir det ju inte alltid som man planerar utan "klubbstödet" finns i bönsängarna istället
och skidstavarna i ärtlandet, där de stöder både sockerärter och solrosor. Det syns inte på bilderna att det finns nät och snören fastspända mellan stavar och klubbor. Praktiskt är det och det är huvudsaken.
När jag lade "golfbanan" i bönlandet så hittade jag den här killen i dillen bredvid. Helt oplanerat:). Kanske det är en tjej, men troligtvis så blir det en ljusgul höfjäril så småningom.
Både Uffe och jag har lagt våra pannor i djupa veck för att försöka artbestämma larven.
Vi är inte helt säkra på att det är en Colias hyale, men tror att det är så. Rätta oss gärna om vi har fel.
Jaha, och vad har en larv med planering att göra? Jag kom visst från ämnet....:)

Att vara företagare kräver rätt mycket planering och logistik som man förhoppningsvis räknar med att skall hålla. Så gör det också för det mesta, men som med allt annat i livet så händer det oplanerade saker och man får ha reservplaner i bakfickan. Jag tycker att det är roligt att planera, att lägga allt på plats på papper innan man kommer igång med ett projekt.

Vad än det gäller, som nu allra senast ett bröllop i Gula salen, så krävs det rätt mycket planering för att
få allt att löpa på tillfredsställande. Men inte bara stora fester och begivenheter kräver planering, det gör vardagen också, ofta kombinerat med en gnutta disciplin, för har man inte det så kan mycket annat oplanerat hända istället...

På grund av behövlig disciplin i planeringen för dagen så avslutar jag mitt litet märkliga inlägg för den här gången. Vi öppnar om en timme så jag måste skynda vidare

De övriga som är med i fredagstemat som den här veckan heter just Planering är




18 kommentarer:

  1. Strikt planering har jag hållit på med i 25 år i yrkeslivet, så det struntar jag i nu. Jag har lite visioner istället och blir det av så blir det. Annars får det bli en annan gång. Klippa syrener, frågade du om. Gallra kanske jag skulle ha kallat det istället. Vi har ett antal STORA syrenbuskar utmed gatan och jag vill inte att de ska växa ihop som en häck och dessutom plockar vi bort några gamla stammar som börjar bli risiga eller böjda åt fel håll.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      det är ju i yrkeslivet som det krävs planering, så jag kommer nog att göra exakt som du, längre fram när jag pensionerar mig, om jag gör det;) Släppa de flesta planerade måstena, ta livet rakt upp och ner på ett annat sätt.
      Tack för syrentipset!
      Kram i ösregnet
      Karin

      Radera
  2. Haha! Det var verkligen påhittigt att använda golfklubbor och skidstavar som växtstöd. Mycket snyggare än de gamla vanliga man ser. Jag älskar också att planera. Det är halva nöjet, tycker jag. Hos mig skiner solen redan för fullt. Hoppas du med får en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), golfklubbor visade sig vara bra i trädgårdslandet. Det gick att trycka ner dem djupt så de står stadigt. Rekommenderas om man har gamla klubbor som inte duger till längre
      Här ösregnar det! Njut av solskenet, som säkert hittar hit också så småningom
      En finfin dag önskas!

      Radera
  3. Det gäller att ha fantasi om man inte vill ut och försöka göra Hole in one!!
    Eller det kanske du redan har lyckats med eftersom klubborna är 'lagda i jorden'?

    kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :). Nej här har inte gjorts något Hole in one, de har lyckats hitta hit till oss i alla fall
      Nu hoppas jag att de rotar sig så bra att de förökar sig via jordstam...jag behöver nämligen flera

      kramkram

      Radera
  4. Vilken rolig bild! Det ser ut som om du odlar golfklubbor. Med bönor emellan för att de ska växa extra bra. Snygga är de också.

    Hoppas vi får rapporter från larvens fortsatta utveckling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :). Jag hoppas ju på att de rotar sig ordentligt och förökar sig på något sätt, jag behöver några till nämligen
      Snygga är de och dessutom återanvändningsbara. När bönorna är skördade så åker klubborna in på förvaring till nästa år

      Jag skall hålla ett öga på larven och se vad som händer!

      Radera
  5. Snyggt med golfklubbor som stöd! :))) Att planera har jag genom åren blivit en hejare på, sen så kanske det inte alltid funkar i praktiken, framför allt inte när det gäller jobbet. Det är en annan femma! Den här sommarsemestern har vi (det vill säga jag) inte planerat så mycket mer än att den ska gå i långsamhetens tempo.Lite långsammare än förväntat har det dock blivit på grund av stört skurar, så vår resa norröver får vänta tills klass ett varningen upphör. Det sägs att efter regn kommer solsken....joo, men när kan man undra den här sommaren? :)

    Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      kanske något för trädgårdsaffärerna att ta efter:)?
      Bra planering att låta allting gå i långsamhetens tecken!
      Vädret är förstås inte det bästa och det är synd om alla semesterfirare som har längtat efter sommar och sol.
      Man kan undra om det gäller fortfarande detta med sol efter regn, det tycks bli regn på regn just nu, men snart så...Lycka till och kram till dig med!

      Radera
  6. Smart! Re-cycling.

    Planering planering. Jag sa just igår att iPhonen är det jag väntat på. Den hjälper mig att organisera, planera, ha översikt och med tillgång till information. Och så passar den i byxfickan + att det finns en kamera ;)

    Ha det fint idag!

    Lottakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      det är kanske iPhonen jag väntar på också, då kanske ordningen blir bättre i mitt planerande också;)

      Ha det fint du med!
      Karinkram

      Radera
  7. En god vän brukar säga att golf är det mest primitiva jordbruk som finns. Ni har i alla fall på något sätt besannat hans ord även om jag minst av allt vill kalla era odlingar primitiva.
    Här sitter jag och sniffar njutningsfullt på mina fingrar efter att ha ägnat mig åt vitlöksflätning! Ett av mina favoritjordbruk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      så passande i sammanhanget!:) Då är det ju inte helt fel att stöda bönorna med golfklubbor. Kände det väl på mig

      Vitlök! Oj, undrar fortfarande om vi har några i landet, blasten har lagt sig så kanske...skall ut och gräva snart

      Radera
  8. Planering ja...du är så duktig på det Karin. Hela din verksamhet blommar och det krävs planering för det!

    Jag är också en planerare men fastnar lätt i annat...fb t ex!!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      allting är relativt:)!. Ibland är jag duktig, ibland mindre duktig.
      Du har helt rätt, det krävs både framförsikt och planering för att få ett företag att rulla. Budget är också ett slags planering:)
      Men visst fastnar jag i annat också, så är det bara

      Kram
      Karin

      Radera
  9. När man driver eget som du/ni så förstår jag att god planering är lite a och o, liksom påhittighet, vilket du ju bevisar att du har med de fina stöden i tradgården! Ett inspirerande temainlägg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      det är a och o, helt rätt:).
      Tack! Skall kika in till dig så snart som möjligt:)

      Radera