måndag 23 juli 2012

Pippin och pappan

 Jag vet vad ni tänker nu,  men jag har inte fått pippi, trots att det är tredje inlägget på rad
som handlar om en  pippi,
men det råkar bara bli så här när vi har en del fåglar i den närmaste omgivningen.
Det kommer nya småttingar varje dag som på löpande band till brödträdet
Bofinksungen väntade på att få mat serverad på den gamla hundraåriga grindstolpen
av pappa bofink, som mycket riktigt kom med någonting åt sin unge, lade maten på
stolpen och for sin väg..."varsågod mitt barn, nu måste du klara dig själv"
Bilderna är otydliga p.g.a. att jag stod långt ifrån och på insidan av ett dubbelfönster när jag fotograferade
Vad är det som finns bakom den lillas stjärt? Absolut inte en mördarsnigel i alla fall:)
Någon har glömt eller tappat sin leksak..

Idag har det regnat. Som omväxling höll jag nästan på att skriva;)

Och folk har hittat hit i lagom takt för att fika och köpa bröd
Vi kan åter lägga en fin dag bakom oss.
Just nu är det litet som att köra tåg på räls,
upp tidigt, baka matbröd, kaffebröd och salta pajer,
förbereda för sallader, soppor osv..
Sent i säng, men ikväll litet tidigare än andra kvällar
Imorgon samma procedur igen, ungefär...ändå vet vi aldrig hur dagen blir
Alltid är det lika spännande

 Cikorian har påbörjat sin ljuva blomning


20 kommentarer:

  1. Hoppas att ni har en fortsatt finfin sommar....

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjingelingen Rantamor,

      vi har räknat med att ha det:), men vet
      att högsäsongen snart är förbi så snart juli är slut.
      Då blir det lite lugnare men likväl finfint

      Hoppas ni också har det gott med allt fiskande och annat
      trevligt som ni brukar hitta på. Kommer snart och tittar på er,läser och njuter av dina fina bilder.

      Ha det gott!

      Radera
  2. Oj, vilken stor unge! Lika stor som pappan, ser det ut som. När börjar dom fixa eget käk, undrar jag. Och vilken tur att du förklarade vad den lilla figuren bakom ungen är, så vi slipper undra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ungarna är ofta större än föräldrarna, duniga små bollar som de är. De börjar fixa eget när föräldrarna har tagit ut dem ur boet. Det är just det som pappan gjorde, visade ungen var den kan hitta mat, istället för att lägga mat i näbben på den, så lade han maten framför den på stolpen och så förmodar jag att han sade adjö och for sin väg. Hårda puckar i naturen

      Radera
  3. Hi hi, vilken liten pösmunk som bara sitter där och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      en söt liten pösmunk, med aningens aning till punkfrisyr. De är bara för rara...här sitter vi och har oss:)

      Radera
  4. Så härliga bilder. Du jobbar bort min fågelfobi...kan vi ta bort min spindelfobi också tro!!!

    En dag ska jag knalla in hos dig och köpa en fika och sitta och filosofera med dig <3

    Kraam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      Tack!:) Bra om mina bilder och texter kan vara dig till hjälp.
      Här finns spindlar också, både stora och små, får nog börja visa dem också...och hoppas på att du kommer till mig i skogen fastän det finns sådana här. Sitter gärna och filosoferar med dig över en fika<3

      Kramkram!

      Radera
  5. Har bläddrat i din blogg bland alla de jättefina bilderna! Kom på att jag kunde också ha en länk i fb och b till ditt inlägg om utställningen i gula salen. Du har väl inget emot eller hur, hoppas jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      givetvis skall du lyfta fram utställningen. Jag har faktiskt undrat lite varför ingen av utställarna har gjort det. Själv har jag inte hunnit med att göra så mycket som jag har önskat göra. Det är bara bra om det är många som hjälper till att utställningen syns. I juli har det varit massor av folk här och tittat på den redan:). De tycker om din konst
      Karin

      Radera
    2. Tack, Karin! Jag liksom först nu fattade att man kan göra så också! Jag skall göra det bästa möjliga. Det är roligt om folk tycker om mina tavlor. Jag blir alltid lika förundrad, jag var på en kurs på fastlandet och där tyckte läraren (en ungerskfödd yrkeskonstnär) om mina alster: "en målare är född", uttryckte hon det, när jag äntligen släppte greppet om självkritiken litet.

      Radera
    3. Sirkka,

      du har mycket talang!:) Det säger alla som är här och tittar på utställningen.
      Målaren hade det nog med sig i ådrorna tror jag
      Ha det bra!

      Radera
  6. "pippi" Karin....du kan aldrig visa för mycket pippi bilder! Fåglar är vackra, söta, smarta, kan flyga, bra föräldrar m.m. I bland önskar jag att jag var en fågel...Vilken underbar utsikt och vad fort jag kunde förflytta mig....hi,hi.
    Nu hoppas jag att denna dagen blir bra för dig/er!
    Njut mellan "varven" och var rädd om Dig! Du vet väl att du är värdefull och unik.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      :)det blir mycket pippi här! Tycker om fåglar har jag konstaterat för mig själv.
      Ja, tänk om man var en fågel som kunde sväva högt i det blå, följa vindarna och bara vara..då kunde vi bloggvänner flyga till varandra på ett huj.
      Detsamma!
      Jag njuter alltid så fort jag bara hinner och kan och njuter faktiskt av att arbeta, så det är liksom en enda njutning allting
      Kram och vink!

      Radera
  7. Det blir så kul bilder med fåglar eller andra djur. En levande person står i regel inte kvar lika snällt och väntar medan man tar bild efter bild.....skulle väl vara fotomodeller då. Den sortens snigel du visar hade gärna fått vara i min trädgård. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), ja men din Kalle Koltrast, teaterapan tog nog priset.
      Ja, för min del får det gärna vara sniglar av den här kalibern överallt i vår trädgård..vi har tillsvidare klarat oss utan mördarsniglar...huj.hemska tanke om de kom hit
      Kram

      Radera
  8. Skönt när solen tittar fram igen! Här visar den idag, men ingen värme har den i sina strålar...tyvärr. Chikoria, den har så vacker blå färg och varje gång jag ser den blomman så tänker jag på kaffe. ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      faktum är att det har varit uppehållsväder här hela dagen också, solen har tittat fram men ligger bakom tunga mörka regnmoln. Även jag tänker på kaffe när jag ser cikorian:)

      Kram

      Radera
  9. Kom hem från Öland för ett par dar sen. Där blommade cikorian för fullt vid vägkanterna. En underbar blå färg!

    Roligt att se bilderna på fågelungen och pappan. Här är det mest gråsparvar och skator som flyger omkring.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      ja, på Öland blommar den överallt, den sköna.
      Jag tog frön från danska Ärön..där växer den också längs vägkanterna som ett underbart vackert ogräs

      Skall hälsa på endera dagen..läsa fast mig hos dig
      Kram
      Karin

      Radera