söndag 15 juli 2012

Mitt i sommaren....

 kan man väl säga att den 15 juli är? :)
 Vi lade eld i kakelugnen i  caféet idag för att torka upp den småråa fuktiga luften.
 Har nog aldrig hänt förut i det här huset...mitt i juli? Vad är det för väder vi fått?
 Det är bara regnkallt och grått....

 Idag tog det tid innan ruljangsen kom igång....
 alla tycktes ha tagit sovmorgon

 Jag hann skörda dill, klippa den och frysa in den.
 Åtta burkar fulla för vinterbruk finns nu i frysen, tills det är dags för nästa skörd....
   Sockerärter för wok, soppor, pajer och annat gott....
har gått samma väg, raka vägen ner i det mycket kalla

Efter det började kafégästerna anlända och anlände och anlände.
De sista for härifrån för någon timme sedan.

Nu tar jag kväll och bara är:)
Gör detsamma bästa ni!

20 kommentarer:

  1. Snart tar jag tidig kväll ;)

    Regn är bra, i lagom dos. Otippat med en brasa i mitten av juli, även om det ser skönt ut.

    Ha en skön kväll nu, ni har kört hårt hela helgen!

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :) och nu har du säkert sovit många timmar redan.
      Det var skönt med brasan, det fanns kunder som stod och värmde sig runt kakelugnen igår

      Ha en fin måndag Lotta!

      kramar

      Radera
  2. ja..tur ni har elden som värmer på..Det är litt kyligt om bena, kan man tycka. Jag ska ej klaga som varit i det varma landet och fått sol, man då vill man ha mera...mera mera...kom ju på hur skönt det är!!!..Men bra att ni får kaffegäster, dåligt väder inget hinder..tvärtom kanske?? Man vill fika och trösta sig med gött kaffebröd, då det är kyligt ute..Mona är så gullig tycker jag..vill träffa henne mera..mera mera...va bra att du fick hälsningskram..Ha det så skönt att taga din kväller..Kram lilla kusinen min!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      godmorgon denna regntunga måndag!:)
      Fortfarande samma väder men det blir säkert bättre. Optimist måste man ju vara
      Nu väntar bullbaket och så är allt klappat och klart, gräddat och färdigt
      Håller med dig, Mona är rar
      Kram till dig Karina

      Radera
  3. Jo det är og skönt att bara fortsätta sova när det är oväder...men som märks hos er är det sommar oavsett väder och folk gör sommarsaker ändå. Som tur är!
    Ha det fint
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      folk gör det bästa av situationen, måste ju så
      Den här veckan är det många evenemang på Åland som vi hoppas att skall få många besökare, men turisterna lär inte vara lika många i år som tidigare år. Spanien lär ha fått många istället:), förståeligt nog om man vill ha solsemester
      ha det fint
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Jag kan inte klaga på vädret i nordöstra Skåne. Det mesta regnet har gått oss förbi och det är mestadels behagligt lagom varmt att vara ute och röra på sig.
    Å, så gott med sockerärtor! Jag fick en massa i fredagens ekologiska grönsakslåda från Mossagården och det var gudomligt gott. I år har jag glömt så dill men har kvar litet i frysen så det klarar sig. Man får sno sig att skörda dillen här, annars är den full med gröna löss som har samma färg som dillen och det blir inte riktigt aptitiligt när den rör på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      egentligen kan inte vi heller klaga, lagom med vatten men förstås mindre lagom med sol. Men den kommer...

      Jag är alltid snabb att skörda dillen, den får lätt löss. Jag klipper ner den och låter den komma igen och igen ända tills den får gå i blom och bli frön till nästa vårs utsäde

      Radera
  5. Ja, sommarbrasa är mysigt! Det känns extra eldigt att tända en brasa när det fortfarande är ljust ute (sade smygpyromanen lystet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, smygpyroman

      vi är av samma släkte. Det bor en liten pyroman i mig också

      Radera
  6. Men så sena vi är med våra grönsaker jmf med hos er... mina sockerärtor började blomma för 3 dagar sen...
    Nu ska vi fara till Öland om en timma. Soligt väder är beställt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      grönsakerna hinner komma och kommer bara solen kommer. Jag har varit orolig över zucchiniskörden, men kommer troligen att bli orolig över hur jag skall hinna skörda alla så småningom:)
      Blås lite Ölandssol i vår riktning när du står på någon udde.
      Ha det riktigt fint på Öland

      Radera
  7. Vi är påväg norrut där vi hört att den är, solen. :))
    Men än så länge enbart regn i sikte... Är i Sundsvall just nu...regn.
    Så den måste vara ännu högre upp ;). Vi letar vidare!

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      den måste ju vara ännu högre upp! Tur att ni letar vidare. När ni väl hittar den så kan ni väl blåsa bort eventuella motande moln...vi är solhungriga, alla
      Ha det riktigt bra

      Stor kram!

      Radera
    2. Vilken fin dill! Så fin var vår dill förra året, nu är den alldeles fjuttig... Men sockeräterna är finfina!

      Radera
    3. Queen of Kammebornia,

      det är knepigt med dill. Man skall vara på alerten och ta den medan tider är men det hjälper inte alla gånger. Ibland har vi bara fått gräva ner den vi också
      I år har vi fina sockerärter, vilket vi egentligen alltid har men vi brukar inte hinna ta hand om dem, eller glömmer bort och då äter maskarna upp dem istället. I år har jag satt mig i sinnet på att det är vi som skall tugga dem:)

      Radera
  8. Det tändes i en kamin till här i Sverige i går :/

    Inte klokt alltså. Var är det härliga vädret????

    Men ser att det växer hos dig!! De gröna händernas resultat!

    kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      nog är det litet på "vridur" alltid, men tur att man har möjlighet att värma sig trots allt.
      Det härliga vädret har tagit semester tror jag:)

      Den goda jorden har också ett finger med i spelet;)

      kram
      Karin

      Radera
  9. Kära Pettas Karin, nu är jag här och tassar...Där jag kommer ifrån var det inte regn eller kallt! Snarare för varmt! Så nu tycker jag att det är sååå skönt med lite kyla och regn...Ställde mig mitt på gräsmattan igår med ansiktet upp i luften & lät regnet piska mitt ansikte( grannarna trodde nog jag fått "spatt") Hoppas att du har det bra! Du är väl rädd om Dig?
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      såååå:), du har varit ute och flygit ett tag igen. Allting är relativt, en del ropar efter värmen, andra är glada med det som är
      Jag har det bra, mycket jobb och så skall det vara när det är högsäsong. Du är väl rädd om dig själv också?:)
      Kram och vink!

      Radera