lördag 21 juli 2012

Liten pippi

 gjorde mig sällskap när jag doppade fötterna i havet igår kväll...allt smått är rart
 (och det stora fotbadet var riktigt varmt:))
även en liten fisktärneunge med dunig hjässa...
Den tyckte egentligen inte alls om att få sällskap, utan visade tydligt att jag nog borde
flytta på mig, jag var i fel revir. Några små flygande utkast, raider gjordes innan den
accepterade grannskapet som satt några meter ifrån....
 aha, nu tänker den flyga iväg, tänkte jag....
 men nej, det kliade bakom det ena örat...
 ordentligt, för den höll på länge och väl
Det hjälpte tydligen för den stod stilla en lång stund..tittade litet hit och dit, svängde
på sig...
 ...men oj, nu kliar det igen, tänkte jag....
 men så var det inte alls...det var bara en ansats till ....
 att flyga iväg. Uffe kom och det gillades tydligen inte...
Så där satt vi och bara var, vippandes på tårna,
tittandes på vasstrået som har bestämt sig för att växa
genom bryggspringan...
Så skönt det är med sommar!

20 kommentarer:

  1. Låter underbart och härligt! Och visst är det toppen på sommarn:).
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HeLena,

      :). Sommaren är så mycket och på samma gång.
      Egentligen vill man ju inte alls att den skall ta slut när den väl är här
      Kram!

      Radera
  2. Söt pippi, fint sällskap, skön sommarkväll ;)

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      fjunig liten hjässa på en liten liten pippi kan få mig att börja spinna som en katt:)

      Karinkram!

      Radera
  3. Undrar om det inte är en sådan pippi jag har på skolplanschen..
    Så skönt att sitta där och lufta fossingarna, låter njutbart!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      fisktärnan har så stora vingar. Jag fattar inte var den tog allt i vingväg ifrån. Hur mycket som helst bara vecklades ut. Men de är oerhört skickliga flygare...den här lilla var bara en ung liten en.
      Den luftade fossingarna, jag vattnade mina:)

      Kramar

      Radera
  4. Trevligt med sådana där spontana möten i naturen. Pippin undrade nog lite vad du höll på med, när du höll på med kameran. Ömsesidig undran. :)

    Jag har morgongosat med Sotis, så nu är han trött. Ska hämta mer kaffe.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      javisst är det. Den tittade med all säkerhet väldigt noggrant på personen med en svart fyrkant framför ögonen..vi trivdes bra tillsammans, jag pratade med den och den tittade...

      Arma Sotis som inte får sova på morgnarna för sin matte;)

      Trevlig söndag till dig också Aila!
      Karin

      Radera
  5. Det känns lite högtidligt med sådana möten, att man kan umgås sådär över artgränserna. Jag har en liten ödla under trappen som kommer fram ibland och sätter sig bredvid mig när jag håller mig stilla tillräckligt länge. Men den skulle nog inte acceptera att jag fotograferar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      det känns stort och jag känner mig alltid väldigt ödmjuk när man får sällskap av små vänner i ens närhet.
      Hälsa din lilla ödla att den skall sitta stilla för att bli förevigad:)

      Radera
  6. Det är kul när man kan fota fåglar eller andra djur i naturen. Jag tycker det är fantastiskt att de sitter kvar även om man "klickar" ofta. De har kanske inget emot att vara med på bild......som jag t.ex. Hoppas du får många såna här stunder i sommar så du kan ladda batterierna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), det är roligt att få "kontakt" en liten liten stund.
      Nu klickar min kamera tyst så den stördes inte av ljudet utan mera av min person som så...
      Försöker ta vara på alla stunder till rekreation, högarna som skulle behöva tas om hand får ligga till lågsäsong.
      Kram

      Radera
  7. Äääntligen en ledig stund!! Det behövde ni. Eller hur:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      :). Javisst behövs lediga stunder. Tar vara på alla som vi kan

      Radera
  8. Härligt, att ni kan sticka ut lite och njuta av sommaren:) Tur att kameran var med också så vi fick en liten fin stund med fågelungen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      :), vi far så fort vi kan men det blir inte ofta under juli. Vi har mycket folk här dagligen, många som också tycker om din konst:)

      Radera
  9. Så mysiga stunder...underbart!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      :) det är underbart ibland.
      Kram!

      Radera
  10. Vilka fina bilder ! Härligt att få komma så nära och dela badplats ooch utrymme ! Ha det fortsatt gott i sommaren !
    Kram och soliga hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      tack! Det är fint att vara nära en liten bevingad vän
      Ha det lika gott du också!
      Kram och sol också härifrån till dig!

      Radera