söndag 29 juli 2012

"Jag trodde att du hade tagit semester"

 sade Uffe när jag kom tillbaka till caféet efter en runda ute på parkeringen
 Det är inte alla dagar som man har en ledig taxi att beskåda, blänkande och med tjusiga
 attiraljer som en Chrysler i veteranklassen skall ha....
Tänk bara vilken "galjonsbild" den har på motorhuven...en örn som i spegelbilden kan
se himlen ovanför sig
Självklart att jag måste ta en stunds semester när vi fick så celebert besök av så många fyrhjuliga
skönheter av det äldre gedigna slaget
 Samtidigt fick jag lära mig av denna A-fords ägare skillnaden på A-ford och på T-ford,
 hur man växlar, hur många pedaler T-forden har m.m....ögonen bara lyste på honom och
 i kapp med hans blänkande vackra bil
 Tillsammans med ägaren rundade jag skönheten från alla håll och kanter
 Det var bara på håret att jag också kröp under bilen för att se hur den såg ut där:)
men så blev det STOP
 Allt var så vackert, så vackert och jag förstår att de som äger veteranbilar är ett eget släkte
 för sig som fejar, putsar, kanske pussar lackeringen, donar och pratar med sina skatter
 För skatter är de och det är så fint att veta att det finns folk som brinner för sina intressen av
 det här slaget
 105 kilometers fart kommer den upp i, A-forden, och drar 3,4 liter bensin per mil....
A-forden på parkeringen var av1928 års modell
men det fanns ju många andra bilar också på vår parkering just den stunden.
En Peugeot 203, vad nu det betyder? Det fick jag inte lära mig men 1951-ans modell var det i alla fall
Tjusig eller hur?
En Opel Kadett for iväg....
En Ford Taunus
 En annan Ford...Mustang? Hjälp mig den som kan, jag brukar vara bäst på bilfärgen....
En tjusig häst visade i alla fall att det finns hästkrafter under huven....

En Chevrolet med målning på motorhuven...
 och en till på min ära
den gick ton i ton mot urberget i bakgrunden...och tycks kunna flyga fram i rasande fart
 En Bonneville är det här vilket inte sade mig särskilt mycket innan jag hittade det här

märket . Pontiac. Japp, så var det....
Efter kaffe med dubbelmackor, bullar och bakverk hos Pettas susade skönheterna vidare på
andra äventyr...tack, tack säger vi och tack sade Uffe när jag återkom från min
hastigt påkomna lillsemester på parkeringen.

Vi har haft mycket kunder också idag...snart skriver vi augusti
och förändringens vind blåser in genom grinden...
Om allt är som det brukar vara så knackar snart kontinenten på vår cafédörr
Men det tar vi i sinom tid

Nu tänker jag sätta mig ner och titta på Meryl Streep i filmen It´s complicated, medan fötterna
får sitt sedvanliga fotbad
Ha en fin kväll alla!

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      säg inte annat!:) De var verkligen fina

      Radera
  2. Jag sitter här och tänker på hur trevligt du måste ha haft det bland dessa gamla godingar. Ägarna måste också ha gillat läget, tänk att få prata om sin skatt för någon som lyssnar. I dagens läge är det så ofta man inte tar sig tid, om man inte är intresserad..
    Raggarna såg också ut att må bra i solen hos dig!

    kram o ha det gott ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jättetrevligt, helst skulle jag ha provkört dem alla i tur och ordning, susat fram på vägen
      Det är alltid intressant att höra på folk som kan sin sak och som glöder, brinner
      Raggarna var toppenhärliga, skrattade, skämtade och bara var i solskenet.I natt åskade det ordentligt med påföljande tunga regn, nu är det grått och vått, en riktig måndag med andra ord

      Kram och ha en fin dag idag!

      Radera
  3. Vilka finingar! Och tänk att kofferten på A-forden finns kvar!
    Själv har jag kört en Peugeot 403 i ett par år och den var robust, vill jag lova. Det sades att man lade ner produktionen eftersom de aldrig gick sönder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Riktigt fina finingar! Det ligger mycket möda och besvär bakom de här bilarna som har plockats ihop under flere år..beundransvärt
      Det kan jag tänka mig! Att man lade ner produktionen om bilarna aldrig gick sönder. På det blir man ju knappast rikare:)

      Radera
  4. Jajamensan! Har förmånen att ha veteranbilsälskare i familjen...så jag vet hur passionerade de är och hur de pysslar om sina skatter. Vad fint att ni fick sådant fint besök. Massa skönheter!

    Här doftar det gott i köket. Har plockat persikor och nu bakas det!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta

      det måste vara en stor förmån, för den glöden som de innehar är knappt av denna värld:)
      Skönt besök, sannerligen

      Oj, jag borde göra besök jag också och komma över till ditt persikobakande. Himmelskt med all säkerhet

      Karinkram

      Radera
  5. Vilka skönheter och vilka härliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marina,

      man kunde spegla sig i dem. Välskötta, omhuldade och vackra
      Tack!

      Radera
  6. Fina bilar! Roligt att du tog bilder på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      skulle gärna ha A-forden och susa iväg till stan. Bröd i trunken bakom, litet på glänt så att den färska goda doften spred sig längs vägarna:)

      Radera
  7. Oj Pettas Karin vilken låååång semester du fick!Men förstår att den var givande med alla dessa skönheter...1951 är ett mycket bra årtal...hi,hi. Bilar kan jag inte( som dig endast färg)men visst är det vackra att titta på! Så roligt att en del tycker om och värnar om dessa skönheter. De vore ju förskräckligt om de "bara" försvann och blev skrot av allt.
    Önskar dig nu en bra måndag! Var rädd om Dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      det handlar om kvalitet framom kvantitet:)
      Årtalet är det bästa av alla, håller med!
      Önskar dig detsamma!
      Kram och vink!

      Radera
  8. Vi har ju ett lagförslag (som inte gått igenom än) att det ska bli förbjudet att meka med bilar privat. Bara för att försöka komma åt biltjuvarna. Det har rönt ett visst motstånd kan man förstå...

    De flesta som har veteranbilar har ju renoverat dem själva under mycket möda och besvär och inte minst pengar. Det vore ju väldigt synd om den här hobbyn skulle försvinna.
    Fina bilder på bilarna - förstod att du hade en rolig dag med alla!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      man får ju hoppas att man i så fall får in ett i lagförslaget alla veteranbilsentusiaster. Det är synd att de tjuvaktiga gör så mycket illa för andra som är ärliga, för det är ju så det blir. De ärliga straffas...
      Vi har egna lagar på vår lilla ö, men jag vet inte hur det är med dem vad gäller att meka privat.

      kram
      Karin

      Radera
  9. Så tjusiga åk! Det är nåt visst med gamla bilar, gamla hus och i stort sett allt gammalt. Det är som om de har en själ. Hoppas du förstår vad jag menar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      OM jag förstår:)
      Kram

      Radera
  10. En bagerska två meter från ugnen....är på rymmen. hmr. du behövde den semestern:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      jag rymmer litet ibland, nu och då..tar semester när man minst anar:)

      Radera
  11. Man kan känna historiens vingslag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      visst kändes vingslaget från förr. Härlig nostalgikänsla
      Kram

      Radera