torsdag 19 juli 2012

Intensiva dygn

Från sena kvällar då kottarna kommer för att äta.....
till tidiga morgnar när daggen fortfarande täcker marken och nattdiset inte har lättat helt...
är det intensiv fart på Pettas
men avkall på mina morgonvandringar gör jag inte...utan dem vill jag inte vara
Då "upptäcker" jag vad som har hänt i vår trädgård.
Den lilla igelkottsliknande mossan har ändrat färg och liknar
en liten, liten igelkott ännu mera nu än tidigare
Dessutom har den fått en egen blomma till sällskap:)
 Fortsätter det så här, som det ser ut att bli, så får vi mycket äppel i trädgården i år
 Våra träd dignar av kart....
Malvan slår snart ut sin rosa skönhet
Ringblommorna är i full fart med att blomma...
och jag skall göra mig egen ringblommeolja...endera kvällen skall jag börja samla ihop de gula
vackra kronbladen
Så gick mina funderingar idag när jag åt min morgongrape.....



       

18 kommentarer:

  1. God morgon! Vilka underbara bilder från din morgonrond i trädgården. Härliga att se!

    Varma hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan,

      godafton får jag säga i min tur!:)
      Tack!

      Varma hälsningar till dig också! Roligt att du tittade in!

      Radera
  2. Ett utmärkt sätt att tanka energi inför dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      för mig är det mycket nödvändigt med morgonrundorna i trädgården, en inre promenad i det yttre:)

      Radera
  3. Dina bilder blir bättre och bättre....!

    Har du testat att fota några fler motorcyklar som åkt förbi? :-)

    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats,

      Tack!:)
      Haha, du minns mina tafatta försök att fånga det rörliga, för att inte tala om
      alla blåa himlar där det egentligen skulle flyga fåglar
      Har testat och motorcyklarna har fastnat. Det blir bättre och bättre dag för dag:)

      Karin

      Radera
  4. Jag älskar morgonrundor. Kan tänka mig hur härligt det är i er vackra trädgård.

    Så underbart med mycket äppelkart. Saknar mitt Signe Tillischträd

    Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag också:)
      Jag vet faktiskt inte vad äpplena på bild heter.
      Från början hette det att det var en åkerö, men se
      det är det inte. Helt säkert

      Sköt om dig också!
      Kram

      Radera
  5. Underbara bilder och vilken lycka att ha igelkottar som trivs i trädgården! Jag blev just påmind om en bok från barndomen där en igelkott är en av huvudpersonerna. Ska försöka hitta den till barnbarnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tack! Det är en lycka, jag lovar.
      Jag tror att jag vet vilken bok du menar men kommer inte
      ihåg vad den heter men kan se bilderna framför mig

      Radera
  6. Jag trodde det var en igelkottsunge och inte en mossa på bilden. Vad är det för sort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      "igelkottsungen" är ca fyra centimeter i diameter. Måste fråga min botaniker vad det är för sorts mossa. Rolig ser den ut i alla fall. Snart går jag nog och kliar den under hakan;)

      Radera
  7. Grapefrukt är så gott och dina bilder är så vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      ja, det är himla gott och för min del känns det bra att börja dagen så. Tack för rara ord!

      Radera
  8. Det är rätt och riktigt! Dina rundor skall du ge dig tid för. Att du sedan ännu delar med dig av fina bilder och intryck är ett bonus för oss :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      :), så gör jag också. Du gör mig glad med dina ord!
      Kram!

      Radera
  9. Suck igen...
    Sååå härliga bilder! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack! Naturen är underbar...

      Radera