måndag 9 juli 2012

I Ingas hörna....

i Gula salen hänger utsökt välgjorda vävda hantverk i utställningen "Allt har sin historia"
Om Inga kan ni läsa mera här.....
Mönstret har anor från 1700-talet och tekniken heter dräll på dubbla skaft....
Utställningen finns hos Pettas hela sommaren ut och avslutas när Öppna gårdar-helgen är över.

Jag har länge tänkt skriva och berätta, visa foton på en del av de alster som både Inga Snellman,
Ritva Saloranta, Gunnel Nilsson och Sirkka Jalava har utställda i Pettas hantverkscafé,
men min tid har inte räckt till som den brukar...
Vi har gäster här som aldrig förr och jag ägnar dagarna i ände åt mathantverk i min tur, glädjande nog

I brödbutiken finns också Eva Eriksson representerad med sina tryckta skapelser...

Det kommer mera....och kom gärna hit och titta själv, om du råkar ha vägarna förbi

Många nationaliteter har åter varit här idag. Ingen dag är den andra lik.
Det började lugnt idag, jag hann till och med bokföra,
Uffe hann till stan på ärenden men sedan rullade det på i en strid härlig ström

Nu väntar det långa gräset bakom husknuten på att bli kapat...frisk luft sitter alltid bra efter en dag
i bakugnsvärmen.

8 kommentarer:

  1. Det är mycket jag skulle vilja komma och titta på hos dig! Vallmo i sparrisbädden och Ingas vackra drällar, bl a. Bland min sparris växte i våras blå scilla, nu bara våtarv. Men sparrisen blommar för fullt, i alla fall. Jag längtar till nästa vårs skörd!
    Min flit kommer inte i närheten av din även om jag klippt ett bra stycke av bokhäcken idag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D. Jag kämpar som vanligt med våra tistlar, men i år har jag övertaget. Men vips så är det någon där igen som tittar upp..Jag ska ha bort dem!
      Förstår din glädje över sparrisen, det är något speciellt att kunna plocka egen. Nu är vår minst 2,5 meter hög.
      Jag skulle gärna ta det litet lugnare, men just nu finns ingen möjlighet, det är bara att gno på när gäster och kunder kommer. Vi är jätteglada!

      Radera
  2. Å, hade velat komma Karin!

    Jag tänkte just på det imorse, att ni har fina utställningar också på Pettas. Och så skriver du och visar bilder från "Allt har sin historia". Mycket fint!

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      man kan ju inte vara överallt, fastän man gärna vill:)
      Jag visar de andras också så snart det blir lägligt.
      Tack!

      kramkram

      Radera
  3. Härligt med dina blommor och roligt att det kommer folk till ert café. Men jobbigt också.
    Vi är hemma lite för att pyssla om huset här och vi har Daniel med oss.
    Nu är det hans tur att vara med oss och få flyga själv.
    Erik flög ner och var hos oss och badade och fiskade med Elisabets man pv och allt är lätt med honom.
    Svårare med Daniel . men vi vill klara det. Kram Eva i Tyresö

    Elisabet bor nära Haverdal i Stensjöstrand och bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö,

      Tack!
      Det är roligt, men givetvis så är det lika med vårt jobb som med andras, man får ligga i. Vi trivs!:)

      Ni klarar det Eva, har man viljan så går allt på ett eller annat sätt.
      Kramar
      Karin

      Radera
  4. Dräll på dubbla skaft, minsann! Nej, jag är inte så bevandrad i vävterminologi, men jag misstänker att det inte handlar om vanlig tuskaft. Dräll vet jag att väverskor brukar tala om med respekt. Fina arbeten, kul med kombinationen mathantverk och textilt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      du har helt rätt. Det är litet mera knåp att få till detta med dubbla skaft, men Inga är skicklig som få
      Jag visar mera konsthantverk nu och då, i dagens inlägg handlar det om glas

      Radera