torsdag 26 juli 2012

I det gröna....

Vi har fått en kompis. Någon som finns här i vårt långa gräs varje dag. Säkert i en månads tid har den varit här. En fin tamkatt som bor någon annanstans, men som har tagit Pettas domäner till sin jaktmark. Ibland när jag går till tvättlinan för att hänga tvätt så tittar den yrvaket upp där den ligger och tar igen sig efter intag av fågelstek...säkert går någon mus åt också. Jag har berättat för den att jag tycker att den skall gå hem och äta upp sina egna fåglar och inte våra. Då tittar den på mig med en särskild blick, ungefär som sägandes att "det är inte dina fåglar, de tillhör oss alla  och här är de feta och goda". Jag får nästan dåligt samvete för att jag matar fåglarna med smulor från bageriet...men tröstar mig med att de säkert skulle bli kattmat trots allt, även om de var magra och uthungrade. Nu dör de i alla fall  mätta och nöjda, de få som går åt..
Våra vänner, Tajger och Elin med sitt senaste tillskott var lekfulla på åkern nedanför oss i går kväll, just när det började skymma rejält. Jag är glad att jag fick till några bilder trots allt
Den lilla sprang runt som ett litet jehu, for på som ett nystan och föräldrarna sprang efter. "Ni, kan inte ta mig, ni kan inte ta mig", såg det ut som många gånger...
Tajger och Elin gjorde sina lekfulla utspel mot den lilla, sprang i full fart mot den och vek av en liten bit ifrån...så sprang den efter dem och så vände leken igen, gick i cirklar, kors och tvärs över åkern innan de så småningom drog iväg mot de skyddande skogstapparna som fortfarande finns kvar efter all kalavverkning...
och i buskarna hemma på gården smaskades det högt och ljudligt när kottarna försåg sig med godis
från bageridomänerna

Gårdagen gick i ett lugnt och jämnt tempo. Det kom gäster hela tiden ända fram till klockan fem...
det åskade i omgivningen och några tunga droppar regn föll

26 kommentarer:

  1. Katten har kanske bestämt sig för att flytta till Pettas. Sånt händer.
    Vi har ljuvliga dagar och framför allt morgnar! Knallblå himmel och ännu lagom temperatur. Snart nog upp mot 30..... Klagar inte, men tar det mycket lugnt i skuggan.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,

    åtminstone har den tagit hand om domänerna på utsidan. Den håller en viss distans..eller om det är jag?
    Här är det faktum mest mulet, fastän uppehåll hela tiden
    runt 25 grader. Folk rör sig som vandrande pinnar...

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt djurliv hos dig! Jag saknar min igelkott. Har inte sett honom på flera veckor. Ha det gott i värmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      en av de stora fördelarna med att bo just här. Naturen betyder väldigt mycket
      Igelkottar har bamsestora revir så den kan finnas i närheten trots allt din igelkott. Lägg ut lite mat så får du se om den kommer
      Ha det gott du med! Vi har 18 grader varmt, mulet och blåsigt. Rätt skönt faktiskt

      Radera
  4. Djurlivet på Åland är verkligen växlande. för två veckor sedan flyttade tre små söta kattungar in under fartukvistgolvet hos mamma. Det uppstod förstås blandade känslor. De kan ju inte vara där..
    För ett par dagar sedan såg jag och Staffan den största spindel jag någonsin sett i våra trakter. Den satt inne i bilen bakom flikarna man fäller ned för solskydd. Vid en snabbsökning, kom jag fram till att det var en kärrspindel. Skandinaviens största. Har ingen aning varför den valde vår bil. Vi dumpade den på en busshållplats i Emkarby. Kanske den tagit bussen till Geta:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor,

      undrar hur ni tänker göra med kattungarna? Svår sits
      Haha, då förstår jag varför bussen körde ända hit och öppnade dörren...jag såg ingen stiga ut men det var säkert din spindel som försvann ner i gräset vid infarten;)
      Självklart ville den hit, vi har ju inte någonting emot spindlar alls.

      Radera
    2. De stackars katterna är nog eliminerade vid det här laget. Skrev om dem på FB - men ingen hörde av sig. mamma skulle vilja ha en liten kattunge , men vet samtidigt att det inte är så lämpligt. Och gissa, spidermans fru fanns inne i vårt vardagsrum senare. Var är ungarna!!!! Du kan få dem tillsända per post.

      Radera
    3. Eivor,

      ibland är det nödvändigt, tyvärr. Om ingen vill ta hand om så..
      :), det är ju djurplågeri att sända spindelungarna per post. Lägg dem i en låda och ta flyget hit

      Radera
  5. Så fint att vara en del av det vilda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      :), så är det förvisso!

      Radera
  6. Ja, vilket härligt liv. Djur, växter, natur och så ditt vakna öga som ser och fångar upp detaljer, är med när det händer. Underbart!

    Just nu hör jag den stora staden vakna utanför mitt fönster!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      aha, du är i the Big Apple just nu!
      Där finns också både det ena och det andra att titta på;)
      kanske rådjur också? Det finns ju parker som man vet aldrig. I Stockholm är de vanliga

      Ha en finfin dag!
      Kram!

      Radera
  7. Tänk om man skulle ha den stora förmånen att vara ett djur i din trädgård! Oj,oj vad skönt jag skulle må....ligga & lura lite i gräset, hoppas upp lite snyggt när jag såg dig,ge ifrån mig något ljud som du skulle bli intresserad av.Sist men inte minst...Tänk vad många olika sorters brödsmulor jag skulle få smaka på.Troligen hamnade jag på något foto också. Men det som skulle vara mycket spännande att veta är vilket namn jag skulle få....?.....*fniss*...
    Önskar dig nu en bra Dag och var rädd om dig Pettas Karin!
    Vink vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      på något sätt så tror jag att du har en katt inombords:)
      Så ditt namn skulle säkert bli Monissan. Tror jag.
      Önskar dig detsamma!
      Vinkvink

      Radera
  8. Jag försökte lära vår katt den enkla regeln: fånga möss=bra, fånga fåglar=dåligt. Med tiden tror jag han insåg att fånga möss=beröm, fånga fåglar=utskällning, så han behöll fågelfångsterna för sig själv. Men mössen sprang han gärna in i sovrummet med och lade stolt på husses bröst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), naturligtvis så skulle husse få en morgongåva, det allra finaste er katt visste. Känner igen det där. En av mina katter smög nu och då en liten fågel på min huvudkudde...

      Radera
  9. Jag satt just och tänkte på de 'riktiga' Woodsen, undrar om de kommer överens lika bra som de hos dig? He he..
    Katten gillar er trädgård, vem gör inte det?

    kram o ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :), det är nog så riktiga som de bara kan vara, de som finns hos oss också. Jag har tidigare sett hur rådjuren leker med varandra under olika säsonger.
      Katten gillar de feta fåglarna, tror jag.

      Kram och ha en fin fredag!

      Radera
  10. Inte undra på att katten trivs hos er, så mycket godsaker som bjuds. Fåglarna är nog extra stora och feta efter att ha blivit matade hela året...
    Igelkottar är fantastiska djur - tyvärr har vår, som vi hade i trädgården ett tag, flyttat. Kanske i brist på utfordring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :), det är våra bevingade vänner som drar hit den, givetvis.
      Fåglarna har en förmåga att inte äta mera än vad de orkar med, tack och lov. De är inte som vi människor som proppar i oss fastän vi är mätta. Men en god grund får de här alla de små som flyger ur boet. Det är rätt så intressant egentligen, för det är bara i början de är här, sedan flyger de vidare, förutom tre hackspettsungar som har bosatt sig vid matbordet. De får extra motion i att jaga varandra så jag tror inte de får hjärtfel av för mycket mat
      Igelkottar är speciella, urdjur, mystiska, självsäkra och jag vet inte allt. Individuella liksom alla andra
      Gissar nog att du skulle ha igelkotten kvar om du gav den lite gott att äta.

      Radera
  11. Hej! :)
    Tydligen är honkattor trefärgade och hanar tvåfärgade. Är en hankatt trots allt trefärgad är den steril. Jag läste det i en tidning. Men hur som helst än vad det är tycker jag att den är fin. Den är nog saknad i någons hem.

    Förstår att djuren trivs hos er. Jag skulle också svansa runt och smaska på godsaker om jag kunde komma till er. (Jag är ju en emu enligt sambon så) :))

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,
      Hej!
      Jag känner faktiskt inte till detta om färger och antal färger. Har haft en mångfärgad frasse som var född sådan..han blev kastrerad som vuxen, men såg likadan ut som när han föddes.
      Jag tror nog att katten här bara kommer för att ta sig en fågelstek. Tror inte att den är saknad heller, för den går hem alla dagar, gissar jag..
      En emu!:) Hur i all världen är du en emu...fast kanske i alla fall när det kommer till kritan. Din sambo känner ju dig

      Kram
      Karin

      Radera
  12. Gullig katt.-kanske den vill bli din vän??
    Kanske den gillar dig så skarpt..att den tänker flytta in och bosätta sig...och värma dina fötter i vinter..
    Men den är nog bara på nyfiken visit..och drar hem till sina jaktmarker, när den tömt din...a...
    Dina blomsterbilder....suck va di är vackra..di luddiga ..gurkörtarna..man vill ju gosa med dem..är de' gurkört..
    Kollar resor...kanske vi får oss en litta' visit te helga te mors barndomsö-.--
    Kul--kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      gullig ja, men den vill nog inte bli min vän. Håller avstånd, kommer ju bara för matens skull, den vilda maten
      Den värmer nog någon annans fötter den här kissen, helt säkert
      Precis så är det, den drar vidare när den har fått vad den vill ha.
      Gurkörterna är ljuvliga, borde dricka upp dem men de är så vackra att titta på.
      Få se, om vi ses snart?:) Mitt i allt så står du här och då ska vi kramas!
      Kram
      Karin

      Radera
  13. Kattfärgsgenetik är roligt! Vad gäller de trefärgade, eller sköldpaddsfärgade, så krävs det 2 X-kromosomer för att färgen ska bli synlig, dvs honkön. Men det finns hanar med sköldpaddsfärg och då har de en kromosomavvikelse och är XXY. Hos människa kallas detta Klinefelters syndrom och ger ett visst utseende och vanligen sterilitet. En normal hankatt, XY, som bär anlag för sköldpaddsfärg blir då enbart gul ( och vanligen med vita tecken). Inget hindrar såklart att även en hona kan vara helgul.
    En annan kul grej är Himalaja-genen som bl a siameser och birmakatter har. Den är ett slags albinogen och ger de blå ögonen men gör även pälsfärgen temperaturkänslig så att kattens genetiska färg bara syns i "masken", dvs i de svalaste delarna av kroppen: öron, svans och tassar och nos. Tråkigt nog finns även en koppling till skelögdhet och svansknick som i alla fall tidigare inte var ovanligt hos siameser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      jag anade att du besatt denna kunskap om katterna.
      Mycket intressant.
      Jag tänker på min Atlas som hade minst tre färger, vit, svart, gula inslag, grönskimrande...sköldpaddan? Kanske det var helt i onödan vi kastrerade honom?

      Radera