lördag 7 juli 2012

Frukost

Livsrummet vill att vi i fredagstemagruppen skall skriva om Frukost.
Den observante märker säkert att det redan har blivit lördag innan jag får till några rader:)
Vi är nu mitt i högsäsong och trots ambitioner att skriva ett inlägg om dagen har jag insett
att jag får ge upp ibland och se till att sova istället

Våra sista gäster kom vid elvatiden igår kväll och ligger nu och sover sin skönhetssömn i ett grönt
tält mellan träden. Det hör till att cyklister som skall med morgonfärjan till Skarpnåtö, behöver någonstans att tälta och då kommer de till oss och frågar om de får sova i trädgården. Vi har nämligen inte någon campingplats i Geta....

Trots att jag vet att frukosten är ett av dagens viktigaste mål, så blir den ofta, i all synnerhet under sommaren, bara en ostsmörgås på mörkt bröd.  Till det dricker jag några glas vatten. Nymalet kaffe hör också till, en halv mugg för min del...
Jag har svårt för att äta stora mängder mat under mina mycket tidiga morgnar, så jag dricker mig vaken till att börja med, innan jag äter smörgåsen tillsammans med Uffe...Vi försöker alltid få en stund tillsammans inför dagen. På vintrarna sitter vi länge vid vårt frukostbord, tittar på fågellivet utanför fönstret, tänder ett ljus, ser till att det finns vackra blommor på bordet
Jag intar rätt mycket dofter och skönhet i min frukost när jag vandrar runt i trädgården medan degarna jäser....personligen känner jag att jag får mycket andlig näring som bär mig genom dagen av de här morgonstunderna. Det kan kanske också kallas frukost?
De övriga i fredagstemat är:
Följande fredagsteman är : Planering, Sommarjobb och Besök

Så mycket mera än så här blev det inte för min del idag....
Jag måste kavla upp ärmarna för att gå och kavla degar!:)

Ha en skön lördag! Här ser det regnsjukt ut.....

14 kommentarer:

  1. Frukoststunden - bland de bästa. Det kan vara alla varianter. Ute eller inne. Mycket eller lite. Kort eller långt.

    Jag tycker om olika slags frukostar på olika platser ;)
    Gemensamt är en skön känsla att dagen vaknar, tänka på det man vet ska hända, kanske drömma om det man vill ska hända.


    Vilken fin stund Karin. Din smörgås ser god ut.
    Jag ska testa något jag inte ätit förut till frukost: jordgubbssoppa (kall).

    Vad ni är rara som tar emot tältgäster också. Tror du och Uffe är bland de snällaste och goaste som finns!

    Lottakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      frukosten är viktig. En bra början på dagen brukar göra resten:)

      Jag tycker nog också om olika slags frukostar, att äta frukost på balkongen med Atlanten som närmaste granne är också något alldeles särskilt. Omgivningen är lika viktig som innehållet på frukostbordet.
      Låter som en dröm just nu, kall jordgubbssoppa. Skall ta en kall dryck. Här har varit god fart hela dagen, det har regnat men nu skiner solen igen
      Självklart måste folk ha någonstans att sova på nätterna:)

      Karinkram!

      Radera
  2. Frukosten är det allra bästa med att vara pensionär. Att slippa jäkta och kunna läsa tidningen i lugn och ro.
    Din smörgås ser mycket nyttig ut - jag ska börja äta grönsaker nu igen, har ju inte fått tidigare p.g.a. restriktioner från doktorn.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag kan tro att det är skönt att vara pensionär och ha tid att äta sin frukost så länge man vill utan att känna stress.
      Jag klarar inte av stress på samma sätt som tidigare, så snart det blir hektiskt så tycks en motsatt klocka komma igång inom mig och jag blir ultrarapid på något sätt.
      Jag är mån om att få nyttigheter i mig. Skall ju klara mig länge på intaget och energin:)
      Förstår att du har haft restriktioner nu efter operationen.
      Kramar!

      Radera
  3. Det låter som en god frukost. Ibland kan man göra det enkelt och ibland kan man göra brakfrukost... det skrev jag om idag :)
    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/july/brakfrukost.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      hembakt bröd och Gamle Ole med egenodlade grönsaker sitter väldigt bra:) Så festligt att du också har skrivit om frukost, skall titta in och läsa:)

      Radera
  4. Frukost är dagens viktigaste mål och ska hålla en pigg länge, både andligen och kroppsligen. Så att starta i trädgården med djupandning före eller efter kaffet måste vara idealet. Själen ska ju ha sitt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det kanske rentav är så att det är frukosten som avgör hur resten av dagen blir:)
      För mig har det blivit ett måste med djupandningarna i trädgården, i alla väder, nära sig själv och naturen. Önskar att flere människor hade den förmånen att bara kunna gå rakt ut för att bara vara

      Radera
  5. Svar
    1. Roligt att du tittade in Becka!
      Jag gör detsamma, tittar in till dig!

      Radera
  6. Precis som man har olika sovrytm, har man nog olika ätrytm. Alla överdådiga hotellfrukostar är direkt bortkastade på mig. Det blir en ostmacka och kaffe. Och tidning förstås, om tillfälle ges. Hur viktig frukosten än är, finns det ingen möjlighet för mig att trycka i mig mer än så. I stället får det bli någon frukt efter en stund. Fin idé att inkludera en trädgårdsupplevelse i frukosten. Balsam för själen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      så är det med mig också. Hur gärna jag än vill, så kan jag inte äta mera än jag kan. Det är ju inte någon vits heller vad jag kan se.
      Den andliga spisen är viktig för min del..att suga in atmosfären och naturen ger näring.

      Radera
  7. Härligt att hålla fast vid att få en stund tillsammans innan dagen drar igång. Tror det är viktigt, och säkert något många jäktar bort. Fast inte ska du stressa över ett sent fredagsinlägg och ett krav om ett inlägg om dagen; vi läsare väntar troget vet du, även om det drar ut på tiden mellan inläggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      :), du kom så passligt med din kommentar just nu om fredagsinlägg och stress. Tänkte precis skriva att jag tar en paus igen...

      Radera