onsdag 4 juli 2012

Från tidigt till sent

Redan innan fåglarna har vaknat ordentligt tassar jag runt i vår trädgård medan degarna jäser. I morse fick jag sällskap av solen som allra först speglade sig i trädgårdsbordets skiva
innan den svepte över örnbräkenbeståndet och de få lupiner som fortfarande blommar. Det blir inte mycket tid till fotografering och bloggen under dagtid. Folk kommer hit på lättlunch, fika och för att köpa bröd med sig, för att använda Internet. Än är bullarna på upphällning, än är chokladtårtan helt slut, smörgåsar skall bres, soppa serveras, disken tas om hand, matpajerna behöver sallad, telefonerna ringer osv. Och kundkontakten är viktig. När vi hade stängt för dagen var bilen packad med returvaror som skulle till återvinningen, ett brev skulle lämnas på vägen innan vi for vidare på nästa ärende. Vi skrattade gott åt oss själva när vi insåg att vi hade retursakerna och brevet med oss när vi var nästan framme i Godby. Vi hade totalt glömt bort att vika av till returen och till postlådan...Smått uppjagad blir man och hjärnan fungerar inte som den ska när man har mängder att göra. Uffes påstående om att prata fyra språk i kors samtidigt stämmer väl på det kaos som man har i hjärnkontoret emellanåt. Att prata flera språk i kors samtidigt hör mera till hans gebit än till mitt. Jag har bara fyra olika degar att hålla reda på samtidigt, men när, som idag, tyskar, ryssar, finnar, svenskar och skottar alla står vid disken och vill ha service kan det bli litet marigt att hålla isär språken. Men med tålamod brukar det mesta lösa sig och alla får vad de har önskat sig
Och mitt i allt så är det åter kväll och dags att gå och lägga sig..Ni må förlåta mig att jag inte hinner besöka alla bloggar jag brukar besöka. Just nu har vi så härligt mycket att göra...inte utan att jag känner mig som kungens lilla piga i hans stora stora slott stundtals:) Men jag tittar in mitt i allt när jag får en stund över, läser fast mig:)               Godnatt och godmorgon alla!

15 kommentarer:

  1. Magiskt! Vill också smyga runt medans degarna jäser ;)

    Vad vackert det är.

    Glöm inte att sova också underbara Karin!

    SvaraRadera
  2. Fortsätter det i den här takten får du snart städsla dig en egen piga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      vi räknar med den här takten några veckor framöver. Det brukar ändra den 1 augusti..och när skolorna börjar igen då blir det väldigt lugnt. Brukar så vara. Den som lever får se...

      Radera
  3. Lotta,

    tidiga morgnar är magiska och vackra, vid femtiden vaknar fåglarna och så är det fart igen

    Att sova är a och o när man har mängder att göra. Jag försöker ta alla timmar jag kan till sömn:)tack för din omtanke Lotta min vän!

    kramar!

    SvaraRadera
  4. Oj va ni jobbar men det hösr på dig att ni trivs, ni måste vara ett otroligt socialt par...
    och det låter som ni har jordens roligaste jobb.
    Undrar om man kan städsla den där pigan ????

    Ha en fortsatt finfin sommar hälsar Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har världens roligaste jobb!:) Om man tycker om att ha med folk från många olika nationer att göra, om man tycker om att stiga upp tidigt och gå sent(tidigt) i säng, att jobba hårt och så vidare. Jag skall höra med pigan!:) Tror att hon kunde tänka sig att plocka hjortron, kantareller och fiska öring...hon har sina funderingar som du hör;)

      Ha det gott ni också!

      Radera
  5. Fina du, så roligt mycket ni har. Egentid långt före tuppen har vaknat & i det skira morgonljuset smyger du omkring och myser

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      det är min pärlemorstund på jorden:) Då jag hämtar kraft

      Ha det bra-kram!

      Radera
  6. Det händer mig ofta, missa ofta avfarten om jag har trevligt sällskap...hihi!
    Så roligt ni har det, då brukar alla måsten bli överkomliga!

    KRAAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      litet av professor Kalkyl:)
      Det är viktigt att ha roligt, att njuta mitt i farten

      KRAAAM

      Radera
  7. Känner igen det där med att vara organiserad och sköta flera ärenden på samma tur...jag fick en stinkande påminnelse om detta en dag när jag satte in tomma konservburkar (från kattmat) i bakluckan och skulle stanna vid återvinningen på vägen till jobbet. Glömde, och efter att bilen stått i solen hela dagen, blev jag illa påmind :-(
    Arbeta och njut, Karin. Och kom ihåg att andas :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      haha, det händer både den ena och den andra av oss. Turligt nog så har vi inte returvaror som luktar den här gången. Tror jag:). Nu väntar de i bilen tills det blir söndag och nästa gång vår returdepå är öppen.
      Tack, jag arbetar, njuter och andas ibland:)
      Varm kram
      Karin

      Radera
  8. Du har en härlig inställning. Inte är det så viktigt om man glömmer en sak. Det går ju att rätta till. Huvudsaken att man trivs med det man gör och det verkar ni göra. Ha det gott i brådskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      vi är nog alla litet till mans samma skrot och korn:). Världen går inte under om man missar ibland. Jag tror att det kan vara bra att inse att man bara är mänsklig.
      Ha det gott du med!

      Radera