söndag 1 juli 2012

För ett par, tre år sedan

...så fanns den inte här. Nu har vi den överallt. Fördelen är att den går lätt att ta bort om den behagar växa någonstans där den inte har lov att göra det. Nu har den lov...Digitalisen är en gammal medicinalväxt som man använde redan före 1000-talet till sårmedel och mot vattusot. Några hundra år senare upptäcktes egenskaper hos denna växt som lär vara bra vid speciella hjärtåkommor och även nu i vårt tidevarv använder man sig av den i medicinska sammanhang. Men man skall förstås inte få för sig att experimentera själv och tro att man kan bota sig mot någonting...det kan bli väldigt ödesdigert
Hela växten är mycket giftig, så helst skall man bara  se men inte röra.
Dagen har varit fartfylld som vanligt. Många har hittat hit, ätit matiga pajer, söta bakverk och smörgås Som vanligt är allting slut inför morgondagen, så just nu väntar jag ut de sista minuterna av pannkakegräddningen. Pannkakan behöver stå sig några timmar och det är så passligt att grädda den kvällen innan den skall skäras upp och förtäras tillsammans med en bärtopping och gammaldags vaniljglass. Solen har varit på vår sida, jag hör på Uffe som sitter framför tv-n att Spanien leder. För mig är det precis som att det kunde kvitta:)...jag behöver snart ledas i säng.
Godnatt världen!



28 kommentarer:

  1. Digitalis är underbara - jag kan aldrig få nog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      de är speciella. Hela utvecklingsprocessen från liten planta till stor tar ganska lång tid och det är roligt att följa med för att sedan få njuta av skönheten

      Radera
  2. Underbart vackra giftiga blommor!

    Åh vilken god pannkakslunch/middag det blir! :)

    Sv; Nej hönsen har ingen ohyra. Jag menade ohyran vi har ute som flyger runt och biter både folk och fä. Men tack ändå fina du! ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, där ser man. Nu kom kycklingmamman fram i mig. Läste i min lilla hönsbok att det är rätt så vanligt, så därför tog jag det nästan för givet i mitt nästan sovande tillstånd:) Ni har säkert omåttliga mängder av de där små förargliga blogsugarna.

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Om jag inte drog upp de plantor jag hittar i tid skulle här inte växa nåt annat. Men granna är dom! Och det är alltid några jag missar som sen går i blom.
    Vid det här laget hoppas jag du har hittat till sängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      jag gissar att jag kommer därhän jag också så småningom. Att jag får dra upp vad som kommer, för jag vet ju att de är förökningsbara som få. Men tillsvidare har jag koll på dem:)
      Jag hittade till sängen rätt omgående efter blogginlägget, har sovit som en gris, har sovit för länge, men nu är degarna åter igång...

      Radera
  4. Ett stor sommarbukett till dig Karin! För att du är så duktig, för att du gör livet extra härligt med dina underbara bakverk, goda mat och fina stämning hos Pettas.

    Digitalis ja -- den såg vi på NY Botanical Garden. Monet hade den också i sin trädgård!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack! Inte illa med en fin sommarbukett en måndagmorgon! Den värmer gott! Tack!

      Kan förstå att Monet hade digitalisen i sin trädgård. Den är ju tjusig

      Kramar!

      Radera
  5. Visst är den vacker, digitalisen, och här hos mig växer den överallt, till och med i en del krukor eftersom fröna finns i min hemlagade kompostjord. Till och med jag bakade en kaka i går. Såg riktigt proffsig ut med mönster av kaneldoppade nektarinklyftor.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      det är nog så den har rotat sig hos oss också, via kompostjorden. Den kan ligga latent i jorden och bida sin tid rätt länge men när det blir precis rätt läge så kommer den som en kanonkula:)
      Låter mycket gott med kaneldoppade nektarinklyftor. Kan tänka mig att kakan smakade ljuvligt

      kram
      Karin

      Radera
  6. Att något så vackert kan vara både giftigt och nyttigt ;-)
    Nu blev jag sugen på pannkakor!
    Ha en mysig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      ja, paradoxalt nog så finns det en hel del växter som fungerar precis just så.
      Det är tjockpannkaka som jag gör, tunnpannkakor är också jättegoda.
      Ha en lika fin måndag du med!

      Radera
  7. Digitalis har verkligen sinne för effekter, resliga och skira på samma gång, fina färgkombinationer, små färgklickar mot en grön bakgrund. Önskar att det kunde spontanuppstå lite fler här i allt det vildvuxna också. En eller två har jag sett tidigare år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      de har verkligen detta sinne. I kvällsskymningen framträder det effektfulla väldigt tydligt.
      Vi var utan i många år, så plötsligt stod den där, den enda vita...nu är de rätt så många och finns litet överallt. Tillsvidare har jag inte ryckt bort någon..Har också fått frön på en digitalis som har blommor runt om hela stjälken, men vill de så blommar de första nästa år

      Radera
  8. Jag ritade och målade en gång ett exlibris till min pappa, som var läkare. Jag tror att han lämnade in det för att tryckas. Hade totalt glömt bort det innan jag läste inlägget!

    Det är väl någon sorts ugnspannkaka du skriver om? Kul med ett recept på den - alltid bra med saker man kan göra i ordning i föväg. Ska den serveras kall eller varm med glass?
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det är en rejäl ugnspannkaka. På Åland finns sexton kommuner och alla har mera eller mindre sina egna pannkaksrecept och alla påstår också i samma anda men med glimten i ögat att de har det rätta. Den serveras varm med glass hos oss, hos de flesta andra rumstempererad med vispad grädde och sviskonkräm.
      Roligt att du är tillbaka i bloggosfären igen Ingrid!
      Kramar!

      Radera
  9. Skrev ju inte att jag målade av en fingerborgsblomma på det - men det gissade du ju kanske :-)!
    Kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      jag förstod att det var en sådan du målade...ingen pannkaka;)
      Kram igen!

      Radera
  10. Den där blomman är så vacker men som du säger livsfarlig och förökar sig utan pardon. Så kul att det varit full fart. Det är ju det som är meningen
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbeth,

      den är livsfarlig. Inte röra bara titta-blomma kunde den heta.
      Det är meningen, fastän det inte är en självklarhet att det blir så ändå. Vi är helnöjda:)
      Kram till dig med!

      Radera
  11. Aha, nu förstår jag. Jag tog fel på Karin i din kommentar om digitalissamanträffandet i min blogg! Dina digitalis är ju mycket häftigare än våra, vi har bara den hellila varianten dessutom ganska blygsamma i storlek. Kul att se så många olika färgställningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ByFånen,

      :D, ja, det är inte helt lätt att hålla reda på oss Karin(ar). Ibland har jag svårt själv
      Det lär finnas tre olika färger på digitalis, lila, purpurfärgad och vit och dessa färger sedan i olika nyanser

      Radera
  12. Kom på att alla kallar den vackra växten för dess latinska namn och inte det svenska fingerborgsblomma. Den växte överallt i mitt sommarland när jag var barn och vi var strängt tillhållna att inte röra den pga giftigheten. Jag minns att jag fick anstränga mig att inte prova om en fingerborg passade på mitt finger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      jag har testat fingerborgen och den passar inte riktigt bra. Är för stor, för det mesta. Förstår nog strängheten, den är väldigt giftig...De flesta kallar den nog till digitalis här också

      Radera
  13. Vi kallade den alltid för "fingerborgsblomma" när vi var små. Stämmer att vi varnades för att den var så giftig - men ingen skulle väl ändå ha kommit på tanken att äta upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      så gjorde vi också och jag gör det fortfarande nu och då, men det blir digitalis som allra mest ändå. Tanken att äta upp den föreligger långt borta:)

      Radera
  14. Digitalis! Så vackra och så farliga... lite som liljekonvaljer :)
    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/may/sommarens-och-livets-ljuvlighet-och-forgangli.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      det är ofta så att det vackra också är farligt i växtvärlden.

      Radera