måndag 2 juli 2012

Enligt sagan..

så förvandlades en nymf till denna näckros. Hon fick namnet Nymphaea alba på latin
Hennes släkting är gul och heter Nuphar luteum. De tillhör olika släkten men samma familj och lär besitta likartade medicinska egenskaper.
Forntidens och medeltidens läkare varnade för växten och ansåg att den "fördärvade glädjen och var ett gift för kärleken"
Själv var mitt största problem att komma den nära utan att dratta i det våta bland alla förvandlade nymfer
Vem vet, kanske näcken gömmer sig under alla gröna blad? Det jag vet, är att rudorna har sitt paradis där och när vintern kommer så gräver de ner sig i dyn så att de inte skall frysa ihjäl. Man kan ju undra hur de har kommit dit, rudorna, högt uppe på berget där näckrosorna blommar som allra vackrast just nu. Förr använde man näckrosen för dess kramplösande, hjärtstimulerande, antibakteriella verkan och som afrodisiakum. För mig räcker det gott och väl att bara se på skönheten, de förvandlade nymferna,för att jag skall må bra. Behöver jag säga det? Med risk för att låta tjatig...Vi har åter haft en bra dag, solen har skinit, folk har varit glada och hungriga, bröd och pajer har gått åt. Innan jag knyter ihop säcken för den här dagen så vill jag tipsa er om att titta in här:)

18 kommentarer:

  1. Älskar näckrosor!! Den är även landskapsblomman för Södermanland där vi har vårt svenska hem!
    Vilken underbar dag ni haft,det har även vi haft!
    Önskar er en lika underbar dag i morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      :D, så bra att jag lade ut några rosor till dig!
      Arbetsam och bra har dagen varit, härligt med glada människor som vill komma hit och fika, äta lättlunch. Vi är oerhört tacksamma
      Önskar er en lika bra dag också..sov gott!

      Radera
  2. Det är intressant med namn på växter på olika språk. Nymfer som blivit blommor får bli rosor åt näcken på svenska, åkander på danska (åkannor på skånska) och vattenliljor på engelska.

    Lika vackra på vilket språk man väljer och Monet tänker man ju alltid på!
    När jag läste vad du skrev om pannkaka blev jag så sugen på nåt extra gott till kvällsmat och ställde mig och gjorde danska æbleskiver som det var länge sedan vi hade. Gott med jordgubbar till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      det är mycket intressant och så finns det förstås en hel del kulturhistoria i det mesta.
      Åkander på danska, nu minns jag också.
      Monet finns med i de flesta sammanhang när det gäller vackra blommor
      Det är längesedan jag åt aebleskiver. Så gott det låter, jag blir riktigt sugen:)

      Radera
  3. Jag har alltid velat se näcken ;)

    Och näckrosor kan man aldrig få nog av. De är så speciella. Tänk vad du kan Karin. Jag tycker du är som ett lexikon. Jag lär mig av dig!

    Kram och härligt att det är sol och full fart med hungriga besökare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      han rätt så gäckfull den nakna näcken, men jag skulle väldigt gärna vilja se honom också:)

      Ett ganska knaggligt lexikon är nog vad jag är, Lotta. Jag har glömt så mycket...

      Kram till dig också!

      Radera
  4. Hur många gånger har jag inte varit på gränsen att trilla i när jag fotat de där? Det måste finnas någon som lurar..
    En gång satt jag i en eka och försökte dra men druttade i, syrran rodde åt andra hållet o jag höll fast i rosen!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jag är också säker på att det är någon som lurar därnere i dyn...plask och så dras man ner till Näcken eller rudorna;)
      De växer ju på ett så förbolt svårt ställe att gå nära på de där förvandlade nymferna
      :D, tur att du hade en ros att hålla dig i...förmodar att syrran rodde tillbaka igen och fiskade upp dig
      kramen!

      Radera
  5. Näckrosor är magiska, vi har många i vår sjö också. Vad härligt det låter att få se dem högst uppe på berget :)
    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/june/paddla-bland-nackrosor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      de är magiska, man dras till dem...
      De finns i många små bergskärl på öarna i vår skärgård, men också på höjderna. Gåtan är hur fiskarna har hamnat där
      Skall genast komma på besök!:)

      Radera
  6. Vilken tur att du inte drattade i bland näckrosorna och förvandlades till en nymf, för då hade vi ju inte fått se de vackra bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      haha, tänk det tänkte jag aldrig på. Att jag kunde ha blivit en nymf! Nästa gång skall jag låta mig drattas i för att se vad som händer.

      Radera
  7. Det där om nymfen visste jag inte. Men jag vet att det är Södermanlands landskapsblomma eftersom Mirren (eller jag?) broderat in den på bandet till de små barnbarnens dopklänning.
    Varm kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :), det är ju en saga, så jag förstår att du inte kunde veta. Så fint att brodera landskapsblomman på dopklänningsbandet.
      Varm kram!

      Radera
  8. Den första bilden är ett konstverk! När jag ser näckrosor känner jag en längtan efter att ro i en träsnipa :-) Den är så stark att jag hör vattnet klucka och ser vattensländorna dansa på ytan...
    Härligt med glada gäster!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      tack! de är som konstverk i sig själva, näckrosorna. Träbåt måste det vara..härlig syn du har.
      Ja, utan alla glada gäster så vore livet bra mycket tråkigare.
      Idag skiner solen på liten täppa, verkligen
      ha det bra-kram
      Karin

      Radera
  9. Det är något mystiskt med näckrosor - så vackra men med en dov underton. Min fantasi sätts alltid igång när jag ser dem.

    Väldigt vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      javisst är det! De är magiska på något sätt...undrar varför man har en sådan känsla. Någonting nedärvt sedan hedenhös när man trodde på skrönor, knytt och annat otyg.
      Tack!:)

      Radera