lördag 7 juli 2012

En titt i trädgårdslandet

Jag vet inte om ni minns att Uffe och jag "räddade" en vacker blåklocka från att bli "halshuggen" av
Landskapets röjningsbil senaste sommar.
Blomman står nu i nedre kanten av trädgårdslandet och blommar för fullt.
Det var en hässelklocka vi tog hand om och den lär vara ett riktigt ogräs när det kommer till kritan
Men hur som helst, så tycker vi att ogräset pryder sin plats. Den går säkert att gräva upp igen
om den tar för sig alltför mycket
Ringblommorna har börjat blomma och jag får alltid lust att göra ringblommesalva men måste
först komma på hur man klonar sig. Några kronblad i sallad och i bröd piffar upp...
 Krassen tycker också om att det har blivit sommar och varmt...den sår sig själv varje år, jag plockar frön och sår jag också men på andra ställen...planteringstiden är inte förbi. Ni kommer med all säkerhet att få se många krassebilder ännu
 Och i trädgårdslandet händer det saker mitt i allt som ingenting hände. Bondbönorna växer så det knakar, kålrabbin, sallat, dill, morötter, persilja, sockerärtor, solrosor, lök och blindgångare
(potatisar som har varit i jorden sedan i fjol och poppar upp överallt). Varje år är jag så säker på att jag har tagit upp varevigaste lilla, lilla knöl, men pytt....och det är ju bra. Jag myllar på och senare i sommar har vi nypotatis..
Det finns förstås mycket mera i trädgårdslandet än det jag nämnde...det här är vad som rymdes på bilden
Borstnejlikan blommar rikligt...också i andra färger
Ja, vi har blommor av olika slag bland grönsakerna, bland bären...varför ta bort
det som vill blomma så vackert. De tycks ju trivas tillsammans alla:)

Vi har åter haft en bra dag med många gäster...
Vi är tacksamma!
Ha en fin lördagskväll!

17 kommentarer:

  1. Ni måste ha väldigt bra klimat. Krassefrön har nog aldrig överlevt vintern här...
    Så härligt och frodigt det är i er trädgård - ser toppen ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      jag tror att det beror på jorden vi har. Den är väldigt bördig. Jag har ett antal bekanta på Åland som säger samma sak som du, de får inte heller krassefröna att överleva vintern. Här klarar de sig hur bra som helst. På södra sidan av huset.
      Så småningom så kommer det att se riktigt frodigt ut, bara värmen håller i sig..den är saknad

      Radera
  2. Fina bilder :)
    sv: Åh SÅ glad jag blir, tusen tack underbara du! :D
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera!♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Becka,

      vi får väl titta in till varandra med jämna mellanrum:)

      Radera
  3. Fin trädgårdsfilosofi, att de som verkar trivas ihop får bo ihop. Så jag låter nog de praktfulla prästkragarna (modell Large) vara kvar i perennrabatten, även om de inte riktigt var inbjudna från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      växterna vet nog bättre än vad vi tvåbenta vet:). Tror jag fullt och fast. Prästkragar har också tagit plats hos oss där de inte var inbjudna, men bildar just nu en fin häck..Sedan får vi se hur det går med häcken;)

      Radera
    2. Om sig själva förstås...annars tror jag nog att vi är en gnutta mera intelligenta än växterna, men vem vet?

      Radera
    3. Vad härligt det är att odla, det finns en sådan kraft och glädje i att se allt som växer.

      Radera
    4. Javisst är det så Queen of Kammebornia!:)
      Tycker man om att odla har man i stort sett glädjen väl rotad

      Radera
  4. Ja du Karin.. Vad jag tycker det känns gott att kika in här hos dig, se dina som vanligt vackra bilder och läsa dina ord. Tack, keep up the good work :) Jag önskar dig god sömn inatt fina du.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      Tack för att du vill kika in här Ann-Louise! Jag har återigen blivit lite efter i mina besök hos dig, men jag kommer nog och knackar på som vanligt igen
      Önskar dig en skön söndag! Natten gav mig mycket god sömn, säkert för att du önskade det:)

      kram
      Karin

      Radera
  5. Ni är självförsörjande på grönsaker o blommor. Underbart!

    Krasse är så vackrert, där den växer och på bakverk till exempel. Kanske några krasse på Lotta-kakan ;)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      så är det!:) Vi är dessutom certifierade ekologiska odlare så det känns extra bra.
      Krasse kan man också göra falsk kapris på. Faktum är att jag tänkte mig en Lotta igår men det blev aldrig tid..kanske idag

      Kram!

      Radera
  6. Nu har det hänt igen! Jag har fått veta nåt nytt. Jag brukar göra falsk kapris av fläderbär, men det är ju ganska vanligt. Krassekapris har jag däremot aldrig smakat. Är det svårt att göra. Jag tycker det är kul att testa lite annorlunda saker. Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      det händer titt och tätt när man rör sig i bloggvärlden:). Det är inte svårt, man förfar ungefär lika som med fläderbär. Jag skall se om jag lyckas hitta receptet inom rimlig tid, ett dygn, så kan jag lägga ut det på bloggen. Du gav mig en idé angående fläderbären. Tack! Ha en bra kväll du med!

      Radera
  7. Härligt med så mycket blommor! Min energi räcker bara till att rensa bort ogräs mellan plattorna i trädgården. Underbara bilder som vanligt!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      det är härligt, fastän lurvigt:) Energin räcker inte till här heller...därför växer de som de vill. För det mesta. Tack!
      Kramar

      Radera