tisdag 31 juli 2012

En stund på trappan....

tog jag mig igår kväll, tittade på pelargonerna som äntligen börjar blomma som de brukar göra
Tittade gjorde jag också på alla hackspettar som kommer till brödträdet...
Brödspettar kanske vi borde kalla dem istället.
Återigen har vi fått konstaterat att de har skillnad på vad de äter.
Svärmor sände gammalt mjöl med oss som hon hade i skåpet senaste gång vi var där,
för att jag skulle baka fågelbröd....tror ni att de har ätit av det?
 Näpp....limpan av det gamla mjölet föll till marken igår, oäten
Igår fick de en Hällödinkel som blev över på lördag och den duger.
Det tycks vara roligt att picka fram pumpafröna
                                    Tittut!:)
I trädgårdslandet samsas grönsakerna med vallmo, krasse och ringblomma. Någon
bondtobak har också slagit sig ner, det kommer i sinom tid även rosenskära..
...och buskbönorna beter sig inte alls som buskbönor skall göra, vilket nog
betyder att det var en annan sorts bönor som fanns i fröpåsen i år och inte det som stod på
etiketten. Det gör ingenting, bönor är goda i alla former och varianter. Golfklubborna
räcker inte till på höjden längre som stöd...bönorna vill högre upp

Temyntan, "tvåvåningsblomman" som min vän Hilma kallade den, blommar för fullt
Vi är i full gång med att skörda squash...nu skall det bli både pajer och kakor
De här är sammansvetsade....
En annan försöker ta sig ur "barndomshemmet"....
Det knäpper överallt i lupinhavet. Nu skickar lupinerna ut sina frön flera meter åt alla håll
och kanter. När det är gjort , kommer röjmaskinen fram....
och Funkian blommar så vackert

Fortfarande hittar det folk hit varje dag, vi har det en anings aning lugnare men ändå
riktigt bra med besökande gäster. Lågsäsongen syns inte till ännu, glädjande nog

22 kommentarer:

  1. En stund på trappan...bland det bästa jag vet!

    Karin, vilken guldgruva ni har. Alla grönsaker och blommor. Du behöver ingen botanisk trädgård att pigga upp dig med ;)

    Vi köpte en egg plant i helgen. Så gott det är!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      trappsittare är vad vi är:)

      Här är lurvigt på många sätt. Nu dignar bärbuskar, äppelträd, trädgårdsland och växthus och andra täppor av allt som växer.
      Men tänk ändå...det börjar kännas en anings aning som höst, skördetiden är här. Men så skall det förstås vara. Äggplanta är gott! Ingenting som jag odlar, men jag vet att det finns folk på Åland som har äggplanta i växthus.

      Kram!

      Radera
  2. Hade jag satt mig på trappen nu så hade jag blivit bortskjöld av allt vatten. O my, vilken åskskur det kom..
    Golfklubborna sitter stadigt, ser jag hehe!

    kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jodu, här ser det också ut att bli allt annat än trappväder ikväll. Det tornar upp sig mörka moln i väster, så jag antar att du har skrämt iväg dem hitåt;). Några tältare jobbar febrilt på att få upp sitt stora tält i blåsten...vi har åter nattgäster i vår trädgård.
      Får de för sig att de vill spela golf i vår trädgård får de jobba för att få loss klubborna. De är stadigt förankrade och insnärjda...glada bönor verkar det vara

      kramen på dig med!

      Radera
  3. Du har allt i din trädgård: vackra blommor, ätbara saker och djur av allehanda slag....rena paradiset. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      ogräs också!:) Inget är perfekt här, lurvigt och som någon sade charmigt, men det kan också vara ett paradis.
      Du har också ett har jag märkt:)

      Kram

      Radera
  4. Nu får jag allt rycka Pettas Karin i örat....ge brödspettarna bröd av svärmors gamla mjöl......Klart att de inte duger, du måste ge av ert egna goda nybakade bröd...fattar du väl...*fniss*...
    Skönt för dig att sitta på trappan och titta över er vackra trädgård. Förstår att de kommer bli många goda "saker" av all den vackra squashen. Underbara bilder att njuta av!
    Roligt att ni fortfarande har så mycket gäster!
    Ha det nu så bra och var rädd om Dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      :), men försöka duger! Fastän försöket inte dög när det kommer till kritan.
      De är kräsna, och så skulle jag vara också om jag hade möjlighet att välja på gammalt och nytt
      Vi åt just en sallad där det fanns squash inblandat...
      Ha det likaledes!
      Kram och vink!

      Radera
  5. Jag är så imponerad av ditt fågelbrödbak, jag som möjligen någon sällsynt gång lyckas vispa ihop en sockerkaka och som fått dispens från bakandet vid gemensamma begivenheter. Sedan tycks du ju ha fostrat fåglarna på Pettas till riktiga finsmakare: Gammalt mjöl? Nej tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      :), tänk ändå att du lyckas med att baka sockerkaka! Det är inte det lättaste..lika stor möjlighet att misslyckas som att lyckas.
      Fåglarna är finsmakare, japp. Bortskämda skulle nog någon påstå, men varför äta gammalt mjöl när man kan få nytt och ekologiskt? Det fattar vem som helst...

      Radera
  6. Du är ju för härlig..bakar åt fåglarna!!! Men de är ju bortskämda de små filurerna..klar de 'ä vana vid ditt gottis!! du vet la' hur det är- man vill ha de göttaste..och det tycker jag ni har där på Pettas...Det var kul att mötas..ni har det så fint!!! Och charmigt, det var ordet..int såg jag då nå så mycket ogräs--Gulligt foto du lagt in på mig och sönerna..vi hade så trevligt..de gillade det också...
    Vill ha mera...och mera hav och fiske..och kusiner..
    Kram söta Karin!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      givetvis så bakar jag åt mina vänner, tvåbenta, fyrbenta och bevingade.
      Kan nog hålla med om att de är smått bortskämda, men varför inte? :)
      Det var mycket trevligt att mötas, kändes som att vi har känt varandra hela livet
      Ogräs och ogräs, vildvuxet är det men kul att du tycker att det är charmigt. Har faktiskt ryckt bort en del nu efter det att ni for iväg härifrån.
      Vi finns här och ni finns där. Säkert träffas vi igen...
      Kram söta Karina!

      Radera
  7. Vilken fantastisk trädgård ni har. Och att det är egenodlat är ju underbart. Inga gifter och visst är det så att det man odlar och sedan kan plocka själv smakar så väldigt mycket bättre eftersom det inte transporterats flera dagar. Ni är lyckligt lottade som har all denna mat. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      :), det är en grundförutsättning hos oss. Vi vill ha egenodlad mat så långt det är möjligt. En livsstil helt enkelt.
      Vi känner oss lyckligt lottade,absolut
      Kramar!

      Radera
  8. Ska försöka att lägga ut lite bröd i något träd på tomten. Vill inte ha bröd på gräsmattan för råttornas skull.

    Kul att jag fick reda på att Funkia heter så. En av de få perenner som växer i trädgården. Du är duktig du som både hinner baka, ta hand om gäster, vara trädgårdsmästare och fågelutfodrare på en gång och DESSUTOM bloggar och läser bloggar varje dag!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      naturligtvis så drar mat på marken till sig "ohyra". Turligt nog så har vi grannkatter som kommer hit och håller rent. Råttor har vi inte sett men väl små söta skogsmöss. De är där likaväl om man lägger ut mat eller inte.
      Funkia heter också Hosta.
      Nja. Inte hinner jag med allting på en och samma gång, allt har sin egen tid, sin egen ordning. Trots att jag är kvinna;)
      Kramar!

      Radera
  9. Jag tror att du är extremt duktig på att suga ut vila ur korta småstunder - själv behöver jag hela hav av ograverad tid för att komma ifatt.
    Men nu har jag "semester" för mig själv ända till nästa fredag, jag njuter. Grejar och fixar med en massa saker - i min egen takt, utan stress. Då blir det lite som meditation och det är roligare än tvångsstädning under tidspress.

    Nu ska jag ta dagens promenad innan jag tar in en zuccini och steker till lunch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      man blir expert på att vila i språnget i den här branschen. Under den mörka tiden tar jag igen mig, sover tills jag vaknar och så vidare, fastän vi nog har arbete då också, men på ett annat sätt.
      Det är ljuvligt att få göra saker i egen takt utan stress.
      Goda tider just nu:), mycket att äta som växer i trädgården

      Radera
  10. Som vanligt,underbara bilder på en underbar trädgård!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      tack!:) Ha det gott du med!

      Radera
  11. Hej! :) Nu var det ett tag sedan jag skrev här hos dig. Jag har varit upptagen med annat så att skriva kommentarer och läsa hos andra har fått stå tillbaka. Tiden räcker inte. Men det känns bra att kika in hos dig och som alltid mår jag gott av det. Golfklubbor som stöd? Haha det var det bästa jag sett på länge ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      Hej!
      Det är likadant för mig, det finns så mycket att göra som måste prioriteras. Allt har sin tid och jag tror nog att de flesta fattar att det är så.
      Det borde ha varit skidstavar och skidor istället...då kanske höjden hade räckt till för bönorna

      Kram till dig!

      Radera