söndag 22 juli 2012

En stor pippi...

 träffade vi ikväll när vi drog iväg till skogs efter stängningsdags...
 Tranan drog vidare och egentligen så var de två...jag lyckades bara fånga den ena
 av de vackra dansfåglarna

 Det var kantareller vi var ute efter och kantareller hittade vi. På en timme hade vi två halvfyllda
 korgar...

  Blåklockor ute i backarna står, niger och säger att nu är det sommar....
 
  I trädgården är två tält uppresta för natten. Fyra cyklister campar här
  Nu knyter jag ihop säcken om söndagen...den har varit fin

  Sov gott!


24 kommentarer:

  1. Sov gott du med! Här har vi bytt språkbruk från:

    "Jag ska ut och se om jag hittar några kantareller."

    till

    "Jag ska ut och hämta lite kantareller."

    Dom växer som svampar ur jorden, nämligen. Väldigt trevligt och många läckra kantarellmackor blir det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      fantastisk tid när man bara går rakt ut och hämtar kantareller. Man måste ju bara passa på, det finns ju år som man inte får en enda liten guling.
      Kantarellmackor är gottegott, för att nu inte tala om kantarellsås och nypotatis

      Radera
  2. Jag har sett många tranor idag. Fler än vad jag brukar göra under en hel sommar ibland. Läste att de som mest under gynnsamma förhållanden flyger 80 mil om dagen för att flytta hit igen. 80 mil?! det är ju inte riktigt klokt. Men de flesta flyttfåglar flyger ju oerhört långt. Och farligt.

    Och en stor tuva blåklockor såg jag ikväll när jag gick kvällsturen med hundarna :)

    Kram Karin, försök få in lite fotpallstid också!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :), ni har säkert många tranor där i dina trakter...spännande fåglar minsann. Jag får alltid en särskild känsla i maggropen när de trumpetar. Det är som om de ropade från tiden hedenhös:) och så är de förstås det riktiga vårtecknet
      Nu börjar de snart samlas för att flyga söderut igen, om någon månad. Tänk så fort tiden går

      Kram Ann-Louise, fotpall blir det alla kvällar, måste ju sköta om fossingarna som skall gå och springa varje dag och bära på hela mig

      Karin

      Radera
  3. Blir så glad av dina inlägg Karin!

    Jag vet få som hinner med så mycket på en dag som ni, och alltid något spännande. Jag gjorde som du igår och tog mig ut i arla morgonstund. Så skönt det var!

    Kram och ha en fin början på veckan!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      och du gör mig glad för att du blir glad av mina inlägg:) Tack!

      Det behövs inte så långa stunder för att man skall njuta hela dagen av dem..en nödvändighet, ett andningshål. Naturen är en ständig källa till själslig frid och som dessutom ger energi.

      Kram till dig och en fin början önskar jag också
      Karin

      Radera
  4. Gula godingar...de verkar finnas en del..
    Blåklockor de är ännu en favoritblomma...blått..är favoritfärg--köpte i dag..på Outlet Gerbera..i Gustavsberg hos syrran...en underbart blå olivoljekanna...ba så där.-.
    Vet du...mina tankar är, att till veckoslutet ta en tur till Åland med mina söner...OM gud vill och skorna håller..och så..
    rättare sagt om Emil kan och Jakob inte sticker med kompisar nån annanstans..:-)
    kram och go måndag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gillar du blått...

      Radera
    2. Oljekritan,

      det finns massor av kantareller i år, bara gå ut och förse dig av det goda guldet:)
      Blåklockor är också en favorit hos mig.
      Ibland måste man ju bara göra så där, köpa någonting som ropar på att det/den vill komma till en
      Få se om dina tankar håller, att dina söner kan komma med. Hoppas, hoppas...

      Kramar!

      Radera
    3. Oljekritan,

      joooo, det är egentligen bara brunt som inte gillas så där enormt

      kramigen

      Radera
  5. Vi har detför torrt ännu för kantareller. Men allt annat ogräs växer bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. trollmor,

      Där ser man hur olika vattendropparna faller. De flesta har fått mycket vatten i år. Ogräset har en förmåga att växa i alla väderlekar:)
      kram

      Radera
  6. Nu tror jag Pettas Karin fått pippi....*fniss*...Anar att ni har full hus och mycket att göra. Så bra att ni "tar" er tid till att samla ihop säcken varje kväll! Vifta på tårna och njut av allt vackert du har omkring dig! För att nästa dag öppna påsen till en ny dag. En ny dag som troligen bjuder på nya överraskningar. Var rädd om DIG!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      fått?;) har alltid haft pippi...
      Vi har haft en dundervecka/dunderveckor men i all synnerhet förra veckan hette duga.
      Det är nödvändigt att samla ihop sig själv på bästa sätt när kvällen kommer. Alla dagar är fyllda av överraskningar.
      Var rädd om dig och njut av din fina utsikt.
      kram och vink

      Radera
  7. Stora blåklockor...mmmm...finns det något vackrare! Ja, kanske cikorian då , den himmelsblå, som vi har gott om här.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      cikorian har vi i vår trädgård och vi gläder oss åt att den har börjat sprida sig. Får bli hur många som helst. Den är så vacker...jag tog frön med mig från Danmark för flere år sedan. Den är ingen självklarhet här på ön, växer inte vilt annars
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Fint! Vi har ett tranpar som varit här hela våren och sommaren, de stannade när de andra flög i våras :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia,

      vi har flera tranpar i trakterna som stannar varje år och häckar här. Ibland brukar man få se ungen/ungarna också
      Det är härligt med alla vänner med vingar och med svansar:)

      Radera
  9. Vilka fynd... Men med all respekt för tranan och kantarellen, så nog älskar jag blåklockan mest. De är många i sommar, så det finns många möjligheter att vara lycklig ute i skog och hage.

    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      ..och tänk så fin den är i bukett hemma på köksbordet. Man blir glad av den hela dagen..blåklockan alltså. Tranan är utanför;), kantarellerna i magen

      Trevlig måndag för din del med!

      Radera
  10. Vi råkade skrämma upp ett tranpar med två ungar när vi körde till Hornborgasjön i lördags.
    De sprang skräckslagna en bit framför oss på skogsvägen trots att vi stannade direkt, sen tog de med sig en unge var och försvann in i skogen på varsitt ställe.
    Såg otroligt lustiga ut när de sprang - som små strutsar nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      :), de ser lustiga ut. Jag tycker att bilden av tranan som flyger iväg ser ut som en scen ur Ronja Rövardotter och vittrorna..
      Bra fantasi har man i alla fall.
      Ha det gott och kör försiktigt så tranorna inte blir uppskrämda;)

      Karin som har tagit citronkorianderfrön tillvara åt dig.

      Radera
    2. ...och jag har en liten påse med frön till en sorts fylld orientalisk vallmo till dig. Lite klenare i blommorna än den sort som du redan har.

      Radera
    3. Mian,

      :), härligt! Jag har också bondvallmofrön åt dig

      Radera