tisdag 24 juli 2012

En sån där dag....

har det varit idag. Det började redan när klockan ringde...
jag stängde av den och somnade om och sov riktigt gott en timme till
Senare när degarna var satta och stod på jäsning i bageriet gick jag ut i trädgården,
min vanliga runda för att se vad som har hänt....
 Det är ju så förbolt vackert under tidig morgon..jaa, så länge sov jag inte trots allt, det var
 fortfarande tidig morgon när jag steg upp....
I trädgården var jag för länge.  Uffe fick rädda hallonsaften som stod på spisen
och kokade över...den hade jag glömt....
Så där fortsatte det. Jag delade en Emmy i sexton bitar i stället för de vanliga åtta...
 ...men det gick bra det också
Så småningom vaknade jag ordentligt och det är ju för väl när det kommer mycket kunder,
när allt tar slut på hyllorna och nytt skall tillverkas i ett...

Zucchiniplantorna kommer snart att dränka oss i gröna och gula godheter och jag
kommer åter igen att undra varför jag sådde så många sorter,
Det kommer att bli både pajer, kakor, soppor, fyllda godheter och annat gott av dem så småningom..
 Våra unga äppelträd dignar av kart, som inte är angripna av varken det ena eller det andra
 Otroligt nog, peppar, peppar...hoppas, hoppas att vi kan ta tillvara så många som bara är möjligt
 De allra första röda tomaterna skall vi snart, snart äta upp...Tiny Tim är först med att rodna
 Tivolirosen är så fin, så fin i år....
 med många förgreningar och  många knoppar
och rosenbönan är så prunkande vacker

På en stor plåt på diskbänken står många burkar på huvudet med het rabarbermarmelad
med ingefära och kallnar.
Jag skall lägga mitt huvud på kudden i min säng...jag kan inte
försova mig imorgon igen. Lite ordning måste det vara...

10 kommentarer:

  1. Sovmorgon som är så skönt! Du behövde den där timman ;)

    Jag vill också ha hallonsaft som kokar i köket, gärna rabarbermarmelad som kallnar också. Jag blir lycklig av sånt!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      jag behövde den!:) Och till syvende och sist så fick kunderna likaväl allt de ville ha.

      Så synd att jag inte kan trycka iväg lite hallonsaft och en burk rabarbermarmelad åt dig. Marmeladen blev jättefin...såg det nu på morgonen

      Karinkram!

      Radera
  2. Tiss, tass tiss tass...här kommer jag tassande. Fattar inte hur vi kan sova såååå länge? Vi båda som är vana att gå upp i "ottan" när vi arbetade. De första året hade jag kvar min inbyggda väckarklocka(i ryggen)på 6.00! Men nu du Karin är de andra bullar som gäller( där fick jag väl till det)
    Tack snälla du för underbara bilder från er trädgård!
    Vi plockade även bär igår: svarta & röda vinbär. De hamnar i frysen och så tar jag fram en påse när jag vill göra något. Sedan blev det hallon också. Dessa gick raka vägen till magen!
    Så det blev en bra avslutning på en underbar sommardag i Småland. Nu önskar jag dig allt gott och var rädd om dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      så skönt det måste vara att kunna sova tills man vaknar av egen kraft och utan inbyggd väckarklocka. Så skall livet levas om man kan göra det:).
      Våra svarta vinbär mognar väldigt ojämnt i år så det tar säkert någon vecka ännu, innan det blir dags att plocka.
      Det är en fin tid att skörda som ligger framför oss nu
      Önskar dig en fin dag också!
      Kram och vink

      Radera
  3. Det var ditt undermedvetna som sa ifrån att nu behövs litet mera sömn! Jo, det är synnerligen lyxigt att få följa kroppens egen rytm! Men fortfarande vaknar jag i "jobbeuppstigningstid" av mig själv. Dock är det lätt att somna om när man konstaterat faktum - jag behöver inte gå upp nu! Ibland går jag ändå upp, ut en tur om vädret är fint, äter frukost - och tillbaka till sängen igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      givetvis så var det så. Det undermedvetna vet när det är dags för litet mera sömn..
      Skönt att få göra som man känner. Det brukar ta ett bra tag innan jag har kommit in i en annan rytm under hösten. Fastän jag får sova så vaknar jag när klockan brukade ringa..så är det säkert med dig också som vaknar i jobbeuppstigningstid

      Radera
  4. Åh dessa bilder och åh, dessa blommor. Tivolirosen är en sådan skönhet. Och de där eleganta blå – gurkört?

    Vet du, vi har ett par kompisar här, som semestrade på Åland tidigare i år och när jag frågade var sade de Geta. "Jamen då tittade ni väl in hos Pettas", förmodade jag, sådär lite en passant och kände mig väldigt världsvan. "Ja!" sa dom och tappade hakan. Mycket nöjda med sitt besök var dom också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      gurkört, helt riktigt:)

      Så roligt att era kompisar har varit här hos oss, jätteroligt!
      Härligt att höra att de var nöjda. Synd att man inte vet alla gånger vem man har här, jag hade ju kunnat hälsa till dig samtidigt...men gör det nu istället.
      Hoppas din dag blir fin på alla sätt och vis

      Karin

      Radera
  5. Nu kom jag in på din blogg!!??
    Vi njuter i Haverdal och nu har vi Daniel här. Solen strå lar och vi tar vara på dagarna.
    Roligt att se dina underbara bilder. Natur när den är som bäst. Storkram till dig och Uffe från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,

      jag tänkte faktiskt på dig idag så antagligen fångade jag upp dina försök att hälsa på:)
      Låter så skönt ert liv i Haverdal. Fortsätt så!
      Vi knegar på som vanligt och har det bra.
      Storkram till dig med!
      från oss båda

      Radera