torsdag 19 juli 2012

Besök

Fredagens tema heter besök.
Vi får många besök till Pettas dagligen men jag tänker ändå ta er med
på ett litet annorlunda besök som vi gjorde i går kväll.

Sjödagarna pågår för fullt i Sjökvarteret i Mariehamn, ett årligen återkommande projekt som
är mycket omtyckt och välbesökt.
Vi blev anlitade att servera soppa till besökande segelfartygs besättningar
Min puls blir alltid högre när jag ser segel, riggar och allt som har med havet att göra
Det närmaste havet vi har kommit/besökt denna sommar.
Bagaren har stannat vid sin jäst av förekommen men trevlig orsak.
Vi får så många besök :)
Den lilla tjejen är på väg att besöka toppen, tror jag....

 Det salta havsvattnet i ådrorna blir oroligt och längtande när jag ser all denna skönhet
De flesta besökande fartygen bar finländsk flagg i år
och när man besöker en hamn hissas en liten flagga som visar var man är och
för att visa vördnad och respekt...

Kort och gott, så blev min insats inte så mycket större än det här i temat för den här gången.
Korthugget:) När det lugnar sig en aning så skall jag besöka alla bloggvänner,
läsa och begrunda...
Här kan man läsa vad de andra som deltar i fredagstemat har skrivit:
Livsrummet har bestämt vad vi skall skriva om den här gången.
Hoppas att ni alla har det sommarskönt och bra!

24 kommentarer:

  1. Vad fint med Sjödagar och så passande för Mariehamn. Jag som numera alltid längtar till Åland och vill dig, och då ska jag dricka kaffe hos Pettas ;)

    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Lotta,

    Sjödagarna var faktiskt i vågskålen för att inte bli av i år, p.g.a. ekonomiska bekymmer, men till all lycka så blev dagarna av i alla fall:)
    Ser framemot att få se dig här i vårt café, drickandes kaffe!

    kramar!

    SvaraRadera
  3. Det var en modig liten tjej!
    Sjödagar, låter underbart så här på sommaren, alla dessa träskepp är så vackra!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      jag gissar att både du och jag var lika modiga när vi var så där små:)...det var nog bara "publiken" som höll andan och skrämdes av tanken om fall neråt

      Skepp som kommer seglandes är något av det allra vackraste man kan tänka sig

      kramar

      Radera
    2. Det är fullt upp med besöken på Pettas kan jag förstå, men du kör lite för fort, besökstemat kommer först nästa fredag :).
      Seglande båtar stora som små, vilka skönheter jämfört med finlandsbåtarna! Motordrivna vidunder kan se ut hur som helst, man tar sig fram med våld. Seglande fartyg däremot måste ha naturliga och harmoniska former för att bäst utnyttja naturens krafter. Det är väl därför vi uppfattar dem som vackra.

      Radera
    3. ByFånen,

      ja, kan du förstå!:) Ibland har man litet längre framförhållning än man själv vet om ens...å andra sidan så får jag skriva om sommarjobb i efterhand. På det sättet blir jag förstås senkommen också.
      Gissar att det är precis därför vi tycker att segelfartyg är så vackra:)

      Radera
  4. Skönt att ha nästa fredagstema gjort! Härligt att läsa om din tolkning av besök - blå himmel och vackra båtar. Känns skönt att titta på så här i regnvädersdagar.
    Fast idag skiner solen!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      :), å andra sidan så har jag sommarjobb kvar att skriva om.
      Vi har faktiskt haft fint sommarväder i dagarna fyra nu så ...peppar, peppar
      Kramar!

      Radera
  5. Finfina båtbilder och vackra båtar! Lite skärgårds- och båtnostalgi för mig som gärna sommarjobbat eller semestrat i olika skärgårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Tack! Jag har abstinensbesvär just nu, vill ju väldigt gärna vara på havet i vår båt, men vi har insett att vi har båten i sjön för att ösa vatten ur den...och nu måste vi ta upp den för att få bort all växtlighet på skrovet. Vår tid på havet blir i höst.

      Radera
  6. Jag älskar skepp!! De är så troligt vackra och rymmer så mycket historia och äventyr. :-)
    Fina Bilder! Gillar tjejen som klättrar mot toppen. :-)
    Hoppas ni har en riktigt fin sommar!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      :) me too!
      Tack! Jag gillar också bilden av den söta tjejen som vill uppåt.
      Vi har en intensiv fin turistsäsong just nu. Har inte haft tid att kvista över till New York men kommer snart och skall läsa fast mig.
      Kram!

      Radera
  7. JAAAAAA Karin!! Baka skrattlimpan!! Det vore en ära :)

    En redig skrattlimpa till dig och en puss i pannan ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      jag tänker hela huvudet runt nu...funderar förstås på hur jag skall få limpan att skratta. Lika bra att sova på saken men en skrattlimpa skall det bli.
      Dito till dig också!:)

      kram
      Karin

      Radera
  8. Segelfartyg så vackra, så vackra! Vilka segeldukar, kan höra hur det slår i vinden....
    Må gått Pettas Karin och var rädd om Dig!
    Vink vink

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      :D, det finns inte något bättre ljud än en fartygsriggs alla gnisslingar och segeldukar som slår
      Må gott du med Monica och ta vara på dig!
      Vinkar tillbaka!

      Radera
  9. Vackra bilder! Kom att tänka på hur härligt det blir att titta på dina bilder sen i vinter! Vet inte varför jag tänkt på vintern så ofta den senaste tiden... Kanske för att jag tankar! Tankar för det som är på kommande... grrr. Nej, nu ska vi njuta!

    Oj, den lilla flickan, ska hon faktiskt klättra ända upp?

    kram från en ö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      det låter nästan som att du har för hett just nu när du tänker på vintern;). Njut av allt som är nu, det är också att tanka för det som är på kommande

      Den lilla flickan kom aldrig högre än så, hon gjorde några försök men "rann" tillbaka gång efter gång. Till min lättnad som höll andan hela tiden och tittade efter föräldrar som inte syntes till
      Man börjar bli som en gammal hök

      kram till dig på din ö

      Radera
  10. Det lutar, det lutar åt besök....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :) ? ....antingen hit eller dit?.......

      Radera
  11. Där skulle jag helt klart önskat att vara. Får hoppas det hålls åren framöver också, så ska jag nog tima mitt framtida Ålandsbesök med det. Gamla skepp har helt klart en trollsk effekt på mig och hör jag om liknande arrangemang så brukar det bli att sticka iväg på utflykt. Har det ju också i blodet, som ättling av en gammal skepparfamilj - men det är ju också det äventyrliga och all historia som dessa skepp förmedlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      jag har svårt att tro att Sjödagarna inte skulle hållas även i fortsättningen. Det är ett så omtyckt mål för många att få vara i Sjökvarteret en veckas tid, lyssna på musik, se på båtar, träffa båtfolk och bara vara. Jag gissar att de styrande gör allt för att det skall bli en fortsättning
      Havet finns i blodet..så är det bara

      Radera
  12. tänka sig mitt hjärta dunkar fortare när det vankas segel...dina bilder är fina..har nog smittats till min äldste son som plöjer allt han kan läsa om, en viss segermakare..kul! Han släktforskar och det är kul att se resultat..Baka baka liten kaka..eller stora limpor som är goda..Önskar dig en fin helg med sol och många gäster...Kram lilla du min kusin!! kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      förstår det bra:)...dunka,dunka
      Roligt med din son som släktforskar. Jag har en del material av outgrundliga skäl..
      Här bakas det så det står härliga till, både bröd, kaffebröd och pajer, fixas sallader och soppor
      Önskar dig detsamma! Jodå, många gäster har vi haft idag, ca 200 och så en catering för 60 på det:)
      Kram till dig med Karina
      Karin

      Radera