torsdag 5 juli 2012

Åskväderslikt....


har det varit hela dagen. Våra gäster idag har inte  varit lika många som under tidigare dagar
men ändå har en försvarbar skara infunnit sig till sallad, soppa, fika och brödköp. 
De som har kommit, har liksom också vi antagligen, sett ut som långsamma vandrande pinnar.
Det tar på när vädret är någonstans mitt emellan kvavt och kvalmigt…


Helt säkert är att många låg på stränderna idag, tog vara på sommaren som har anlänt..
Klokt är det, alla är rätt så svältfödda på den där riktiga sommarkänslan och värmen

Jag tycker att det är torrt i markerna, längtar efter ett fint sommarregn.
Nu "ser" jag att några av er skakar på huvudet och tänker att nu har Karin fått snurr…men
blåsten pinar på så mycket att det fuktiga i jorden far upp i det blå någonstans och inte ner till rötterna, där jag vill att det skall vara. Så vattenspridaren har varit på några timmar i kväll
Idag fick vi protokoll från Hälsovårdsinspektörerna. Godkänt med stjärna i kanten:)
Så glada vi blev…och det är märkligt. Det var så mycket roligare att städa bageriet
efter stängningsdags. Jag är säker på att jag gnuggade diskbänken extra mycket bara på 
grund av det goda resultatet..


Jag har en viss talang för att bli otålig ibland. Nu har jag smågnällt ett tag över grödornas framfart 
som enligt mitt förmenande har gått alltför långsamt framåt. Uffe har hela tiden sagt att det är ju bara juni, vänta bara tills juli kommer med värmen, då händer det saker på momangen. 
Och döm om min förvåning, idag blommade bondbönorna, de hade säkert vuxit flera centimeter sedan igår


Bondbönan har varit en av mina favoriter alltsedan jag själv började odla och då visste knappt någon vad det var jag sådde mellan potatisarna. När jag satte potatis så lade jag en bondböna emellan, men också en strömming. Potatis, bondböna, strömming, potatis....på det sättet gjorde man förr för att tillgodose jorden  med både kväve och fosfor. 

Bondbönan kallas också åkerböna, hästböna och duvböna, helt beroende på var den odlas och storleken på bönan. Ursprunget är från områdena runt Kaspiska havet och den odlades redan under yngre stenåldern. Man har hittat bönor i de egyptiska pyramiderna, i ruinerna efter Troja. Till Kina kom den via sidenvägen...


Och jag bara pratar och pratar utan att egentligen säga någonting:).
Det är nog bäst att gå och lägga sig igen...

24 kommentarer:

  1. Grattis till er säkert välförtjänta guldstjärna! Och visst är det underligt vad lite bekräftelse gör för motivationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ByFånen,

      tack!:) Personligen tror jag att den typen av bekräftelse skulle behövas litet överallt. Morötter är alltid bra, man skärper sig litet till av bara glädjefarten

      Radera
  2. Potatis, bondböna, strömming.... Så smart! Gissar att man sen kunde skörda både bönor och potatis men knappast strömming. Kanske nån sorts surströmming??
    Men man gödslade väl med vad man hade gott om.
    Jag har aldrig odlat bondbönor men får ibland i min ekologiska fredagslåda från Mossagården. Dom är goda men det är väldigt mycket tjocka skidor att kompostersa jämfört med mängden bönor jag får att äta. Och dessutom måste man ploppa av skalet från bönorna efter att man kokt dem. Litet som att klippa grisen, mycket jobb och magert resultat. Tacka vet jag sparris och potatis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      :), jag gissar att man tog vad man hade kännedom om och tillgång till. Jag läste om detta i en lantbruksbok från 1800-talet och så följde jag receptet med gott resultat.
      Det är mycket skrik för litet ull när det handlar om bondbönorna, helt rätt. Ändå tycker jag att det är värt med tanke på att jorden mår bra av bondbönorna, jag mår bra av dem och de tjocka skalen hackar jag grovt och gräver ner i jorden så att maskarna också mår bra.
      Sparris och potatis inte att förglömma trots det:)

      Radera
  3. Tycker om när du pratar och berättar sådant jag inte kan...;)

    Såg du Annika vinka idag när hon åkte förbi månne?

    GRATTIS till er guldstjärna! Jag visst det ;) Tycker ni skulle fått flera stycken, så här kommer några extra av mig xxxxx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :), tack!
      Jag såg Annika och vinkade med en extra lång arm över hela Åland till henne och hennes familj.
      Tack för alla extra stjärnor...ikväll lyser himlen upp trots att mörka moln tornar upp sig.

      kramar

      Radera
  4. Man lär sig alltid något nytt här hos Karin så prata på du. :) Så det har blivit varmare till slut också i "höga Norden". Skrev precis om alla värmerekord som slagits i USA. Grattis till guldstjärnan! Den är ni värda. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      tack!:) Nu är det åska på gång igen...få se om den orkar ta sig in här.
      Kramar!

      Radera
  5. Någonstans har jag nog ett halsband gjort av bondbönor. Men jag tycker bättre om dem i maten än om halsen.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      man kan ju alltid hänga reservförrådet runt halsen:)

      Radera
  6. Har aldrig hört talas om att man ska lägga strömming och bönor emellan när man sätter potatis. Iofs har jag aldrig satt några potatis, men i alla fall...

    Bönor är bra mat, men man får vara försiktig när man äter dem. Helst inte ge sig iväg från hemmet efteråt.

    Även om folk vill ligga på stranden hela dagen, måste de i alla fall ha mat någon gång. Tur för er :-)!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musikanta,

      "receptet" är från 1800-talet. Jordbrukare och bönder tog vara på vad de hade, visste att det gjorde gott för jorden och grödorna.
      Är man ovan att äta bönor så kanske man skall tänka sig för :)

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Prata du, småprat är alltid trevligt,... eller i alla fall "nästan alltid". Som här hos dig.

    Ett par timmar i trädgården blev det innan duggregnet tog över. Det jag hann rasera i fråga om ogräs, kommer nog regnet att frälsa.

    Fortsatt trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      :), ja det är nog en viss skillnad på prat och prat..
      Här har inte börjat regna ännu, men det tornar upp sig mörka åsklika moln i väster. Vi har torrt så regnet är önskvärt, men det kunde ju komma nattetid så folk som har semester får ha solsken på dagarna

      Trevlig kväll!

      Radera
  8. Härliga bilder! Och grattis till det godkända!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen of Kammebornia

      Tack och tack igen!:)

      Radera
  9. Åh så fina bonböneblommor!

    Strömmingarna påminner mig om en engelsk trädgårdsbok som jag såg för länge sedan. Där fick man veta att när man planterar äppelträd är det viktigt att man först tar en död katt och lägger längst ner i gropen... Undrar om det går lika bra med lite extra kalk av annat slag, för det är ju inte alltid man har en död katt liggande just som man får lust att plantera äppelträd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      de är urtjusiga, som en vacker klänning

      I England ligger en massa katter begravna..här talar vi om att en hund är begraven, men det har förstås en annan betydelse. Undra på att våra äppelträd inte trivs så bra, vi missade det där med katten totalt. Man har dem ju inte tillgängliga så där bara:)

      Radera
  10. Jag tycker du säger mycket när du pratar. Att lägga ner en sill när man sätter potatis var nåt nytt för mig. Först trodde jag det var ett skämt, men gamla recept och tips ska man vara rädd om. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :), tack för det. Ibland tycker jag att jag bara babblar och går på
      Förstår att det är nytt för dig,jag hittade "receptet" i en bok från 1800-talet och har använt mig av detta i många år
      Kram

      Radera
  11. Äntligen kan ag läsa om livet hos Pettas. Härligt med bönor och gäster och Ulf och allt.....Kram från Havet i Haverdal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva i Tyresö/Haverdal

      tänkte på dig häromdagen:) Tänkte att du nog har det jättebra vid havet
      Ha det fortsättningsvis så
      Kram från oss i Geta

      Radera
  12. Det är så härligt att "lyssna" när du pratar på Karin och jag säger som flera här - man lär sig så mycket hos dig. :)

    Varm sommarkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      :D, tack!

      Varm i ordets rätta bemärkelse, kram
      Nu har vi 25 grader varmt i skuggan
      Det är sommar!

      Radera