söndag 17 juni 2012

Vilka blindstyren....

vi har varit.
Helt obegripligt att vi inte har sett det tidigare.

Uffe tvättade båda bilarna under tidig förmiddag innan dagens cafégäster började röra på sig.
Efter en stund så kom han in och ville att jag skulle komma ut och titta på någonting.

Jag var säker på att det var de rentvättade glänsande bilarna som skulle förevisas, för
de har varit snudd på oigenkännliga efter att björkarna har sockrat dem till Getas sötaste bilar.

Och inte nog med detta, sedan har de blivit polllinerade:)..klistriga och gulfärgade,
risken har varit stor att vi kunde ha fastnat i björksockerlimmet
Självklart så var det värt att gå ut och spegla sig i lackeringen.
Men det var inte alls detta som Uffe ville visa mig utan..
han drog iväg med mig till soptunnan? -Ser du inte?
Jag undrade förstås vad jag skulle se, för jag såg inte någonting särskilt alls. Allt
såg ut som det brukar se ut...
-Titta litet högre upp! Gå runt enbusken och nyponrosen....
Jag måste nypa mig i armen! Mängder av kaprifol! Hur har den kommit dit och så stooor?
och ännu mera och överallt....i nära anslutning till soptunnan, som vi går till dagligen
Vi har gått förbi all denna skönhet varje dag, ibland flere gånger. Hur i all världen har vi inte
sett detta tidigare? En grov stam växer mitt i nypon- och enrissnåret. Kaprifolen har kastat sig ut
över nypon, enris, rönn och doftar himmelsk. Vilken glad överraskning!
Vi har funderat båda våra huvuden runt;). Vi förstår inte hur vi har missat
en så stor kaprifol i vår närmaste närhet. Att fåglarna har en klo med i spelet eller rättare
sagt en näbb, är nog rätt så säkert.
Vi kan inte komma på någonting annat än att den rönn som Uffe sågade ner ifjol har
skymt den vackra utsikten tidigare från vårt håll sett...

Så glada vi blev över upptäckten. Vi vill ju att det skall bli vackrare på infarten till oss
och har börjat planera hur den skall se ut efter den möjlighet vi har att nyttja och försköna
grannens tomt. (servituträttighet)...

I höstas planterade vi den gula svärdsliljan nära infarten, den kommer att bli fin...och nu har vi
också en stor och vacker kaprifol som vi säkert har haft redan flere år
utan att vi har vetat om det själva.
Tala om att stå med häpnadens finger i förvåningens mun:)!
Vi har nog med all säkerhet en trädgårdsängel!

28 kommentarer:

  1. Vilken lycka!
    Helt underbar är den! Jag känner doften ända hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      absolut! Vi är nästan fånigt euforiska. Går omkring här med leenden på läpparna och säger kaprifol:)
      Tur att vi äntligen ser den!

      Radera
  2. Underbart! Kaprifol är en sådan vänlig växt. Fina mjuka former, vackra färger och så den underbara doften. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      jag tycker mycket om kaprifol och för min del så får den ta över en del av vår redan smått vilda trädgård. Vi har en vid huset och en liten en som behagar växa mitt på gräsmattan och så denna som vi inte har sett förrän nu.
      Tack!

      Radera
  3. otroligt snygg och frodig kaprifol...vilken glad nyhet..kul att slänga sopor nu va!!
    Inte kom vi iväg till moster Göta..tyvärr orkade inte mamma resa så långt, utan ändrade sig och besvikna fick vi inställa hela resan...Man förstår nog inte hur gamla mänskor mår, när de är trötta och yra..Men hoppas vi kan göra resan vid senare tillfälle..godnatt lilla kusin, vi må ses innan vi inte längre orkar ..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      :D, den är jättevacker och mycket stor. Nu är det någon som springer till soptunnan för jämnan, åtminstone medan kaprifolen blommar.
      Det är som det är med det. När kraften och orken tryter av ålderdom, får vi andra piggelinare anpassa oss och försöka förstå.
      Vi må ses medan vi orkar, håller med!:) Får nog göra en turné i Sverige till alla vänner när hösten kommer. Hur nu det skall bli tid med det...nå, det är långt dit.
      Godmorgonkram!

      Radera
  4. En guldgruva med andra ord! Jag är tokig i kaprifol och saknar min som växte så fint mot det gamla äppelträdet.

    Jag och Mian....känner också doften ända hit!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      ja, där stod den mitt i allt, så där bara. Antagligen som den har gjort ett antal år redan...känns smått fånigt eftersom vi är så intresserade av allting som växer runt omkring oss och så har vi missat en stor kaprifol som vi nästan har snubblat på dagligen. Obegripligt. Men stor lycka nu när den är upptäckt. Doften igår kväll är obeskrivlig.

      Karinkram!

      Radera
  5. Härligt! Bara den håller sig där den är, hos mig har den kvävt träd och buskar..lite trist. Den växer väldigt frodigt här vid havet.

    kram o ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      :D, tillsvidare har den gott om utrymme här och får gärna bli mera. Roligt är att den har tagit sig ut i bushen, så att säga. Men visst, jag förstår dig väl, den tar lätt över och är svår att bemästra när den väl har fått fotfäste. Vi har en sådan vid trappan...klematisen kämpar hårt för sin överlevnad.

      kram och finfin dag önskas!

      Radera
  6. Grattis till kaprifolen! Troligen är den ett tack från alla djur och fåglar som ni är så välvilligt inställda mot! :)

    Här packar jag väskan och far tillbaka till villan.

    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      tack!
      Förmodligen är det så!;)

      Ha det gott på skäret!

      Detsamma önskas dig!
      kram

      Radera
  7. Nämen SÅ lustigt.
    Vilken otrolig överraskning på egen tomt.
    En kaprifol. Jag älskar dem, och jag förstår att ni gör det också. Perfekt med lite kaprifoldoft då ni kastar trista sopor.
    Grattis till den nya upptäckt på tomten. Verkligen en härlig överraskning!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      försök föreställ dig hur förvånade vi var! Vi har inte sett den tidigare. Obegripligt:).....En mycket härlig överraskning!
      Kram!

      Radera
  8. Nu får jag allt kalla dig för "blindstyre"...har du hör det uttrycket tidigare? Det är INTE negativt! Men de första man blir blind på är ögonen.....
    Så ROLIGT att ni "hittade" kaprifolen! Så vackert den står vid brevlådan! Är såååå GLAD för din skull!
    Önskar Dig nu allt gott och ha en bra vecka.
    Kram och vink från mig över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      Ett riktigt blindstyre är vad jag var! Nu ser jag äntligen skönheten. Antagligen har jag bara tittat på posten när jag har kommit från postlådehållet och från hemtrappan har ju rönnen stått i vägen tidigare.
      Brevlådan är på vägkanten en bit ifrån men soptunnan har fått angenäm doft runt omkring sig:)
      Önskar dig en fin vecka!
      Kram och vink!

      Radera
  9. Vilken underbar överraskning! Jag tror alldeles bestämt att änglar finns och det är nu bevisat att en trädgårdsängel huserar hos dig. Ha en fin måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      ja, säg inte annat!:)
      Absolut så finns det änglar och nu också i vår trädgård. Helt säkert.
      Ha en fin måndag du med och hälsa den strukna brevduvan!;)

      Radera
  10. Hi,hi hi Pettas Karin, nu kan du allt kalla mig också för blindstyre!!! Sitter här och skrattar. Klart att kaprifolen växer vid soptunnan och inte brevlådan.....*fniss*.....
    Kram på dig käre vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      mitt i allt, så växer den till sig så pass mycket att den också intar brevlådan så småningom:)
      Kramkram!:)

      Radera
  11. Grattis till det nya fyndet... eller om det nu är de nya ögonen jag skulle gratulera till. Fint är det i alla fall

    Hos mig har doftschersminen börjat blomma och den doftar så starkt att jag blir nästan yr när jag är i trädgården. Hoppas att blomningen är snart över.

    Lugn och fin kväll önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      tack!:)
      Vilket som kan det vara...nya ögonen tror jag allra mest på.

      Vår doftschersmin kommer litet senare så den har vi kvar att njuta

      Nu skall jag i lugn takt gå ut i min trädgård, gräva upp en höstaster och lägga den på ett bättre ställe. Sedan fötterna upp...

      En lika fin kväll önskas!

      Radera
  12. Fantastiskt ! Kaprifolen är så skön och doftar så underbart. Här på vå kust växer det rätt mycket kaprifol så vi har en del på vår tomt också ! Att ni inte sett den förut - hemmablinda !? Hur som helst, otroligt fin är den !

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,

      :D, säg inte annat. Totalt förblindade har vi varit som inte har sett den stora kaprifolen tidigare och då räknar vi oss till dem som följer med vad som händer runtomkring oss. Så man kan bedra sig, haha...men idag har jag sett den flere gånger.

      Radera
  13. Bara att gratulera!
    Har en gäst från USA här som har en forskningsbekant i Finland som forskar på åländska fjärilar! Den första amerikan jag mött som känt till något om Åland; hon vet en hel del, minsann. Bekanten har uppenbarligen varit entusiastisk och lärt ut massor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      TACK:). Intressant, mitt i allt så känner Uffe till bekantingen till din gäst. Kanske jag rent av borde komma på kurs och lära mig mängder om den här ön..

      Radera
  14. Oj så vackert! Och gott doftar de ju också. Mmm ... Jag försökte få en att slingra sig lite vid vår "altan" på baksidan, men det har nog sågats för mycket där, för den har inte tagit sig. Får försöka igen sedan när vi går på utsidan.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne,

      ja, är de inte vackra så säg!?
      De tar en viss tid på sig, sedan sätter de fart som bara den. När vi renoverade här och byggde balkong och utrymningstrappa grävde den anlitade trädgårdsmästaren helt sonika upp vår kaprifol och flyttade den till vår angivna plats. Han lade den upp och ner med "fötterna" uppåt i en stor grop. Jag trodde han hade fått fnatt ,men han påstod att den blir starkare så när den får kämpa sig uppåt mot ljuset igen...och nog hade han rätt alltid. I år är den så fager och fin vid vår trappa, men det tog ett par år. Jag skall ta bild av den någon dag...
      Kram!

      Radera