onsdag 20 juni 2012

Vår "lurviga" trädgård

Jag börjar acceptera, så smått, att trädgården gör så som den vill. Jag gör några tafatta,
ja, egentligen ganska handfasta försök att visa den hur jag vill att den skall bete sig
Vem bryr sig? hör jag hur de tisslar med varandra när jag går mina kvälls- och morgonrundor
"Vi växer som vi vill"...och faktum är att det blir en väldigt intressant vandring varje dag
Ingenting är sig likt från år till år när de själva har tagit kommandot. Trädgårdslandet är
ungefär det enda jag har någorlunda bukt på...men..inte helt. Det gror saker där som jag inte har
sått i år, utan något annat år...och det mesta hänger ihop med kompostjorden. I den vilar många
sköna hemligheter:)
 Fyrklöverlandet som brukar vara fullständigt översållat av vallmo, har fått konkurrens i prästkragar
Mängder av prästkragar har snart slagit ut ...och jag undrar hur i all världen detta skall sluta
Lurvig trädgård hörde jag att Gunnel (Gröna Rum) kallade sin trädgård.Vår är mera än lurvig men har sin
charm och ger aha-upplevelser med jämna mellanrum.
 Fortfarande i skrivande stund när solen är på väg ner, om den nu överhuvudtaget går ner de här nätterna
 är det så ljust att det går att fotografera. Som vanligt så hängde kameran med som sällskap ut när
 jag gav Kotte hans beskärda dagsranson av saffranspannkaka.
 Rhododendron blommar några dagar till....
och bergklinten är litet upp och ner

Det börjar kännas som om jag är ett stift som surrar i en trasig grammofonskiva...blommor, blommor, blommor...men de är ju så oerhört ljuvliga och vackra.

Vår dag har förflutit bra. Inte så många, ett tjugotal, men naggande goda gäster från Åland, Finland, Sverige, Island och Tyskland har varit här idag. Den här dagen och imorgon brukar vara de dagar under sommaren då vi har som minst med folk. Stressveckan och dagarna innan midsommar är i full gång med inhandlandet av sill och nypotatis. De stora affärskedjorna är smockade av köphungriga kunder...

Godnatt världen! En ny dag väntar snart...
pst. Jag måste berätta. Rådjuret Elin och hennes bambi har haft sin nattlega på södra sidan av
det stora växthuset de två senaste nätterna. Där ligger de och har det bra i det höga gräset..ända tills
jag börjar skramla i bageriet

26 kommentarer:

  1. Alltså, jag blir lika tagen varje gång av dina bilder och beskrivningar av trädgårdens stora och små tilldragelser. När du skriver att din trädgård gör som den vill kom jag att tänka på vad min mamma, nu 94, brukar säga om sin trädgård: "Här odlar vår Herre och jag, men vi är inte överens om sortimentet"

    SvaraRadera
    Svar
    1. ByFånen,

      det är ungefär så det är här också, vi är inte helt överens om sortimentet och det är oftast jag som får vika mig:) För många mot en,helt enkelt. Jag tröstar mig med att de vet bättre än jag:)

      Radera
  2. En lurvig trädgård som får växa som den vill det gillar jag d...
    för min trädgård den finns i hela naturen och den är som vackrast nu i midsommartid, men behöver inte rensas på ogräs.

    Ha nu en finfin midsommar, imorron sticker vi med bobilen till Haparanda och Finland....

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      :D, så är det också i mina ögon.
      Ha det lika fint ni alla, jag har inte hunnit in och tittat till er på ett par dagar, men skall komma medan ni är borta och har det bra!:)

      Glad midsommar-tjingeling!

      Radera
  3. Jag får en känsla av Elsa Beskows Blomsterfesten i Täppan, minns du den?
    Den där alla blommor festade.
    JAG älskade den boken!!
    SÅÅÅ mkt.
    Så är det nog i din trädgård också!
    Så fin den är.
    Sov så gott i midsommarnatten!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      så fin beskrivning!
      De festar här också, hejvilt emellanåt:)
      Tack! Lurvig var ordet!
      Godmorgon när du åter har stigit upp om några timmar:)!
      Kram!

      Radera
  4. Nog är det Elsa Beskow över dina trädgårdsfilosofier, alltid, precis som Annika skriver!

    Och lurvighet i trädgården har vi litet var. Min mor har haft synpunkter på det hos mig, hos henne har det varit superlukat alltid (fast hon inte gjort det själv på många, många år...). Men jag kontrar med att att jag VILL ha en djungel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      ;D, det finns fördelar med det lurviga. Det bildar dimridåer så att inte alltför kritiska personer och gäster skall se ogräset alltför mycket. Jag VILL också ha en djungel.
      Tistlarna för jag annars ett ständigt pågående krig emot. Jag tror att jag har fått bort dem, så står de där och ler med hela ansiktet igen och ser malliga ut. Tjoff, tjoff...med rot och allt!

      Radera
  5. Tycker om lurviga trädgårdar!
    Och din.
    Allt är på gång, växter och djur. Samspel.

    Härliga midsommartid!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, tack!
      De trivs i allt det vilda, bångstyriga, kan gömma sig för omvärlden om det behövs. Du skulle se när ekorrarna dyker ner i konvaljerna då det kommer någon. Bara vi som vet kan se en lurvig svans nu och då.

      Härligt är vad det är!

      kramar!

      Radera
  6. Fint! Och saffranspannkaka till Kotte, minsann, vilken lyxtillvaro!

    Jag väntar på att min trädgård ska lurva till sig lite efter två somrar med grävskopor över hela tomten (för avloppet, bland annat. Men en del gamla kompisar finns kvar; snart blommar den blå bergvallmon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      blå bergvallmo! Suck och stön, den är så vacker, men rätt svår att få att överleva har jag förstått.

      Kotte är curlad, ja. Men saffranspannkaka skall det vara och gärna lite paj också om det blir över. I nödfall går det med bulle...men bara i nödfall.
      Hörde honom vid elvasnåret igår när jag var ute och fotograferade en ligustersvärmare i kaprifolen. Såg honom inte men såg hur allting vajade där han gick fram, gruffade och höll på. .....

      Radera
  7. Tack, tack snälla att ja fick nöjet att följa med på din kvällsrunda. Du skriver så beskrivande, ödmjukt, vackert, ber rörande m.m. Förstår att dessa kvällsturer ger dig en fin avslutning på en bra dag! En dag att lägga i ditt livsarkiv.
    Nu önskar jag dig allt gott! Var rädd om Dig!
    Kram och vink över havet.

    SvaraRadera
  8. Monica,

    både morgonturer och kvällsturer är fina andningshål när vi annars ligger i som bara den.
    Önskar dig detsamma!
    Kram och vink!:)

    SvaraRadera
  9. Det är aldrig för mycket av blommor !!! Underbara prästkragar påminner om midsommar :-)
    Ha en härlig midsommartid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. anneli,

      :D, du har helt rätt! De kan aldrig bli för många.
      Ha det lika härligt i midsommartid som jag tänker ha, förhoppningsvis en tur på havet.

      Radera
    2. Otroligt fina vackra foton!
      Du bor i ett sagoland! :)
      Ha en fin dag!

      Radera
    3. Lisbet,

      jag är säker på att du också gör det:). Sagolandet finns i betraktarens ögon...
      Tack och ha en finfin dag du med!

      Radera
  10. Lurvig trädgård låter fint :)
    Bra att du ser till att Elin och Bambi inte försover sig ;-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      :D, Elin och Bambi masar sig upp och släntrar iväg efter väckning! Nu har bonden "klippt" åkern så de har inte någonting att gömma sig i längre utan får hålla till godo hos oss
      kram
      Karin

      Radera
  11. Det bästa är när trädgården får göra lite som den vill, men under viss ledning av oss. Så tycker jag. Har varit ute och rensat bland lingonoxbären, i den slänten fanns det växter som tagit sig för stora friheter nämligen. Det får vara någon ordning inför morgondagen!

    Önskar dig riktigt Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,

      under viss ledning måste det nog vara, men med en så stor trädgård som vi har, som är både vild och tam och litet hur som helst blir det bara vissa delar som man hinner" leda". Lupinhavet vill vi inte vara förutan, bara försöker hålla det inom vissa gränser annars tar det över. Lingonoxbär har jag faktiskt aldrig hört talas om. Måste googla nu.

      Önskar dig detsamma! En riktigt fin midsommar!
      Vi jobbar som vanligt men får förstås en midsommarafton liksom alla andra eller de flesta.

      Radera
  12. Trevlig midsommar också till dig

    SvaraRadera
  13. Tittar in för att önska dig en fin midsommarafton! Kommer ni att vara lediga i helgen?
    midsommarkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      Tack detsamma! Vi jobbar på som vanligt alla dagar till och med den sista augusti. Inget sommarlov här:)
      midsommarkram!

      Radera