lördag 30 juni 2012

Snart har vi lagt den sista juni bakom oss....

Otroligt nog så är det så. Den sista talgkorven är upphängd och snart uppäten, snart vankas limpa
för alla småttingar.
Bilden är tagen i morse när två ungar samsades. Att de är ungar ser man på
de röda baskrarna.
Fortfarande kommer det föräldrar med nya ungar och visar dem var bröd- och korv-trädet är.
Om någon vecka har de redan anpassat sig till Moder Natur och kommer bara
sporadiskt hit för att se om det finns någon godbit att smörja kråset med
 Vädret har varit blåsigt, grått och vått men i brödbutiken har solen lyst i alla fall.
 Vi fick en vacker solros av Minna från Gavriliedes igår.
 Alla som har kommit hit idag (många:)) har lyst upp som solen själva när de har sett solrosen.
 Där ser man hur viktigt det är att vara glad och solrosor är ju glada.
 Det smittar och folk blir glada av bara farten.
 Inte kan man ju vara sur med en glad blomma i närheten. Omöjligt
 Efter stängningsdags väntade trädgårdslandet på att få sig en omgång med ogräshackan (skjutjärnet).
 Det går undan när man gör det dagligen. Vips så är det kirrat.
 Klematisen som jag inte vet namnet på har slagit ut idag..

 och snart får vi laga fläderblomssaft. I år har vår fläder så många blomklasar att det blir minst två
 hinkar saft, kanske tre..
  Den gode Conny Andersson berättade för mig
  att jag hade skrivit ett litet fel i mitt inlägg om krattor.
  Bilden i detta var inte från Ålands Museum utan från Sottunga gårdsmuseum.
  En petitess, givetvis, men jag tycker att rätt skall vara rätt
  och fick således en orsak att visa Connys bild, med hans lov,
  från gårdsmuseét i Sottunga.
  Så har ni vägarna ditåt så vet ni vad ni skall besöka.
  Jag kommer att göra det

  Vi är tacksamma för dagen som har varit, den har varit bra på så många sätt.
  Nu väntar mina fötter på att få ett bad. De börjar rent av bli bortskämda:)
  Skäm bort er ni också på bästa sätt!

24 kommentarer:

  1. Jag anar att vädret som drabbade mig igår, är hos dig idag..
    Solrosor piggar alltid upp, här är sol men blåsigt.
    Ta hand om fossingarna på bästa sätt, de behövs!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      så är det nog, vi hade ett riktigt busbasväder under dagen, men mot femtiden så kom solen och värmen...för första gången på länge känns det som sommar. Härligt!:)
      Tar hand om, de behövs så innerligen väl!
      Ta hand om dig du med, njut av semestern i hängmattan!

      kramar

      Radera
  2. Låter bra att du tar hand om de där små fötterna som ska ta dig fram mil efter mil. För jag tror verkligen att det handlar om många mil för dig denna tid på året. Solrosor är underbara blommor. Nästa sommar ska vi ha flera mot den faluröda förrådsväggen.

    Här har det regnat idag men det lättade till sist. Men vi har har haft en bra dag ändå. Synd bara att tiden går så snabbt. Hoppas du får en bra morgondag också. Och fortsätt med dina fotbad! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      :D, småtassiga jag, sköter om fötterna så de orkar springa med hela mig ovanpå.
      Jag har solrosor i landet jag också, fågelfrön. Brukar bli så fina och så får de stå tills fåglarna tar för sig.
      Hoppas att din morgondag också blir mycket bra.
      Du lägger väl upp fötterna på fotpallen?:)

      Kram
      Karin

      Radera
    2. Ja mamma höll jag på att skriva och gjorde det visst :)) Jag lägger upp fötterna på fotpallen! ;)

      KramKram!

      Radera
    3. LyckligaPraliner,

      :D, bra att du sköter dig!

      Kramkram!

      Radera
  3. Dags att ringa och tigga fläderblomklasar av våra kompisar som har en bamsebuske. Minst dubbel sats ska jag göra.

    Nu har även vi hackspettungar på besök vid fågelmatningen i torpet. De har inte bästa teknik ännu, men det tar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      fläderblomssaft är så gott, så gott:)
      Äntligen har vi tillräckligt på egen buske, har alltid tiggt ihop tidigare, kanske fortsätter så ...för man kan ju inte få för mycket av det goda.

      Vi njuter av "bollarna" som vi kallar dem. De är lika stora som föräldrarna men barnsligare förstås. Det är härligt att sitta och se på dem, rena teatern...

      Radera
  4. Men...? Har inte de vuxna spettarna också röd basker?

    Glad och solig solros och vilken underbar klematis, med volangkant på blommorna!

    Tänk att hela juni redan svischat förbi. Tur på sätt och vis att det finns bloggar, egna och andras, där man kan kolla att det faktiskt har hänt en del – annars skulle man nog undra var månaden blev av. (Jo, man kan ju skriva dagbok i stället, men det blir liksom inte av för mig.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ja, de vuxna killarna har rött på sig men i nacken. Baskern åker neråt på dem och försvinner helt och hållet på flickorna. Men bebisarna har alla röd basker på.

      När man har mycket att göra så försvinner dagarna som i ett stort hål. Tänker man efter så har det ändå hänt väldigt mycket. Dagbok skriver inte jag heller, man borde kanske för att minnas. Bloggen är förstås en typ av dagbok. Jag brukar titta i den för att komma ihåg vad som hände tidigare. Men man skriver ju inte allt där

      Radera
  5. Så roligt med alla spettarbarnen!
    Att du bara orkar ta i ogräsjärnet efter en hel dag i kafé och bageri är verkligen beundransvärt! Du är som en solros hela du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      vi har mängder av spettarbarnen. Sju föräldrapar får många småttingar att hämta hit...

      Det går så fort att hacka till litet varje dag:). Ofta medan Uffe hackar till en middag i köket, sedan kopplar vi av och bara är med maggarna fyllda av god mat.
      Tack!
      Solig kram!

      Radera
  6. Härligt med en glad och gul solros! Såna behövs lite här och där för att muntra upp sura miner. Och inte kan jag fatta att vi redan är inne i juli månad, sommaren har ju knappt börjat! Ha det gott och var snäll mot dina fötter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grekland,

      ja, vi borde solrosa världen mera...
      Juli...tänk att vi är där nu. Värmen kom igår kväll till den här ön efter allt ruskväder. Vaknade till 17 grader varmt idag. Sommaren är här! Bestämmer jag och tror att jag är som Ida i Sommarvisan...
      Ha det gott du med!

      Radera
  7. Många fina bilder som jag blir riktigt glad av. Fläderblomssaft är en av mina favoriter...när jag i vuxen ålder hörde namnet "fläder" för första gången så visste jag inte vilken växt det var. I den delen av Skåne som jag är uppvuxen i så heter det "hylle" och det tror jag det heter i Danmark också. Ha en skön söndag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. eWa,


      tack!:)
      Fläderblomssaft hör till mina favoriter också.
      Hylle heter det i Danmark också. Jag har en god vän på Ärön som brukar göra saft och sälja. Underbart god. I brist på hennes vara får jag göra själv:)
      Ha en skön söndag du med. Här skiner solen, det är varmt och somrigt, men alla som kommer hit pratar om vad som är på väg sydväst ifrån...jag lyssnar inte. Slår dövörat till;)
      Kram!

      Radera
  8. Fläderblomssaft längtar jag efter! Solrosor har jag turen att ha här hemma....njuter av några just nu ;)

    Vad skönt att ni har bra väder och somrigt. Hoppas det sämre vädret från sydväst håller sig undan!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      kanske det inte växer fläder i USA?
      Igår hade vi två personer hit från Williamstown från Virginia, för rekognosering inför nästa sommar, då de tänker komma 16 mannastark. På cykel! Varför jag tänkte på det just nu vete gudarna, men säkert hänger det ihop med solrosor och jordgubbar som diskuterades:)

      Vädret, det fina verkar vara på väg bort. I natt lär det blir rejält ruskigt här. Varannandags solskensväder har vi, men det är ju inte illa alls.

      Kram!

      Radera
  9. Jag vet inte om jag har din mailadress... tänkte skicka min (och kompositören Lindas) låt: SOLROSBLUES men är inte säker på om det är du som är Karin Danielsson Västerhejde Tjelvar?

    Visst blir man extra glad av solrosor! Och av kommentarer i bloggen - fattar inte hur du hinner allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,

      jag är Karin på Pettasblogg:)
      Men säkert blir Karin i Västerhejde också glad av solrosor:)
      Hinner med allt? Inte jag...därför behöver jag också städa liksom du har gjort

      Radera
  10. Nej, nu hittade jag en mailadress... madam... solrosblues kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt!
      skriver
      madame
      Tack!

      Radera
  11. Fina små hackisar du har:)) Och smart att surra fast flottkorven på trädet. Det blir nog lättare då. Var häromdagen och köpte mer "korv" och tyckte folk tittade konstigt på mej...fågelmat i juni... Men vem bryr sej:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      de är jättefina. Förstås!:)
      Flottkorven blir slattrig mot slutet och de stackars småttingarna hade vissa besvär idag när den vajade för vinden. Så jag måste förstås gå dit och binda fast den ordentligt. Kycklingmorsa är vad man är i ordets rätta bemärkelse. Idag kom det åter en mamma med en ny...och korven tar slut. Måste till affären efter några till.
      Var lugn, de tittar konstigt på mig också...:)

      Radera