måndag 4 juni 2012

Snart är det över för i år....

Nu är snart alla tulpaner utblommade
Någon enstaka står fortfarande kvar här och där...

Idag blev det nästan rena folkvandringen hit ett tag...det kom cyklister, motorcyklister, bilister med olika  sällskap som ville fika . Och givetvis! De fick fika, komma in för att se på konst, gå på toa, sitta i trädgården  och spela kort, bara vara .....

Tur att det blev chokladtårta och lite Emmy kvar från igår.
Nu är allting slut och nya kakor är på gräddning för imorgon har vi förhandsbokningar på gång...från morgon till kväll
Som vi ser det så lönar det sig att ha stängt och ändå ha öppet;). Det är precis så det fungerar just nu...

Nu mulnar det åter på, kvällsbrisen drar sina fingrar genom björkkronorna.
Vi sitter här och gäspar och är allmänt slappa och skönt slöa:)





34 kommentarer:

  1. Känns väl lite som om sommaren är över innan den ens har börjat.
    Lite varmare har vi haft idag och inget regn.
    Men just nu känner jag ingen inspiration alls

    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,

      så känner jag inte alls, jag har bara försommar ännu och tycker att det finns så mycket sommar kvar bakom hörnet:D.
      Vädret påverkar självklart humöret...men snart tittar solen fram igen

      Karin

      Radera
  2. Visar du konst hos dig? Är det tavlor eller konsthantverk? Den bilden du tagit på tulpanen är vacker som tavla...och så är den orange...min älsklingsfärg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      vi har alltid en utställning på gång i våra domäner och jag skall visa foton på allting vad tiden lider....den 16 juni har alla ställt ut som skall ställa ut, både tavlor och konsthantverk

      Tulpanfärgen är en av mina absoluta favoriter också:)
      Kram

      Radera
  3. Jo, snart är det över. Men det ska vi inte tänka på nu, inte alls. Vi gläder oss!

    Tack ska du ha! Kanske du vill ha en egen pajta, Karin? :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      jag tycker inte alls att det är sorgligt på något sätt, utan konstaterar bara att så är det för den här gången. Det kommer så mycket annat i släptåget

      Ja, varför inte? Jag kan sända dig en t-skjorta att måla på....:D
      kram

      Radera
  4. Det blir säkert fler solskensdagar men idag blev knappast ens ljust. Liksom skymning hela dagen även om det aldrig regnade.
    De enda tulpaner som överlever hos mig är små gula botaniska, andra blir godis åt de underjordiska. Så jag har slutat ens försöka. Men jag njuter omåttligt där de finns och i en park i Malmö häromveckan fanns det hav! Otroligt vackert. Lycklig du som har dem hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu minns jag, Olgakatt, att du har nämnt det tidigare. Att du inte får dina tulpaner att överleva. Så synd. Undrar vad det beror på,för den skånska myllan har annars bara goda ord om sig..Är det sorkarna som tar för sig?
      Jag känner mig väldigt lycklig över alla våra vackra tulpaner...och i all synnerhet när våra fyrbenta rådjursvänner bara går förbi dem utan att äta upp dem

      Radera
  5. Att ha öppet fastän det är stängt är ju en lysande idé! Varje gäst måste ju känna sig lite specialbehandlad, som någon man gör ett extra undantag för. Det är ju väldigt trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      tidigare om åren har vi öppnat redan i april, har haft öppet alla dagar med få kunder i början av säsongen. Sedan beslöt vi efter noggrann kontroll på intäktssidan, att gå efter lönsamheten i allra första hand. Vi blir väldigt låsta om vi har öppet offentligt, för då måste vi vara hemma, ladda upp alla dagar. Så vi tog beslut om att ha öppet bara lördag, söndag från mitten av maj till mitten av juni och sedan ha öppet alla dagar i veckan ända fram till den sista augusti.
      Det var ett bra drag. Nu har vi möjlighet till rörlighet på ett annat sätt, kan fara till stan om vi behöver, kan vara i trädgårdslandet och gräva om det behövs osv... Folk kommer oberoende av vad som står på skylten ute vid vägen, testar om det går att få en kopp kaffe med dopp fastän vi har stängt:) och det fungerar ju alltid när vi ändå är hemma. Då har vi öppet fastän vi har stängt. Och alla har förståelse för att det är så...:)

      Radera
  6. Åh så vacker tulligpan..som ser ut att hålla borta regnet, stänga bladvisiret är uppdraget, och här släpps inga humlor in...tulpaner är ljuvliga..synd att de inte vill hänga med hela sommaren...men det finns ju så många ersättare...
    Kul att ni har gäster..trots att ni inte har gäster..
    'Kram lilla kusinen min..Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      den är jättevacker:).
      Jag tycker att det är skönt att allt och alla har sin egen speciella tid, tycker bara att tiden far iväg som bara den nu när det är som allra vackrast. Man vill ju stanna tiden ett tag...
      Annars så njuter jag lika fullt ut av alla årstider, de har alla sin speciella tjusning
      Javisst är det roligt att vi har gäster fastän vi egentligen inte har det
      PussochkramkusinaKarina

      Radera
  7. Godkväll på Åland, hoppas att du nu sitter med fötterna högt och vilar! Har ni stängt måndagar?....och vad är Emmy för någon kaka...????
    Själv är nyligen hemkommen från en buddistisk begravning(annorlunda) men mycket vacker.
    Må gott och var rädd om dig!
    Kram och vink över havet från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      vi har inte öppnat för säsongen ännu, bara lördag och söndag. Alla andra dagar är stängda ända fram till den 16 juni. Då håller vi öppet alla dagar i veckan ända fram till den sista augusti.
      Du kan läsa receptet Emmy i högerkolumnen här i min blogg. Under recept. Där är det äppel som gäller, men likväl som det tidigare receptet, Upp och nerkaka, så kan man använda andra bär efter säsong.
      Låter annorlunda...säkert mycket ljus i sin framtoning. Den buddistiska begravningen. Må gott du med rara människa!
      Kram och vink!

      Radera
  8. Du har mycket på gång du, och klart att folk kommer till er så trevlig som du är och bakar å kockar så gott...
    jag ska jädrar i min låda besöka dig nångång och gå all in i det pettasnicklasträdgård....

    Här har vi haft en underbar dag idag (läs blogg) alldeles helt underbar...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      det är mycket på gång här, jag skriver bara en bråkdel av allt som händer. Ni som läser min blogg skulle inte orka med i svängarna. Det kan bli för mycket av det goda, tro mig:).
      Jag hoppas jädrar i min låda att du hittar hit någon gång någon dag...
      Skall givetvis titta in och se vad ni har haft för er
      Tjingeling!

      Radera
  9. Full rulle, bästaste Karin! hela tiden.
    KUL är det ju förstås med ruljansen! Klart de vill komma till er. Om jag kom till Åland...JA DU VET!!!!
    SÅ avlägset länge sen det känns med tulpaner för mig. Jag som hade dem i mars redan...galet...
    Helt rätt, sommaren har knappt börjat. DET kommer att komma MÅNGA värmeböljor innan det är september!! Alla gånger!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      här är det inte tråkigt, lovar!:) Ibland känns det nästan som för mycket och jag måste sätta mig ner i en vrå och hoppas att allt lugnar sig under tiden som jag sitter där.
      Allting är som sagt relativt och så är det med årstiderna som vi har men på olika tider beroende på var vi bor. Det är bra, att vi kan visa varandra var vi befinner oss i växtligheten, på det sättet får vi längre årstider att njuta av.
      Ja, precis så är det, det är ju bara en första början..
      Ända in i oktober brukar vi ha riktigt varma sköna dagar
      Kram!

      Radera
  10. Fin filosofi, att ha öppet fast man har stängt. Och härligt att det fungerar så! Idag när jag gick med hunden såg jag att vitsippor blommade på en dikeskant (inte så vanligt häruppe), men det såg bara underligt ut när rosor och pioner redan blommar på andra bloggar ;-)
    Ha det fint och ta hand om er
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann-Mari,

      det fungerar bäst så...Jag tycker det är så trevligt när folk kommer i alla fall och frågar om vi har öppet, fastän de kan läsa på skylten att vi har stängt:)...
      Och du har vitsippor! nu ett minne blott här hos oss..
      Ha det du med och ta hand om er ni också!
      Kram
      Karin

      Radera
  11. Vilket skönt ställe ni verkar ha! Men det är klart, med två sköna ägare så blir det väl så. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krönikören,

      :D, med två vilda smågalna människor så ser stället ut därefter..

      Radera
  12. Det måste vara kul att träffa så många nya ansikten varje dag, kanske lite tröttande till kvällen också förstås. Nya intryck och historier varje dag, det låter kul!

    Ha en fin tisdag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      våra gäster och kunder är vår absoluta inspiration..
      De får oss att orka:)

      Ha en fin tisdag du med!
      Kram

      Radera
  13. Det är verkligen bara positivt att ha stängt men ändå öppet (skulle jag tro:), det bevisar ju att ni har dragningskraft! Men hur kommer det sig att era rådjur inte äter upp era tulpaner:)! Kan det vara det, att ni matar rådjuren kanske. Här mumsar dem i sig allt grönt på tidiga våren inklusive tulpanblad och -stänglar, inga tulpaner hinner komma upp två gånger samma vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirkka,

      :D, ja så är det absolut. Också idag har det varit cyklister här..
      En liten "vattenkälla" på vägen eller kanske rättare sagt en kaffekälla
      Jag vet faktiskt inte varför rådjuren inte "hemsöker" oss. De går här dagligen, vandrar över gården i kvällstimmarna, de sover i lupinerna, men de äter inte någonting fastän det finns hur mycket godsaker som helst hos oss. Jag brukar skämta och säga att vi har en tyst deal. Vi ger dem mat under vinterhalvåret och de låter våra blommor och grönsaker vara i fred under den andra hälften av året.
      Det är endast Tiger, gamla bocken som brukar nafsa i sig några äppelblommor i förbi farten. Honom väl unnat

      Radera
  14. God morgon, Karin!

    Ja, här är det ganska bra trots att jag just nu inte har några pengar.
    Men de 600:- jag skulle få tillbaka hade ju räckt till en Ålandsresa
    Idag är solen tillbaka, och fint väder gör mig glad

    Hoppas din tisdag blir en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoega59,
      Godmorgon! Nu mitt i dan!

      Det var ett litet skämt med glimten i ögat från min sida:)
      Här är både ock, ibland mulet, ibland soligt...

      Hoppas din dag blir detsamma!

      Radera
  15. Slit och nit och aldrig vila? Fast roligt samtidigt, kan jag tänka mig. Roligt har nog också era gäster, för det är inte på alla fik man kan sitta i en härlig trädgård!

    Här tittar solen lite blygt fram, men jag hyser gott hopp om en stunds trädgårdsarbete i eftermiddag.

    Skön dag önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      jag upplever aldrig vårt arbete till slit fastän det nog är det. Vi får ligga i när det är sommar. Men det är ju bara positivt. Alternativet är att stänga fast annars och det vill vi ju absolut inte göra. Vila får vi göra efter nyår:)

      Lite dittan och dattanväder här, men uppehåll i alla fall.

      Ha det gott i trädgården när du är där och mullvadar!

      Radera
  16. Stängt med ändå öppet....det är bästa kombon ;)

    Jag har fått njuta av tulpaner länge i år. Först här i CT och sedan i Stockholm i förra veckan. Allt var fortfarande igång. Bra tajming :)

    Glöm inte att unna dig en bit chokladtårta o lite kakor också bland allt som händer hos er!Och slöa lite då och då...

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, det är som jag har skrivit någon gång, att det också är bra med bloggandet för man kan uppleva våren många gånger om via varandra.

      Det blir sällan söta saker för min del, när jag själv gör dem så blir jag så märkligt mätt bara av det:)..men en saltbit sitter bra nu och då...

      Kramar!

      Radera
  17. Jag såg att parken nere i byn var överfull av vackra vita tulpaner i går. Jag tänkte just att det var mysigt att de fortfarande blommade. De var minst 75 cm höga!!! Såå ståtliga!

    Du verkar ha haft en goer dag!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      vita tulpaner är alltid vackra, vita blommor överhuvudtaget..

      Så höga! nästan 1 meter! Wow

      Jag hade en riktigt fin dag och i dag har den varit lika fin
      och allt det fina är inte slut ännu, nu väntar vi en grupp motorcyklister hit

      kram
      Karin

      Radera