torsdag 21 juni 2012

Smått och gott!

Nu vimlar det av små dunbollar i korv-och brödträdet. Hackspettsföräldrarna kommer
hit med sina flygfärdiga småttingar, ger dem litet talgkorv, lär dem var det finns mat och så
flyger de sin väg, lämnandes den nya lilla som efter en stund också flyger vidare
och skall klara sig själv i stora vida världen. I många år har vi givit hackspettarna talgkorv
till midsommar och några dagar på det, ända tills alla ungar är ur bona. De slutar själva komma hit och ta för sig och kommer mera sporadiskt för att äta lite limpa om det råkar finnas någon
Alla andra fåglar kommer förstås också. Den lilla talgoxungen var totalt orädd för mig
Jag stod bara en meter ifrån och pratade med den
Jag skrev igår att den här dagen brukar vara en av de lugnaste dagarna under hela sommaren.
Ack så man kan bedra sig....och det är ju jättebra det! Vi har haft en riktigt bra dag med många gäster ända fram till kl 21. Då gick de sista...

Imorgon är det midsommarafton men jag passar på att önska alla en glad midsommar redan nu.
Nu tårna rakt upp en stund för att bara vara!

24 kommentarer:

  1. Underbart att ha fåglarna så nära.
    Glad midsommar på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      jag kom för sent med pannkaka till Kotte ikväll. Den satt där och väntade och väntade...nu sitter den där och smaskar i sig:) Från morgon till kväll är det fåglarna som gäller här. Tur att vi har bra utsikt från köksfönstret
      Glad midsommar på er också!:)

      Radera
  2. Så snäll du är som pysslar om dina dunbollar, talgkorv är troligen väldigt gott?
    Bra att du sitter med tårna upp i luften!
    Önskar dig nu en riktigt bra midsommar!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      det är svårt att bryta en tradition. De är ju vana sen barnklor:) alla generationer.
      Vift på tårna-kramar!
      Önskar dig en fin midsommar!

      Radera
  3. Lyckliga fåglar på Pettas! "Nu förstår ni ungar" säger hackspettmamman "nu är det midsommar och det brukar vi fira med talgkorv. Kom med här ska ni få se!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      men precis så där är det. De tar ut sina ungar till midsommar. Har aldrig tänkt på att de firar, men så är det ju!:)Vi har sju föräldrapar, så du kan tänka dig att det är flygtrafik här nu..

      Radera
  4. Glad midsommar till dig kära kusinen min...Hoppas du får dansa runt någon vacker Åländsk midsommarkrans..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,


      detsamma önskar jag dig kusinaKarina.
      Dansen går runt bakbordet, men det är hur bra som helst det med!:)
      Kramar

      Radera
  5. Flexibilitet var ordet i Geta. Annars stänger ju Pettas kl 18, eller? Men inte kan man kasta ut någon...och det är ju ljust halva natten.
    Njut av sommarsolståndet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      :D, ja, vi stänger kl 18. Onödigt att stressa, ingen mår bra av det och om folk trivs så vad är bättre än det?
      Njut du också! Tack!

      Radera
  6. Karin, jag önskar er en riktigt fin midsommar! Ät och må gott :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      Önskar dig detsamma Ann-Louise. Jag har en massa oläst hos dig men kommer på besök när jag känner att jag kan vara närvarande:) Klappa hönsen och njut av ljuset.

      kram
      Karin

      Radera
  7. GLAD MIDSOMMAR gulliga Karin. Stor kram, ät gott och ha det så härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      GLAD MIDSOMMAR gulliga Lotta!:)
      Ha det gott du med på alla sätt som bara är möjliga!
      Stor kram!

      Radera
  8. Jag önskar dig en riktigt trevlig midsommar. Hoppas ni kommer ut på ett lugnt hav bort från skrål och glam!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      Detsamma!
      Vi slipper skrål och glam, kommer att bara vara när klockan har slagit 18.
      Snart flyger du...resfeber?
      Kramar!

      Radera
  9. GLAD MIDSOMMAR önskar jag dig!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt fin midsommar önskas dig också!

      Kram!

      Radera
  10. Jag har aldrig haft turen att få se hackspettsungar. Jag får kanske göra som du, hänga upp talgkorvar här och där i träden. Dedt är så mysigt att sitta och titta på fåglar, tycker jag. Jag önskar dig en Glad Midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      De är runda som bollar, gosiga och mjuka. Häng upp talgkorvar du så får du sällskap:) Eller ett överblivet bröd. Vi njuter verkligen av vårt bevingade sällskap:)
      Önskar dig en fin och glad midsommar!
      Solskenshälsningar

      Radera
  11. Ha en riktigt skön midsommar!

    SvaraRadera
  12. Hackspettarna matas ännu här hemma och jag hade också hoppats på ungar. Men det verkar inte komma nån. Nåja. Jag hade i alla fall koltrasten här med två ungar. Han lärde dem att söka mask. Dom tittade och funderade, men beslöt sej för att det nog var lättast att äta direkt från pappa koltrasts näbb i alla fall:) Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla,

      våra hackspettsungar kom bara för någon dag sedan. Det är samma procedur varje år, vi tror att i år kommer det inte ungar, men så ploppar de upp nästan alla samtidigt. Ända in i juli kan det hända att de kommer med nykomlingarna, så det finns hopp. Ni får säkert ungar ni också!:)
      Underbar tid nu!
      Glad Midsommar för din och er del också!

      Radera