söndag 10 juni 2012

Så blev det kväll....

Såå ja, nu är maratonveckan över, vi har klarat alla uppdrag bra och kan andas ut
Jag steg upp utvilad och pigg, med ny energi i morse och tog tag i alla göranden.

Våra gäster som hade bokat Gula salen för att fira en nybliven sjuttioåring under
en gemensam lunch kom hit klockan två. Lyxiga lammbiffar med ädelost och pepparrot,
potatis, sås och sallad var beställt.  Till efterrätt kaffe med hallonmoussetårta...


Dessförinnan hittade en motorcyklist hit med hälsningar från Eva i Tyresö...TACK Eva!:)

Ett tiotal andra personer hittade också vägen till Pettas idag. Det har varit en toppendag på
många sätt

Tjärblomstren på kullen utanför vårt grindhål, har påbörjat sin blomning och i morgon förväntar
jag mig att vädret skall vara sådant att jag kan ställa mig med rumpan uppåt i jordgubbslandet.
Ogräset växer och skall bort!

Vi hörs!
ps. Om det finns intresse för det här lilla men naggande goda öriket så läs gärna den här länken

20 kommentarer:

  1. Den där tårtan ser underbar ut!
    Hur hinner du allt???? makalöst!
    Jobba, njuta av naturen, plåta härliga bilder, blogga och läsa andras bloggar.
    Visst måste du ha fler timmar per dygn än vad jag har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      :D, jag hinner inte alls med allt, tar en sak i taget och det som inte hinns med ligger kvar i högar och väntar..
      Det här är att ta det lugnt att koppla av...att sätta sig framför datorn och läsa kommentarer och bloggar.
      Skulle gärna ha många timmar extra på dygnet än vad vi har just nu, en liten kloning skulle inte heller sitta helt fel, men ...det är nog bra som det är..och spindlarna på toan tycker om att jag inte hinner städa så ofta:)
      De trivs!

      Radera
  2. Ränderna går aldrig ur en ålänning, det är då ett som är säkert!
    Vilken god mat du skriver om, lammfärsbiffar mums.
    Förstår att du jobbat häcken av dig hela veckan, nu är den värd att luftas lite i grönskan, hehe..

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      ja, du vet säkert!:)
      De har blivit väldigt omtyckta just de biffarna, Uffe är pappa till dem.
      Häcken och jag skall lufta oss i morgon:D.
      ha det gott!

      kramen!

      Radera
  3. Vilka foton! Har du skaffat ny kamera? Helt underbara fotografier! Och den där tårtan ska vi inte tala om, torts att jag är proppmätt blev jag sugen!

    Jag skulle också behöva vända rumpan mot molnen en stund i morgon, här frodas ogräset så det står härliga till.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne,

      härligt! Du är back to the basic!
      Tack! Nej, jag har en likadan kamera som när du började renovera och försvann in bland kablar och målburkar...
      Kanske att fotografen har utvecklats lite grann sedan senast;)

      Tårtan tog så gott som slut med en gång, ett par bitar över för Uffe och mig...
      Ogräset växer överallt, som vanligt är det mest livskraftigt av allting.

      Kramar!

      Radera
  4. Ni är så duktiga!! Som jag har sagt förr...önskar ni hade en en Pettas här i New York också ;)

    KRAM!!

    Ps. ljuvliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      Tack! Man vet ju aldrig vad livet vill, mitt i allt så är vi i New York:)...nog en utopi, förstås

      Kram!

      Radera
  5. Tack vare dig och Uffe har jag en bit av mitt hjärta på Åland numera och jag lärde mig MASSOR under mitt besök för två år sedan. Det var pinsamt så obildad jag var dessförinnan.

    SvaraRadera
  6. Tack vare dig och Uffe har jag en bit av mitt hjärta på Åland numera och lärde mig MASSOR vid mitt besök för två år sedan. Det var pinsamt så obildad jag var dessförinnan. Kan inte påminna mig något i skolan som handlade om Åland, vare sig i historia eller geografi. Eller så har jag varit ouppmärksam. Å andra sidan vet jag att min historieundervisning i skolan egentligen aldrig nådde längre än till 30-åriga kriget.... Ingenting om världskrigen, unionen med Norge, ryska revolutionen eller vinterkriget i Finland heller. Men stenåldern och faraonernas Egypten tjatades det till leda om..... Märkliga prioriteringar.

    SvaraRadera
  7. Skönt att ni klarade av maratonveckan och att allt gick så bra. Ogräs är ett evighetsarbete - minns hur jag rensade ogräs i mina föräldrars trädgård. Tack för ditt mail. :) Skriver snart. Och nog tycker jag också att en stund vid köksbordet eller i soffan med diskussioner vore väldigt trevligt. Tror också att det säkert kan bli verklighet. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      :D, tack, det är alltid skönt när man tittar bakom sig efter förrättat värv och kan pusta ut relativt nöjda.
      Ogräsrensning är ett evighetsarbete, men det är skönt när man får det gjort för stunden. De sådda plantorna tar plats allt mera så småningom och trycket att rycka ogräs minskar.
      Vi hörs:)
      Kramar!

      Radera
  8. Olgakatt,

    Så är det ju egentligen med all historia som man har runt omkring sig. Man lever mitt i sin egen och tänker inte på andras fastän den på många vis är gemensam. Jag tror inte att alla ålänningar känner till sin egen historia så bra...jag har mycket att lära mig ännu och blir alltid lika hänförd över allt det nya jag lär mig.
    Uffe berättade att det han lärde sig om Åland när han gick i skola i Helsingfors som barn, var att Åland var självstyrt och hade sexton kommuner. Inte särskilt mycket mera. Inte lärde vi oss särskilt mycket om fastlandet heller, mera om Sverige faktiskt. Språkskillnaden har alltid märkts av på något sätt. Tror nog att det handlade en del om lärarnas prioriteringar men säkert också om läroplanen
    Precis som du skriver, man vet mera om stenåldern och Egypten än om sin egen historia...
    Blogger är retfull, ja!:)

    SvaraRadera
  9. Vid den festmåltiden hade jag gärna suttit med på ett hörn. Ädelost och pepparrot, det måste jag prova nästa gång jag gör lammfärsbiffar. Nu ska jag också en tur med ogräskorgen.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      Lammfärsbiffarna får ett extra gott sting om man lägger i ädelost och pepparrot,antingen riven färsk sådan, men det går också att använda pepparrot på tub.
      Ha det bra bland ogräsen!
      Kram
      Karin

      Radera
  10. O ja, vilken underbart god måltid.
    De 70-årsgästena fick verkligen äta GOTT!
    Så fina foton också fick avsluta denna maratonvecka.
    Hoppas att denna vecka blir lite lugnare.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      jag tror de var nöjda med sitt val:)! Det lät så...
      Tack! Inkommande vecka blir lugnare. Sedan sätter allt igång på "riktigt". Fr.om. lördag håller vi öppet alla dagar i veckan ända fram till den sista augusti...så nu kör vi snart:)
      Kramar!

      Radera
  11. Hur hinner ni med allt....viss rutin förstår jag...men allt ska ju liksom stämma på en gång. Vilken fin middag och tårtan ser ju jättegod ut. Underbara bilder hinner du också ut i naturen och fånga.
    Önskar dig en bra vecka!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annelis hantverk,

      det handlar om rutin, om att veta vad den andra tänker...Vi pratar inte mycket, tittar bara på varandra och vet vad som skall göras. Men hinner med allt är en omöjlighet, det handlar om att prioritera och ta det som ligger efter senare:)
      Tack för alla komplimanger!
      Önskar dig detsamma!
      Kram!

      Radera