onsdag 13 juni 2012

Rikedom

Försommaren är så jublande vacker att det nästan gör ont i själen. Vår tomt är översållad av lupiner just nu, vi vandrar på stigar genom blommande hav
Jag läste just en blogg som berörde. Titta gärna in här. Vi tar så mycket för givet många gånger, klagar och "gnölar" på om oväsentligheter och petitesser fastän vi har det så bra
Jag minns, för många år sedan, då jag hade det rätt så  kämpigt i livet...vi får ju alla känna av sådant för att lära oss någonting om oss själva...Jag fick en förvånad fråga av en bekant. -"Hur kan du alltid vara så glad?" Jag var lika förvånad, men jag i min tur över att jag fick frågan, för jag upplevde inte alls att jag hade det svårt. -"Men hur tänker du då?"  "-Jag tänker alltid på dem som har det verkligt svårt, de som inte har mat för dagen, de som inte har tak över huvudet, de som inte är trygga, de som lever mitt i ett brinnande krig. Över mig och min familj faller inte bomber, vi är friska, vi har allt". Så diskuterade vi vidare en stund om Afrika, för det var där som de hade det mera än djävulskt hemskt den gången -"De kan faktiskt skylla sig själva", sade personen. 

Jag har aldrig glömt de orden.
Minns ni vedlådan som vi delade i två delar och gjorde odlingsbänkar av. Nu har det hänt saker där. Men på olika sätt. Fastän jag sådde allting samtidigt är det stor skillnad på lådinnehållet...det skall bli mycket spännande att se vad som bjuds längre fram i sommar. Zucchini får vi i alla fall, tror jag;)
Idag skördade vi de allra första rädisorna och åt dem med andakt...gudagott!

26 kommentarer:

  1. Ibland blir man så häpen. . . Att de får skylla sig själva, huh huh.
    Ilska och irritation finns det alldeles för mycket av. Som du säger, vi har det ju så bra...
    Kram
    Och dina lupiner är sååå vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      det finns inte ord för sådant....jag har inte några i alla fall, för jag förstår inte att man kan tänka så.
      Lupinerna är sagolika och väldigt många:)
      Kram

      Radera
    2. allt bra?
      har ett jätte bra tips i min blogg nu för dom som gillar tea o kaffe.
      världens bästa kaffe maskin
      kraam

      Radera
    3. yasmine,

      tack för tipset! Vi har redan tre mycket bra kaffemaskiner av märket Saeco i vårt café som vi tänker behålla länge än. Lycka till!

      Radera
  2. Du är så underbar och så naturnära, är nog därför jag fastnat för din blogg,
    gillar sådana människor som du som tar tillvara det lilla och det stora som livet ger...
    och har jag hört dig gnälla...
    näääe...
    jag gnäller ibland över min rygg ...
    men bara ibland sen får det räcka...
    men jag måste bara få...

    Härlig blogg och ljuvliga foton som jag bara sparar på min Näthinna....

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor,

      tacktack!:)
      Det hjälper ju sällan att gnälla och jag har ju inte någonting att gnälla över. Bara en liten bit korp i mitt ena knä någon gång:) Du har ju flockvis av dem i ryggen och det är en viss skillnad det.
      Ni är ju, om några, naturmänniskor, naturliga människor och det är skönt med folk man känner igen sig i:)
      Ha en fin liten minisemester med småpojkarna!
      Tack igen Rantamor!

      Tjingeling!

      Radera
  3. Så vackert ni har det! Jag tror jag rensade lite för våldsamt runt min enda lupin, så den som de flesta andra blommor här i trädgården tar en paus i år. Tur att mina irisar inte pausar : )

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne,

      Jag såg på Trädgårdsonsdag ikväll och hörde hur Gunnel pratade om lurviga trädgårdar:). Vi har nog en överlurvig sådan, men den är vacker på sitt sätt, vild och smågalen...
      Lupinerna är speciella. De skapar sig livsutrymme med "kemisk" bekämpning, en kemisk reaktion som är naturlig och som den skapar själv. Förstörs det utrymmet så tar det tid innan den har byggt upp det igen.
      Men det är just därför som de är ena hejare på att "ta över" och ta knäcken på andra växtgrannar. I år har jag ett väntande projekt, nämligen att gräva upp ett stort antal lupiner ur fyrklöverlandet, där de inte skall vara. De skall få blomma vackert men sedan så tar jag till spaden...
      Irisar är så vackra. Tur, säger jag också!

      Kramar!

      Radera
  4. Nog är det som en saga där du bor. SÅ himmelskt fint.
    OCH försommarljust.
    Jag förstår att du aldrig glömt de där otroliga orden som den mannen kläckte ur sig. Det är så man tror att det är ett skämt...
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      vi har det så in i norden bra i Norden:).

      Intressant att du visste att det var en man;)...men det var absolut inte något skämt, det var djupaste allvar.

      Kramar!

      Radera
  5. Karin. Du är en rikedom. Bara så att du vet!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      TACK! Vi är det nog alla på ett eller annat sätt!:) Du med!

      Kram
      Karin

      Radera
  6. Åh så mycket gott och fint och äkta..njutartider..
    HUR kan man säga så, att de kan skylla sig själv..idiot..
    jaja man kan inte alltid förstå..
    Kram och godnatt lilla kusselatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oljekritan,

      njutartider är vad det är...:)

      Har man en liten världsbild så kan det nog bli så, tyvärr.:(

      Godmorgon och ha en fin solskensdag, här skiner solen.
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Ibland får man höra grodor som får en att baxna. Det blir så svårt att riktigt respektera sådana personer sedan och då är det inte kul om det är en arbetskamrat. Det råkade jag ut för och det var urjobbigt. Ur hans mun - ja, det var en han, det med - hoppade grodorna i ström och nu sitter han i landstingsfullmäktige för de sk Sverigedemokraterna. Lika demokratiska som Sannfinländarna är sanna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,

      man blir svarslös...förstår inte att någon kan tänka så egentligen. Helt rätt så försvinner respekten. Det värsta är att det inte ens var någonting oövertänkt utan på fullaste allvar...
      Betecknande det du beskriver. Ack ja.

      Radera
  8. Lupinkärlek! Tänk att ha hela tomten full...då är man rik tycker jag!


    Världen blir en bättre plats med personer som dig Karin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      så tycker vi också, att vi är rika som har ett hav av lupiner runt omkring oss:). När det har blommat färdigt och skjutit ut sina nya små fröbarn, så slår Uffe havet och låter vågorna ligga ett tag, så vi har nya plantor att vänta på till nästa sommar igen.
      Detsamma Lotta, Tack!:)

      Radera
  9. Men åååå så vackert!
    Jag älskar lupiner, de kunde gärna få blomma precis hela sommaren. Syrener och liljekonvaljer också förresten.
    Fantastiskt snygga bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      tack! lupiner är vackra och så är det så roligt med dem att de är olika från år till år. I år har vi väldigt mycket blått i lupinhavet, ibland är det mera vitt och mera rosa. ps. dina små frön har börjat gro och visar livstecken. Snart har vi mera blommor här att föreviga:)

      Radera
  10. Ja, tänk att de förhatliga lupinerna kan vara så vackra! Även jag har ställen där de får bre ut sig, men det händer också att jag rycker upp dem, om de sätter sig i fel rabatt. De är lite som vi människor själva, de får inte ta över allting annat. :)

    En lugn morgon, moln på himlen... men förhoppningsvis blir det inget regn. Har inte hunnit städa efter det senaste... ogräset växer helt galet just nu.

    Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ailas,

      javisst är de vackra! Man måste hålla efter skönheten när den sprider sig till områden som de inte ska göra. OM man låter dem vara så har man intet annat än lupiner annars:).
      Här blåser rätt så friskt, men solen skiner i kapp med solen i Karlstad.
      Vem hinner? Jag tänkte idag men vi fick bokning av lunch...ogräsen får vänta:) och föröka sig. En ständig kamp.

      Önskar dig detsamma! Tack!

      Radera
  11. Åh,underbara lupiner!! Får mig att minnas barndomstiderna i Finland.
    Tack för din fina blogg Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anneli,

      :D, härligt om jag kan få dig att minnas barndomen. Tack själv Anneli!

      Radera
  12. Så in i Norden fint, som sagt! Och vad långt före ni ligger. Här har lupinerna inte börjat blomma än.

    Men skylla sig själva... för kolonialism? För kalla krigets alla vapen som skeppades in från öst och väst till olika afrikanska stater? För en världsmarknad med skyddtullar för de rika? Är det det som de ska skylla sig själva för, de afrikanska staterna. Förlåt, jag blev lite arg på din samtalspartner där.

    Och gillar din attityd, för visst har vi det bra. Särskilt så här års!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Här på ön är det också skillnad på hur långt blomningen har kommit. Vår tomt sluttar mot söder och har lä av granar norrut så jag tror att det är en av orsakerna till att vi får en tidig blomning. Syrenerna sjunger på sista versen..

      Med all rätt så skall man bli arg på min dåvarande samtalspartner. Det finns inte ord för den typen av attityd. Den är helt enkelt ofattbar.

      Vi har det bra, och precis som du skriver, i synnerhet så här års. Då är vi snudd på i paradiset:)

      Radera