måndag 11 juni 2012

Grönt på olika sätt

Lördagens studentbuffé var litet annorlunda och mycket rolig att tillreda.
Allt som serverades var veganskt och vegetariskt.
Vad sägs om denna meny?
Morots-och hasselnötsstek, matvetesallad med säsongens primörer, grekisk sallad,
grönsallad enl. säsong, fetaostpaj med kirskål och kajp, svamppiroger, ägghalvor
med nässelpesto och tomatsalsa med sting. Till det knäckebröd.....

Jag skulle gärna ha gått på fest:)

Idag har jag varit mullvad
Jordgubbsplantorna skrek SOS och hjälp,hjälp...vi drunknar i ogräs.
Den blå bunken fylldes till bredden tre gånger innan allt var rensat
Ibland får man ta till Ny Teknik för att få ordning och reda. När jag hade tagit bort
allt ogräs så lade jag tidningar på marken och torrt gräs ovanpå. Allt för att bespara mig
ogräsrensning....snart finns inte tid till det i samma utsträckning som nu
Det blev betydligt bättre, jag kände mig nöjd med min dag...ca sjuttio stora fina plantor
är fyllda av gröna kart. Nog skall vi väl få några söta goda gubbar att sätta i munnen
vad det anbelangar...Busken i bakgrunden är en av våra libstickor
    Bondpionerna har börjat blomma....
    Ljuvliga tider eller hur?:)

24 kommentarer:

  1. For ei kake mmm nå ble jeg veldig momsesyk he he.
    Så flink du har vært ,men så blir det fint etterpå da.
    Så vaker Pion , nydelig farge.

    Jeg håper det er kongelys ,,kjempen,, for den er jo så flott.
    Jeg tar nytt bilde hvis den kommer med blomst.

    Ha en fin ny uke , Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. marit´s,

      det tog längre tid än jag hade tänkt att det skulle ta att rensa jordgubbslandet. Men förhoppningsvis så blir det lättare i fortsättningen nu när grundjobbet är gjort:)

      Ser med spänning fram emot att få se vad du har för växt i din trädgård.

      Ha en fin vecka du med Marit!

      Radera
  2. Jag hade velat vara med - god festmat!!

    Bondpioner, en favorit som jag saknar. Mycket.

    Ett snabbt hej, sitter med min sopplunch ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta,

      :D, jag hoppas att det smakade gott.
      Vi har två bamsestora bondpioner som jag njuter av just nu.

      Tack för snabba hejet:)!

      Kram!

      Radera
  3. Min trädpion blommar, men ingen av de andra har kommit så långt än.
    Får lite dåligt samvete när du talar om ogräsbekämpning - mitt smultronland är mer än försummat...
    Kul med lite annorlunda fester - lät som om både vegetarianer och veganer fick sitt lystmäte!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaretha,

      jag vet knappast hur en trädpion ser ut, måste googla. Undrar om en sådan kan växa här.
      Jag hinner inte alls med ogräsbekämpningen som jag borde göra. Här ser mera vilt ut än tamt. Jag lägger manken till att hålla efter tistlarna, måste få bukt med dem och det stackars jordgubbslandet var överbelamrat med småsmå mjölktistlar. Nu kanske jag har fått en viss kontroll
      Jag hoppas att de tyckte om maten, alla sextio
      Karin

      Radera
  4. ÅH maten ni fixade låter gudomligt GOD!
    Gissa om jag gärna skulle äta den, mums!!
    Jag har en bondpion i min rabatt som jag har lyckats med. Men pionerna blommar mkt tidigare här än hos er. De är överblommande sen flera veckor. DOCK har vi gott om dem.
    En av världens vackraste blommor!!!
    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      jag skulle själv gärna ha ätit den:).
      Ni är säkert en månad, kanske ännu mera, tidigare än vad vi är. Blomman på bild är den allra första utslagna här.
      Ljuvliga. När kronbladen faller känner jag alltid att jag vill samla in dem och spara dem...likaså med vallmokronbladen. De är så vackra
      Kramar!

      Radera
  5. Pionen är en skönhet, jordgubbar är härligt läskande och hade
    inte ogräs och damm funnits så hade livet varit mycket enklare :) Ha en fortsatt fin vecka, kram Eva

    SvaraRadera
  6. eWa,

    pionerna är nästan overkligt sköna. Direkt på bondpionen börjar doftpionerna sin blomning och den doftar så himmelskt
    Jordgubbarna vi har är så goda...en gammal sort som ingen egentligen vet vad heter
    Tack detsamma, ha en fin vecka du med!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  7. Godkväll käre mullvad! Tänk så duktig du varit i dag...kan tänka mig att jordgubbarna kommer att smaka himmelskt.
    Pioner...så vackra.
    Nu ska du ha en fortsatt bra vecka! Var rädd o Dig!
    Kram och vink över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      godkväll!:)
      Det känns alltid skönt ett tag när man har en viss ordning i trädgårdslandet. Nästa gång dyker jag ner bland morötter och kålrabbi.
      Hoppas att du har det gott själv!
      Kramochvink

      Radera
  8. Härligt att ha rensat lite ogräs, här växer allt där det växte i går. Ja utom en liten aubergine-planta förstås, för den har fått plats bredvid ett salladshuvud. Råkade hitta den när jag var och köpte kattmat ... Både dina och Olgakatts pioner blommar för fullt, men min är för liten än, den vill inte blomma : ( Lever gör den i alla fall, trots att jag trodde den dog förra året. Så nästa år kanske?

    Sedan undrar jag hur du och Olgakatt får till det här med att kunna svara på kommentarerna direkt så här, jag har letat och letat efter en sådan inställning, men icke!

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne,

      :D, precis så är det, det känns om att man har gjort ett bamsejobb.
      Det tar tid för pionerna, åtminstone för doftpionerna, bondpionen brukar vara snabbare i vändningarna vad gäller blomningen.

      Det undrar jag själv också. Jag har haft tur, en morgon då jag steg upp så hade Blogger själv ändrat på allt åt mig. Först var jag förargad men sedan blev jag enbart glad, för det blev så mycket bättre. Olgakatt som är mera teknisk av sig än vad jag är har säkert ett betydligt klokare svar åt dig än vad jag kan ge..

      Kramar!

      Radera
  9. Låter gott! Hade också gärna smakat :)
    Älskar bondpioner, läcker färg.
    Det är mycket att sköta om, men ni får säkert lön för mödan :)
    Kam

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      Så är det! NU samlar vi som ekorrarna för att klara vinterhalvåret.
      Kram!

      Radera
  10. Då kan du lägga till en smarrig dessert på menyn, 70 plantor oj oj!
    Solen lyste på dig iaf, inte mig..

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      så småningom blir det jordgubbe på dessertmenyn:)
      Solen lyste på ändalykten och det värmde riktigt gott

      kramen!

      Radera
  11. Den där bufféen låter ju fantastiskt god! Skulle gärna ha smakat en bit. :)
    Rensa ogräs är kämpigt men det känns väldigt bra när man är klar eftersom det blir så fint.
    Den där bondpionen lyser verkligen upp.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,

      jag hoppas att alla "inblandade" tyckte om den..

      Det är skönt när man har ryckt upp rötterna ur jorden på allt ogräs. Nåja, inte allt, nästa blir morotslandet...
      Kramar!

      Radera
  12. Den buffén lät verkligen lockande. Mina pioner har inte börjat blomma än. Hoppas de blir lika vackra som dina. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :D, jag hoppas den gillades.
      Jag är säker på att dina pioner blir precis lika vackra som mina. De har bara börjat sin blomning ännu, så någon vecka får vi njuta pionprakten ännu
      Kram

      Radera
  13. Vill att du ska bo närmare...då hade jag anlitat dig ofta! Och till min dotters student nästa sommar och till Lovisas konfirmation och till....och till.... ja du ser!!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Duktigt jobbat, tycker jag! Du får högsta betyg av mig, en erfaren skolfröken.
    Själv har jag klippt mossgräset och förtjänar också lite beröm.
    Hoppas att du har en trevlig kväll!

    SvaraRadera