lördag 2 juni 2012

Krock


Byfånen har bestämt att  fredagstemat för den här veckan är krock…
Vad kan egentligen vara mera passligt för min del, fredagar krockar alltid med fredagstemat!
Antingen skriver jag temat dagen innan eller dagen efter, för nästan aldrig passar det att skriva temat den rätta dagen. Helt enkelt på grund av att våra fredagar är ovanligt välfyllda av arbete. Då när andra trappar ner inför helgen, trappar vi upp…

I och för sig så har jag krockat med bil några gånger, oftast i något gathörn i Mariehamn, men också en gång i slutet av mars, på mycket halt vägunderlag i Västanträsk, femton minuters väg härifrån. Bilen gjorde några dansvarv innan den landade med aktern i hög fart i ett äppelträd. Innan dess hade både bilen och jag tänjt ut ett högt nät riktigt rejält, slitit loss ett par grova stolpar, knäckt en helt och hållet osv….

Jag steg ut oskadd, till och med i bättre skick än innan. Följande dag hade jag nämligen bokat tid till en kiropraktor för få hjälp med en  nackkota som inte satt där den skulle sitta. Det fixade äppelträdet åt mig! Eller vad eller vem det nu var?;) Nu är det redan ett antal år sedan och kotan sitter snällt precis där den skall sitta.  Bilen såg  inte riktigt glad ut, några rynkor hade plötsligt uppstått, men även den hade tur…dragkroken tog emot det allra värsta och det finns bildoktorer som kan fixa det mesta när försäkringsbolaget har sagt sitt

Grundstötning med båt är ju också ett slags krock förstås. Några gånger har också det hänt, men inte allvarligare än att båten har klarat sig och tuffat vidare efter ett tag.
En krock som jag har skrivit om i min blogg någon gång för rätt länge sedan, jag minns inte när längre, var när jag gick rakt in i den svenska kungen i Rosendahls trädgård i Stockholm en adventslördag för ca 15 år sedan. Egentligen är det inte alls särskilt märkligt att jag lyckades ta mig igenom en kedja med vakter utan att ens märka det själv,  men det är precis det jag gjorde. Jag gör sådant, ni vet flickan från landet..;)…dessutom kom jag med i filmen om Året med kungafamiljen…Tv-n var där och filmade...

För övrigt så ser vi små krockar titt och tätt här hos oss  just nu. Ekorrar och fåglar samlas runt matbordet vid brödträdet och nu är de så många att det ofta händer att de stöter till varandra med jämna mellanrum.

Övriga i fredagstemat är:
Juni månads fredagsteman ser ut så här: 
  • 8/6 I denna ljuva sommartid
  • 14/6 Kratta
  • 21/6 Sill med tillbehör
  • 28/6 Bakom knuten

30 kommentarer:

  1. Ack, kunde man hantera en kamera som du!
    Aprops krock med kungen, äldsta dottern lyckades med samma trick, för några år sedan ute på Drottningholm. H. M. var ute och gick med hunden och en livvakt. Dottern blev så paff när hon upptäckte kungen att hon hejjade förlägen i brist på bättre. Kungen rörde inte en min men livvakten nickade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack! Du kan säkert!
      Jag gick rakt in i kungen bara för att jag tittade på hans livvakt, som jag inte förstod att var en livvakt:)..
      Han håller sig tydligen med trevliga livvakter

      Radera
  2. Så bra Inlägg om krock, skrattar för mig själv....de du..säger väl allt!
    Jag bakade upp & ner idag + som du skrev ingefära= UNDERBAR!!!
    Tack tack snälla du för tipset!
    Nu ska Pettas Karin vara vara rädd om sig!
    Önskar dig en bra lördagkväll!
    Kram och vink över havet från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica,

      :D, tack! Gissade väl det, att ingefäran skulle platsa särskilt bra. Härligt!
      Kram och vink-Monica, var rädd om dig själv också.
      Jag tänker vara det!
      Kram och vink från den här sidan havet:)

      Radera
  3. PS: I min WP kan man skriva inlägget i god tid och schemalägga publiceringen till valfri tid t.ex fredag morgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byfånen,

      så kan man i min också, men jag upptäckte dina teman så sent som igår kväll och då hann jag bara inte. Nu vet jag vilka det är så jag skall försöka hänga med så gott jag hinner. Vi har rätt så mycket arbete just nu. Tack!

      Radera
  4. Tur i oturen!
    Trevligt fredagstema.

    Här börjar sommaren nu och det känns otroligt bra. Nu gäller det att varva ned.

    Och hit ska jag hinna och hälsa på ofta nu!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lisbet,

      javisst! Lite flax har man ibland.

      Förstår att det skall bli skönt med lååångt sommarlov. Det tar säkert någon vecka innan du är nervarvad
      Välkommen Lisbet! Du vet att du är!
      kram

      Radera
  5. Önskar dig ett gott slut på lördagen, och en trevlig söndag
    Är rätt tom i bollen, eftersom jag varit inne hela dan pga det lustiga vädret

    susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. zoega59, susanne

      detsamma, detsamma, både för kvällen och söndagen.
      Det kan bli litet "tjockt" att vara inne en hel dag

      Karin

      Radera
  6. Men Karin, nu blir ju alla naprapater och kiropraktiker arbetslösa! Bilreparatörerna, å andra sidan, får gott om jobb. Vilken märklig effekt av en krock att nackkotan halkar rätt. För gott! Det är bara att gratulera, tacka för fina bilder som vanligt och önska fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      ja, risken finns förstås!:) Men jag rekommenderar inte någon att göra om min isdans med bil med slutlig utflykt ut i en äppelträdgård. Jag hade bilen full av skyddsänglar tror jag, för att det gick så bra som det gick. Chockad var jag förstås..men det var allt förutom plåtskadorna, men sådana är ju inte så mycket att orda om.
      Tack och god fortsättning på helgen önskar jag dig!

      Radera
  7. Gjorde du?! :)) Du är nog väldigt liten till växten som kunde spatsera förbi på det där viset ;)) Inte ens två äpplen höga kan jag tänka mig :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. LyckligaPraliner,

      ett 163 cm högt äppel är vad jag är:)

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Ujuj, du har varit med om del i trafiken, var rädd om dig!
    Jag har bara blivit påkörd av Flygbussen, det var inte så kul..
    Bara o bara, det var faktiskt lite läskigt då kanalen låg alldeles för nära!

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tina,

      till all lycka har det alltid, tillsvidare, bara handlat om plåtskador både för mig och för andra som har varit inblandade
      Det är inte kul alls att krocka, bara att konstatera

      kramkramvarräddomdig!

      Radera
  9. Just nu känns det som om allting krockar och jag skulle behöva dela upp mig i atomer för att hinna vara med överallt. Fast det blir väl lugnare tider (det säger jag ofta men hittills har det inte inträffat, hahaha).
    Trevlig söndag
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölandsvindar,

      jag tror vi har det rätt så lika..kloning känns ganska naturligt ibland:), men man gör det man kan göra, resten får vara. Ofta är det ens egna förväntningar på en själv som trappar upp behovet av atomklyvning och kloning. Det inträffar aldrig, lika bra att inse att det inte blir lugnare, bara annorlunda:)
      Trevlig söndag!
      Karin mitt i bullbaket, det borde dofta gott hela vägen till Öland nu

      Radera
  10. Vilka krockar du har varit med om; både kungliga och läkarvetenskapliga. Krockarna kring fågelbordet ser jag ofta. En del fåglar är väldigt ettriga och ska ha allt för sig själv. Lite mänskliga drag kanske? Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel,

      :D, djur är också människor som Bert-Åke Warg visst myntade i sitt barnprogram. Fåglarna är verkligen individer
      Ha det riktigt bra och krockfritt!

      Karin

      Radera
  11. Härligt du skriver vännen! Kul att läsa om speciella saker tycker jag!


    Kram i blåsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolaannna,

      Tack Anna! Tänk om man ändå hann skriva liter mera och mera ingående. Får nog vänta med det till man blir pensionerad. Fast å andra sidan har jag förstått att det är då man börjar få riktigt bråttom;).
      Ha det bra i blåsten!

      kram!

      Radera
  12. Ja, det var krockar det.
    Just krockar i trafiken är ju bland det vidrigaste som finns. Även små, oansenliga sådana. USCh så uppskakande det är.
    Kul med kungen, haha!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,

      :D, krockar ja!
      Det är någonting som man absolut inte vill vara med om, men som händer..man får vara glad för att intet värre har hänt än det som hänt.
      Kungen hade en härlig Lodenrock på sig. Materialet var jättefint och skulle ha passat bra till mina generationstomtar. Så tänkte jag, innan jag såg vem jag hade krockat med. Kungen log, Silvia såg jättesur ut:)
      Ack ja...
      Kram!

      Radera
  13. Så kul det blir att läsa en rubrik lite slarvigt! :D Jag läste skrock istället för krock och tyckte att vilden med äppelblom och det fina gamla huset passade bra in...tänkte på spökhistorier.....:/

    När halskotan kom rätt så blev slank s;et bort och jag förstod att det var krock. Något som kunde ha slutat riktigt illa, blev lyckat. Vilket tur! Åt det kungliga skrattar jag gott!

    Så bra du skriver Karin, så fina bilder, precis som vanligt.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa,

      ibland kan det fellästa också blir rätt på sätt och vis:).
      Mera rätt än du kanske kan ana...
      Får nog skriva en spökhistoria någon gång, tror jag.

      Ibland har man änglavakt, tror jag också:)
      Kungen såg bara road ut...

      Tack Ewa!
      Stor kram!

      Radera
  14. Hahahaaa! Kom du me på TV!!! Hahaha! Det var bara för roligt Karin!!! :-) Jag råkade hamna innanför någon sådan där kedja på Drottningholm en gång för läääänge sedan tillsammans med en kompis. Men vi krockade inte med någon vakt utan kom på det själva. Och inte hamnade vi på TV heller haha!
    Hoppas ni haft en riktigt fin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltistjejen,

      ja, ibland får man verkligen till det utan att ens förstå själv hur det kan gå till. Jag krockade med kungen himself, på grund av, och nu kommer det pinsamma, jag fick se en oerhört tjusig mansperson huvudet högre än någon annan. Det gick bara inte att låta bli att titta på honom. Det visade sig vara en av livvakterna. Med facit i hand inser jag att kungen borde hålla sig med mindre attraktiva livvakter;). Men tydligen såg jag inte ut som en terrorist av något slag utan som flickan från landet, för alla bara log utom drottningen och Tarras Wahlberg. Min stackars dotter som befann sig i periferin viskropande "mamma" hade det inte helt lätt. Det räckte liksom inte med den krocken heller för jag fortsatte lika aningslöst vidare till ett av växthusen och gick in, vilket jag inte skulle ha fått göra för det var vikt för kronprinsessan med följe..men där stod jag bara helt plötsligt.Då drog min dotter ut mig och frågade om jag var totalt blind och döv,hahaha...vilket jag ju kunde konstatera att jag tydligen var. Det dräller ju av kungligheter i Sveriges avlånga land, man får ju inte gå omkring och bara vara människa.
      Men du vet ju själv Saltis, hur lätt det är att hamna
      innanför kedjorna;), ingen konst alls egentligen.
      Ja och i tv-n hamnade jag också, en rödklädd person som bara gick rakt in i lejonkulan och kungen. Mon dieu.
      Ett minne för livet när aningslösa Karin gjorde storstan....

      Hoppas att ni också har haft en fin helg! Hit har det hittat cafégäster som har sökt sig inomhus på grund av vårt regnsjuka och blåsiga väder.

      Kramar!:)

      Radera
  15. Det var många krockar det. Turligt nog alla med lyckligt slut. Att kotan ramlade på plats var ju verkligen tur - det hade ju kunnat gå åt andra hållet också. Och kungahistorien, som jag läste mer om bland kommentarerna, var ju fantastisk och enastående! ;-) Så kan det visst gå ibland! Själv har jag ju av diverse slumpar kommit in bland den danska kungafamiljen flera gånger (primärt sönerna med familjer, men även drottningen), men det har allt varit väldigt oskyldigt och inte har jag kommit emellan några vakter inte (mötena har primärt varit i Grönland och på Island, där bevakningen inte har varit så enorm), sedan fick jag också lite av en "stjärnroll" (hihi) i SVTs specialprogram till Silvias 50-årsdag - figurerade väl en 3-4 gånger, inklusive i "öppningsscenen". Inte visste jag att jag hade varit en så betydlig person under hennes första 50 år... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnuttan,

      där ser du, vi bloggar vimlar bland alla kungligheter:) eller om det är precis tvärtom. Så är det nog
      Det var nog rätt oskyldigt för min del också, aningslöst och småblint, när jag gick i kungen...:) Han såg väldigt road ut och jag tror att det kunde vara hur roligt som helst i hans sällskap
      ha det gott!

      Radera